معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

درباره خروج غیر قانونی ۱۲۰۰ قلم سم گیاهی به مقصد افغانستان

  • کد خبر: ۵۸۳۰۶
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
درباره خروج غیر قانونی ۱۲۰۰ قلم سم گیاهی به مقصد افغانستان
این‌بار در کشفیات ماموران سازمان اطلاعات سپاه خبری از احتکار و گران‌فروشی نبود، بلکه موضوع درباره قاچاق بیش از هزارو ۲۰۰ قلم سم دفع آفات نباتی آن‌هم در وسط بار میوه بود؛ کالایی که صادرات آن ممنوع است و برای مواد اولیه تولیدی یا واردات محصولات آماده، به آن ارز نیمایی تعلق می‌گیرد.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ - این‌بار در کشفیات ماموران سازمان اطلاعات سپاه خبری از احتکار و گران‌فروشی نبود، بلکه موضوع درباره قاچاق بیش از هزارو ۲۰۰ قلم سم دفع آفات نباتی آن‌هم در وسط بار میوه بود؛ کالایی که صادرات آن ممنوع است و برای مواد اولیه تولیدی یا واردات محصولات آماده، به آن ارز نیمایی تعلق می‌گیرد.
وارد میدان‌بار سپاد که می‌شویم، همان سمت چپ پارکینگی قرار دارد که تریلی‌های بزرگ برای بارگیری به آنجا می‌روند تا به‌دلیل جثه بزرگشان باعث ترافیک و شلوغی بیشتر این بازار نشوند. اوایل صبح به‌همراه ماموران سازمان اطلاعات سپاه برای کشف محموله قاچاقی که هنوز از چندوچون آن خبر نداریم، وارد این پارکینگ می‌شویم.
 
۸ دستگاه تریلی با شماره پلاک‌های مربوط به افغانستان درحال بارگیری پرتقال و سیب هستند. همه‌چیز آرام و عادی است تا وقتی که ماموران به‌سراغ یکی از این تریلی‌ها می‌روند که گزارش بارگیری اقلامی به‌جز میوه در آن رسیده است، سبد‌های بزرگ سیب زرد روی هم چیده شده و نیمی از این تریلی ۲۶ تنی را پر کرده است. اما آنچه توجه ما را به خود جلب می‌کند، تعداد زیادی کارتن خالی سموم شیمیایی کشاورزی است که در کنار تریلی روی هم تلنبار شده است.

مکالمه راننده جوان افغانستانی که لباس‌های محلی این کشور را بر تن دارد با ماموران، دومین دلیلی است که نشان می‌دهد گزارش رسیده از این بار به احتمال زیاد صحت دارد. راننده جوان در پاسخ به سوال ماموران درباره محتویات بار با اطمینان می‌گوید: می‌بینید که سیب است. مامور می‌پرسد: مطمئن هستید که چیز دیگری نیست؟ راننده می‌گوید: نمی‌دانم. مامور می‌پرسد: یعنی چه نمی‌دانم؟ راننده جوان در ادامه توضیح می‌دهد: من دیشب ماشینم را جلوی غرفه گذاشتم و این میوه‌ها بارگیری شده است و حالا آمده‌ایم که باقی‌مانده آن را بارگیری کنیم.

راننده جوان وقتی متوجه اشتباه خود می‌شود، بلافاصله ادعا می‌کند که قصد بردن این بار را ندارد و برای همکاری با ماموران، همان‌جا با صاحب بار تماس می‌گیرد و تلفن خود را روی حالت بلندگو می‌گذارد و می‌گوید که نمی‌تواند این بار را ببرد. صاحب غرفه از آن‌سوی خط اصرار دارد که به هر نحوی شده است راننده را مجاب به بردن بار کند و حتی پیشنهاد اضافه کردن دستمزد را هم می‌دهد. پیشنهادی که راننده آن را رد می‌کند.

پس از این مکالمه، ماموران از صاحب غرفه می‌خواهند که در محل حاضر شود؛ درخواستی که پس از گذشت نیم‌ساعت به آمدن شریک او به پای بار ختم می‌شود. سوال‌وجواب‌های ماموران از این فرد درباره علت وجود کارتن‌های خالی سموم که ادعا می‌کرد ضایعات بازیافتی است و از دلیل وجود آن‌ها در آنجا بی‌خبر است، نیز بی‌نتیجه می‌ماند. مرد میان‌سال ادعا می‌کند که صاحب اصلی این بار فردی در افغانستان است و او و شریکش هیچ وظیفه‌ای در قبال آن ندارند.
 
بالاخره برای تخلیه بار تصمیم گرفته می‌شود. وقتی کار تخلیه سبد‌های سیب به نیمه می‌رسد، معمای این بار نیز حل می‌شود و شریک صاحب غرفه غیب می‌شود. در وسط بار میوه تعداد زیادی سبد دارای سموم کشاورزی که جزو کالا‌های دارای ممنوعیت صادراتی است، پیدا می‌شود. این کالا‌ها به‌صورت جاسازی‌شده و با پوشیده شدن توسط پوشال، درست شبیه به یک سبد میوه در وسط تریلی جا خوش کرده‌اند. پس از این کشف نیرو‌های اطلاعات ناحیه مقاومت بسیج سپاه مقداد، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز برای صورت‌جلسه کردن و تحویل گرفتن بار در محل حاضر می‌شوند.
 
برای پاسخ به این پرسش که خروج این کالا‌ها چه جذابیتی برای قاچاقچیان دارد، با آقای میراحمدی، مدیرفروش یکی از شرکت‌هایی که ۴ قلم از ۶ قلم بار کشف‌شده را آن‌ها تولید می‌کنند، تماس می‌گیریم. او در این‌باره به شهرآرا می‌گوید: مواد اولیه این محصولات با ارز نیمایی وارد می‌شود و صادرات آن از سال ۹۸ ممنوع شده است. ازسوی دیگر کیفیت عالی و قیمت مناسب محصولات ایرانی درمقابل محصولات مشابه پاکستانی، هندی و چینی، تقاضا برای این محصولات را در آن‌سوی مرز‌ها افزایش داده است.

البته بد نیست بدانید آن‌طور که فعالان این حوزه می‌گویند، ممنوعیت صادرات، تولیدکنندگان داخلی را زمین‌گیر کرده است، به‌طوری‌که پیشتر کشور ما این محصول را به کشور‌های منطقه صادر می‌کرد، اما ممنوعیت صادرات باعث شد که بازار‌های خود را از دست بدهیم. همچنین با وجود ظرفیت چشمگیر تولید در کشور، در یک سال گذشته واردات سم از ۱۲درصد به ۵۲درصد افزایش یافته که این موضوع نیز موجب نارضایتی فعالان این حوزه شده است.
 
پس از بررسی‌های بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، بار یادشده شمارش و ارزش‌گذاری می‌شود. رئیس اداره بازرسی و کشف کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت در این‌باره به شهرآرا می‌گوید: طبق بررسی‌های صور‌ت‌گرفته، این کالا‌ها شامل هزارو ۲۰۸ قلم سموم دفع آفات نباتی از نوع مایع در حجم یک‌لیتری و نیم‌لیتری بالغ‌بر ۸۰۰ لیتر به ارزش تقریبی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان بود. به‌گفته بخشعلی بیاتی، این بار در حکم کالای قاچاق است و برای رد شدن از گمرک در سبد‌های میوه جاسازی شده بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->