وعده وزیر دفاع جدید انگلیس : کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین افزایش می یابد مخبر بر ثبت ویژگی‌های مدیریتی شهید رئیسی به‌ عنوان الگوی عملی برای اداره کشور تاکید کرد زخمی شدن فرمانده گردان ۵۲ ارتش صهیونیستی در رفح سید حسن نصرالله: با اراده بالا به حمایت از فلسطین می‌پردازیم ۳ زخمی در حمله عربستان به خاک یمن (۱۷ تیر ۱۴۰۳) بزرگ‌ترین حمله هوایی حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) جهانگیری در دفتر رئیس جمهور منتخب حضور یافت سخنگوی ستاد انتخاباتی پزشکیان به گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه دولت چهاردهم واکنش نشان داد نخست وزیر انگلیس: به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی حق انکارناپذیر فلسطینیان است لفاظی‌های جدید نتانیاهو همزمان با التماس مقامات صهیونیست برای توافق با حماس روحانی با رئیس جمهور منتخب دیدار کرد ابوعبیده: سرنوشت اسرای صهیونیست، بازیچه دست نتانیاهو شده‌است قالیباف با رئیس‌جمهور منتخب دیدار کرد معترضان صهیونیست، مهمترین خیابان‌ تل‌آویو را بستند لاوروف: موشک‌های اوکراینی بدون کمک آمریکا راه به جایی ندارند محورهای رایزنی نخست‌وزیر جدید انگلیس با نتانیاهو درخواست دموکرات‌ها از بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی افشاگری رهبر انصارالله درباره نظام آموزشی عربستان و امارات ظریف: برای پست گرفتن نیامده‌ام رئیس‌جمهور منتخب باید از نمایندگی مجلس استعفا دهد؟
سرخط خبرها

اعضای هیئت رئیسه مجلس برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارند

  • کد خبر: ۵۳۴۶۸
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
اعضای هیئت رئیسه مجلس برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارند
نمایندگان مجلس با پیشنهاد استعفای هیئت رئیسه مجلس و هیئت عالی قضایی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز، سه‌شنبه، در جریان بررسی موادی از اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد «غلامرضا نوری قزلجه» نماینده بستان آباد مبنی بر اینکه هیئت رئیسه مجلس و هیئت عالی قضایی اگر بخواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند باید ۶ ماه قبل از حضور در انتخابات استعفا دهند، مخالفت کردند.

 

نوری قزلجه در تشریح پیشنهاد خودمبنی بر اینکه اعضای هیئت رئیسه و اعضای شورای عالی قضایی باید ۶ماه قبل از ثبت نام  انتخابات ریاست جمهوری باید استعفا دهند،گفت: ما وقتی می‌خواهیم قانون جدید وضع کنیم نباید به قوانین گذشته استناد کنیم. پیشنهادهای متفاوتی در این زمینه مطرح  شده و نظریه‌های مشورتی هم گرفته نشده است.

 

نماینده بستان آباد با بیان اینکه باید در تهیه این طرح از احزاب مشورت می‌شد، گفت: این نوع نگاه‌ها در این طرح نشان می‌دهد که ما سخت‌گیری کردیم و راه ورود به ثبت نام را برای اقشار عظیمی از جامعه بستیم و محدود کردیم.

 

وی افزود: اعضای هیات رییسه و شورای عالی قضایی دارای اختیاراتی هستند و احتمال سو‌گیری و اختلال در امور و هماهنگی بین قوا را در ماه‌های که منتهی به انتخابات است به وجود می‌آورد و خدماتی که انجام می‌دهد و سفرهای که می‌روند شائبه تبلیغات انتخاباتی پیدا می‌شود، علاوه این این افراد تریبون در اختیار دارند و اظهار‌نظرهای خود را به‌راحتی بیان می‌کنند.

 

علی نیکزاد که ریاست مجلس را بر عهده داشت، در واکنش به پیشنهاد نوری قزلجه گفت: هیئت رئیسه قانون‌گذار نیست، نمایندگان با رأی خود قانون را وضع می‌کنند.

 

در این نشست «سید سلمان ذاکر» نماینده ارومیه در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: اگر دلیل این طرح بنا به پیشنهاد نوری قزلجه وجود شائبه سوء‌استفاده از موقعیت باشد، همه افرادی که در سمت‌های خاص قرار دارند و می‌خواهند نامزد ریاست جمهور شوند، باید استعفا دهند.

 

وی افزود: با این حساب اگر رئیس جمهور بخواهد نامزد دور دوم انتخابات شود باید استعفا دهد چون از همه امکانات کشور استفاده می‌کند. اگر قرار بر استعفا باشد استانداران و وزیران هم استعفا دهند.

 

«محمدرضا صباغیان بافقی» نماینده مهریز در موافقت با این پیشنهاد گفت: اگر یک یا دو نفر از اعضای شورای هیئت عالی قضایی و یا هیئت رئیسه بخواهند نامزد ریاست جمهوری شوند و استعفا دهند مشکلی در روند هیئت رئیسه پیش نمی‌آید. این پیشنهاد خوبی است و جلو سوء‌استفاده‌ها گرفته می‌شود و باعث قوام انتخابات می‌شود ما باید قوانین را به‌گونه‌ای بنویسیم که شائبه‌ای در آن وجود نداشته باشد.

 

نمایندگان مجلس امروز با استعفای ۶ ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری از سوی رؤسای قوای مقننه و قضائیه در صورت تمایل به نامزدی، مخالفت، و از سوی دیگر با پیشنهاد «ابراهیم رضایی» نماینده دشتستان مبنی بر اینکه باید شرایطی فراهم شود که منصوبان رهبر انقلاب هم بتوانند نامزد ریاست جمهوری شوند، موافقت کردند.

 

منبع: ایرنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->