تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

چگونه می‌توان از خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله پیشگیری کرد؟

  • کد خبر: ۵۳۰۹۹
  • ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
چگونه می‌توان از خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله پیشگیری کرد؟
پنجم دی ماه، مصادف با سالگرد وقوع زلزله بم، و با هدف آگاهی رسانی عمومی در جامعه، به‌عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش آثار بلایای طبیعی» نام گذاری شده است. در حقیقت، این روز فرصتی را فراهم آورد که زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص‌های ایمنی در برابر زمین لرزه ایجاد شود.
محمدمعین وطن خواه|شهرآرانیوز؛ زلزله یکی از پدیده‌های طبیعی است که همواره سلامت زندگی انسان را به خطر انداخته و تلفات بسیاری در شهر‌ها و روستا‌ها به بار آورده است. در چند سال اخیر، استحکام زیرساخت‌های شهری و کاهش تلفات ناشی از زلزله همواره از اهداف اصلی نظام مدیریت شهری بوده به طوری که بودجه ویژه‌ای در این خصوص تنظیم شده است. در عین حال، چنانچه شهروندان؛ پیامد‌های کار‌های غیرایمن خود را در نظر بگیرند، تا اندازه‌ای از خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله پیش گیری خواهد شد.


روز ملی ایمنی در برابر زلزله

پنجم دی ماه، مصادف با سالگرد وقوع زلزله بم، و با هدف آگاهی رسانی عمومی در جامعه، به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش آثار بلایای طبیعی» نام گذاری شده است. در حقیقت، این روز فرصتی را فراهم آورد که هرسال، با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی متنوع، افزون بر گرامیداشت یاد و خاطره چندده هزار قربانی این فاجعه تلخ، زمینه ارتقای آگاهی عمومی و شاخص‌های ایمنی در برابر زمین لرزه ایجاد شود.
 
در این بین، عواملی نظیر افزایش آگاهی افراد جامعه درباره زلزله، برنامه ریزی‌های صحیح ایمنی به طور گروهی و آمادگی جمعی برای اقدامات ضرور هنگام زلزله، تأثیر بسیاری بر کاهش تلفات و آسیب‌ها دارد و می‌تواند گام‌هایی عملی در جهت ساختن جامعه‌ای ایمن باشد. بدیهی است تصویب قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸ نقش مؤثری در تحقق این قبیل اقدامات ایفا خواهد کرد.


پیش گیری از آسیب‌های زلزله

  • رعایت اصول ایمنی در داخل ساختمان‌ها بر اساس الگوی استاندارد.
  • نصب و راه اندازی سیستم‌های مربوط به آب، برق و گاز ساختمان با توجه به اصول مهندسی زلزله
  • نگهداری مواد قابل اشتعال در مکان‌های مورد اطمینان و حتی الامکان دور از محل زندگی
  • شرکت در دوره‌های هلال احمر در زمینه کمک‌های اولیه مربوط به زلزله
  • رفع عیوب سیم کشی ساختمان و تعمیر نشت لوله گاز و ترکیدن لوله‌های آب


اقدامات ضرور هنگام زلزله

  1. سعی کنید هنگام زمین لرزه در جایی امن پناه بگیرید. توجه داشته باشید برخی زلزله‌ها در واقع پیش لرزه هستند و شاید زلزله بزرگ تری در راه باشد.
  2. چنانچه داخل خانه هستید، تا زمان توقف لرزش‌ها در همان محل بمانید و تنها در صورت اطمینان، از خانه خارج شوید.
  3. به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید.
  4. اگر خارج خانه هستید، سر جای خود بمانید. از ساختمان ها، تیر‌های برق و خطوط آب و برق دور شوید.
  5. اگر داخل خودرو در حرکت هستید، هرچه سریع‌تر در مکانی امن توقف کنید.


پس از زلزله

  • از رسانه‌های رسمی معتبر، اخبار موثق و دستورالعمل‌های اقدامات اضطراری را کسب کنید.
  • به محض اطمینان از پایان زلزله، سیستم برق، آب و گاز ساختمان را قطع کنید.
  • چنانچه یکی از اعضای خانواده در زمان زلزله دچار آسیب شده است، تنها در صورتی که دوره کمک‌های اولیه را دیده اید به او کمک کنید.
  • مکانی امن را برای استراحت و ذخیره مواد دارویی و غذایی آماده کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->