نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سرخط خبرها

اعضای هیئت رئیسه مجلس برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارند

  • کد خبر: ۵۳۴۶۸
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
اعضای هیئت رئیسه مجلس برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارند
نمایندگان مجلس با پیشنهاد استعفای هیئت رئیسه مجلس و هیئت عالی قضایی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز، سه‌شنبه، در جریان بررسی موادی از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد «غلامرضا نوری قزلجه» نماینده بستان آباد مبنی بر اینکه هیئت رئیسه مجلس و هیئت عالی قضایی اگر بخواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند باید ۶ ماه قبل از حضور در انتخابات استعفا دهند، مخالفت کردند.

 

نوری قزلجه در تشریح پیشنهاد خودمبنی بر اینکه اعضای هیئت رئیسه و اعضای شورای عالی قضایی باید ۶ماه قبل از ثبت نام  انتخابات ریاست جمهوری باید استعفا دهند،گفت: ما وقتی می‌خواهیم قانون جدید وضع کنیم نباید به قوانین گذشته استناد کنیم. پیشنهادهای متفاوتی در این زمینه مطرح  شده و نظریه‌های مشورتی هم گرفته نشده است.

 

نماینده بستان آباد با بیان اینکه باید در تهیه این طرح از احزاب مشورت می‌شد، گفت: این نوع نگاه‌ها در این طرح نشان می‌دهد که ما سخت‌گیری کردیم و راه ورود به ثبت نام را برای اقشار عظیمی از جامعه بستیم و محدود کردیم.

 

وی افزود: اعضای هیات رییسه و شورای عالی قضایی دارای اختیاراتی هستند و احتمال سو‌گیری و اختلال در امور و هماهنگی بین قوا را در ماه‌های که منتهی به انتخابات است به وجود می‌آورد و خدماتی که انجام می‌دهد و سفرهای که می‌روند شائبه تبلیغات انتخاباتی پیدا می‌شود، علاوه این این افراد تریبون در اختیار دارند و اظهار‌نظرهای خود را به‌راحتی بیان می‌کنند.

 

علی نیکزاد که ریاست مجلس را بر عهده داشت، در واکنش به پیشنهاد نوری قزلجه گفت: هیئت رئیسه قانون‌گذار نیست، نمایندگان با رأی خود قانون را وضع می‌کنند.

 

در این نشست «سید سلمان ذاکر» نماینده ارومیه در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: اگر دلیل این طرح بنا به پیشنهاد نوری قزلجه وجود شائبه سوء‌استفاده از موقعیت باشد، همه افرادی که در سمت‌های خاص قرار دارند و می‌خواهند نامزد ریاست جمهور شوند، باید استعفا دهند.

 

وی افزود: با این حساب اگر رئیس جمهور بخواهد نامزد دور دوم انتخابات شود باید استعفا دهد چون از همه امکانات کشور استفاده می‌کند. اگر قرار بر استعفا باشد استانداران و وزیران هم استعفا دهند.

 

«محمدرضا صباغیان بافقی» نماینده مهریز در موافقت با این پیشنهاد گفت: اگر یک یا دو نفر از اعضای شورای هیئت عالی قضایی و یا هیئت رئیسه بخواهند نامزد ریاست جمهوری شوند و استعفا دهند مشکلی در روند هیئت رئیسه پیش نمی‌آید. این پیشنهاد خوبی است و جلو سوء‌استفاده‌ها گرفته می‌شود و باعث قوام انتخابات می‌شود ما باید قوانین را به‌گونه‌ای بنویسیم که شائبه‌ای در آن وجود نداشته باشد.

 

نمایندگان مجلس امروز با استعفای ۶ ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری از سوی رؤسای قوای مقننه و قضائیه در صورت تمایل به نامزدی، مخالفت، و از سوی دیگر با پیشنهاد «ابراهیم رضایی» نماینده دشتستان مبنی بر اینکه باید شرایطی فراهم شود که منصوبان رهبر انقلاب هم بتوانند نامزد ریاست جمهوری شوند، موافقت کردند.

 

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->