جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

معرفی کتاب‌هایی در باب عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!

  • کد خبر: ۵۶۴۴۳
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
معرفی کتاب‌هایی در باب عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!
امروز، کتاب‌هایی را پیش رویتان گذاشتیم که عشق را نه یک غریزه که مهارتی آموختنی و کسب‌کردنی می‌داند. مهارتی که اگر آن را بشناسیم و به‌واسطه آن تصویر خیالی از عشق را کنار بگذاریم، می‌توانیم کامیابی در عشق و رابطه را تجربه کنیم.
الهام یوسفی | شهرآرانیوز - ما چه تصویری از عشق داریم؟ چه چیزی از عشق انتظار داریم؟ خوب درک کرده‌ایم که این احساس سردرگم‌کننده جذاب خیلی وقت‌ها بدون مقدمه سراغمان می‌آید؟ ما آن را چگونه درک می‌کنیم؟ از چه چیز‌هایی می‌ترسیم و نگران می‌شویم؟ همه این‌ها سؤالاتی است که ممکن است خودآگاه یا ناخودآگاه در ذهن ما وجود داشته باشد. ادبیات و به‌تبع آن فرهنگ ما هم معمولا از داستان‌های عاشقانه لبریز است، داستان‌هایی از عشق زمینی، مثل عشق شیرین و فرهاد، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین. این داستان‌ها به ما تصویری از عشق می‌دهند که به‌نظر می‌رسد آن‌چنان که باید با واقعیت عشق سازگار نیست! تصویری از یک عشق افلاطونی که بیشتر به درد همان داستان‌سرایی‌های شاعرانه می‌خورد تا زندگی واقعی. اما حقیقت این است که آن تصویر رمانتیک در ذهن ما نفوذ کرده و به برداشت ما از مفهوم عشق جهت داده است، به‌گونه‌ای که بیشتر، از همین تصویر خیالی ضربه‌های سخت عاشقانه می‌خوریم. در بسته معرفی امروز، کتاب‌هایی را پیش رویتان گذاشتیم که عشق را نه یک غریزه که مهارتی آموختنی و کسب‌کردنی می‌داند. مهارتی که اگر آن را بشناسیم و به‌واسطه آن تصویر خیالی از عشق را کنار بگذاریم، می‌توانیم کامیابی در عشق و رابطه را تجربه کنیم.



«درباره عشق» و دیگر قضایا...

نویسنده: مارتا نوسباوم
و دیگران
ناشر: نی

معرفی کتاب‌هایی درباره عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!

 

کتاب «درباره عشق» یک اثر بنیادین درباره شناخت عشق به قلم چند فیلسوف معاصر است. این کتاب، نگاه کلاسیک به عشق را به چالش می‌کشد. همان دعوای همیشگی میان عشق حقیقی و عشق مجازی! در نگاه کلاسیک و اولیه، اندیشمندان عشق حقیقی را ارزشمند و متعالی و عشق مجازی یا زمینی را بی‌ارزش و چیزی سرزنش‌پذیر می‌دانستند. این کتاب که به قلم آرش نراقی ترجمه شده است، مقالاتی از فیلسوفانی مثل «مارتا نوسباوم»، «سالومون»، «لارنس تامس» و دیگرانی را در بر می‌گیرد که به بررسی این نگاه می‌پردازند. مقالات این کتاب با مقدمه کامل آرش نراقی که دیدگاه ادبی و عرفانی ایرانی و اسلامی را در مقوله عشق به‌صورت کامل بررسی می‌کند، کامل‌تر شده است. امروزه برای ما عجیب به‌نظر می‌رسد که در گذشته عشق زمینی عشقی دم‌دستی و پیش‌پاافتاده و بی‌ارزش محسوب می‌شد، اما ما امروز بهتر از هرکسی می‌دانیم که بخشی از یک زندگی و روان سالم داشتن، یک تجربه عاشقانه خوب و به‌دنبال آن یک رابطه خوب است. خواندن این کتاب به ما کمک می‌کند تجربه عشق انسانی را از زاویه‌ای دیگر و با ابزار‌های خاص فلسفی ببینیم.



در گیرودار «فلسفه عشق»

نویسنده: اروینگ سینگر
نشر: نو

معرفی کتاب‌هایی درباره عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!

 

کتاب «فلسفه عشق» کتاب فلسفی دیگری درباره عشق است که اروینگ سینگر، فیلسوف معاصر، آن را نوشته است. کتاب‌های فلسفی به‌شکل عمده تخصصی به‌نظر می‌رسند، اما کتاب فلسفه عشق این کلیشه را می‌شکند. درواقع مطالب کتاب از روی مصاحبه‌های رادیویی سینگر نوشته شده و به همین دلیل خیلی بی‌تکلف و غیررسمی و گاهی به زبان محاوره نوشته شده است. کتاب چشم‌اندازی کلی درباره عشق به ما می‌دهد، همین‌طور درباره تاریخ عشق رومانتیک، آرمان افلاطونی عشق، عشق شهسوارانه، ماهیت احساس، مفهوم یکی‌شدن و عواقب آن، تفکرات درباره عشق در آثار فروید و شوپنهاور، نیچه و سارتر و... درباره عشق و دمکراسی، اگزیستانسیالیسم و خلاقیت. این کتاب برای علاقه‌مندان به مقوله فلسفه عشق و زیبایی‌شناسی و روابط انسانی بسیار جذاب است و چشم‌انداز خوبی در مسیر شناخت ماهیت عشق در اختیارشان می‌گذارد.



جستار در «جستار‌هایی درباره عشق»

نویسنده: آلن دوباتن
ناشر: نیلوفر

معرفی کتاب‌هایی درباره عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!

 

آثار دوباتن همیشه این ویژگی را دارد که تلاقی نگاه فلسفی و روان‌شناسی درباره موضوعات مختلف است. دوباتن در کتاب مشهورش به‌نام «جستار‌هایی درباره عشق» از دل یک داستان ساده، مفاهیمی برای کسب مهارت عشق‌ورزی بیرون می‌کشد. داستان درباره زن و مردی است که به‌طور اتفاقی در پروازی کنار هم قرار می‌گیرند و بعد از یک گفت‌وگوی عادی روزمره توجهشان بیشتر به هم جلب می‌شود. ابتدا دوست دارند بیشتر همدیگر را تحت‌تأثیر قرار دهند، بعد عاشق می‌شوند و نوبت می‌رسد به سایر جنبه‌های عشق و رابطه و فرازوفرودهایش! رفتارها، احساس‌ها و واکنش‌های انسانی که همه ما کم‌وبیش آن را تجربه کرده‌ایم. این کتاب در ۲۴فصل نوشته شده است و در دل این داستان ساده می‌خواهد به ما بگوید عشق نیازمند آگاهی است، یک مهارت است و اگر در آن شکست بخوریم طبیعی است که احساس ناکامی و سرشکستگی داشته باشیم. اما دوباتن در این اثر می‌خواهد چاله‌های رابطه را به ما نشان بدهد تا از ضربه‌زنندگی عشق بکاهد. او می‌خواهد به ما یاد دهد که می‌توانیم تصمیمات درست بگیریم و از اشتباهات احتمالی جلوگیری کنیم و مجبور نباشیم همه‌چیز را به گردن سرنوشت بیندازیم.



هنری دست‌یافتنی به نام «هنر عشق‌ورزیدن»

نویسنده: اریک فروم
ناشر: مروارید

معرفی کتاب‌هایی درباره عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!

 

اریک فروم روان‌شناسی مشهور است که کتاب‌هایش به‌صورت معمول با اقبال زیادی مواجه می‌شود. او در کتاب مشهور «هنر عشق‌ورزیدن» مفاهیم ساده را به ما یادآوری می‌کند. مفاهیمی که به‌نظر می‌رسد باور داریم، اما بلد نیستیم در زندگی از آن استفاده کنیم. او اعتقاد دارد عشق هنری است که هرکس صرف‌نظر از بلوغ خود تجربه می‌کند. عشق‌ورزی دستورالعمل ندارد و نیازمند تکامل شخصیت و جهان‌بینی سازنده است. فروم عشق را فراتر از یک احساس رمانتیک به یک نفر دانسته است و می‌گوید این احساس با ۲ چیز شناخته می‌شود: ارتباط متقابل و شادی! اگر رابطه از این ۲ خالی باشد، نمی‌توانید نام عشق روی آن بگذارید. آثاری از تمایلات در رابطه ما با دیگران وجود دارد که ما را به هم نزدیک می‌کند: دوستی، محبت، مهرورزی، جاذبه‌های روحی و جسمی و...، اما فروم اعتقاد دارد عشق فرق می‌کند. او در این کتاب درباره این تفاوت توضیح می‌دهد و به ما می‌آموزد که چگونه خودمان را مجهز به هنر عشق‌ورزی کنیم تا در زندگی طعم کامیابی و خوشبختی را بچشیم. برخی عناوین فصل‌های این کتاب عبارت‌اند از: نظریه عشق، تمرین عشق و عشق و انحطاط در جامعه معاصر غرب. با این تعریف عشق معنای نامحدودی پیدا می‌کند. عشق می‌تواند نسبت به هر چیزی وجود داشته باشد، همسایه، دوست، عابرپیاده، مرد کارتن‌خواب، حیوانات و گیاهان و هر چیزی که می‌توان احساس عشق را نثارش کرد.



یک رمان درباره «تاریخ عشق»

نویسنده: نیکول کراوس
ناشر: مرکز

معرفی کتاب‌هایی درباره عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!

 

کتاب «تاریخ عشق» یک رمان متفاوت درباره عشق است. در جهان، رمان‌های عاشقانه زیادی نوشته شده‌اند، از رمان‌های دم‌دستی، آبکی و الکی که پر از آه‌وناله عشاق است. عاشقانی که سرانجام به هم می‌رسند و با خوشبختی در کنار هم زندگی می‌کنند. اما تاریخ عشق چیز دیگری می‌گوید. تاریخ عشق تاریخ ناکامی و اضطراب و جدایی هم هست. این کتاب که به قلم «ترانه علیدوستی» ترجمه شده، داستان عشق لئو به آلماست. عشقی که در کودکی شکل گرفته است و در نوجوانی ادامه می‌یابد. داستان این ۲ جوان عاشق اهل لهستان به جنگ جهانی دوم و قتل‌عام یهودیان پیوند می‌خورد و باعث جدایی آن‌ها می‌شود. آلما به اجبار به آمریکا مهاجرت می‌کند و لئو قول می‌دهد هرطور شده است او را پیدا کند. اما داستان آن‌گونه که از رمان‌های عاشقانه انتظار داریم پیش نمی‌رود. این کتاب یک رمان خواندنی درباره عشق است. در میانه این رمان جملاتی درباره عشق می‌خوانید که به روشن‌شدن فلسفه عشق بیشتر کمک می‌کند.
 
 
معرفی کتاب‌هایی در باب عشق | تقدیم به عاشقان، با احترام!
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->