قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

قیمت یک کیلو موز بیشتر از یک ماه یارانه!

  • کد خبر: ۵۷۳۳۰
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
  • ۱
قیمت یک کیلو موز بیشتر از یک ماه یارانه!
این روز‌ها دوباره قیمت موز خبرساز شده است. برخی رسانه‌ها از موز ۴۵ تا ۶۰ هزار تومانی در تهران و موز ۷۰ هزار تومانی در مازندران نوشته اند. اتفاقی که سبب شد کاربران فضای مجازی به شدت به آن واکنش نشان بدهند.
ارژنگ حاتمی | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها دوباره قیمت موز خبرساز شده است. برخی رسانه‌ها از موز ۴۵ تا ۶۰ هزار تومانی در تهران و موز ۷۰ هزار تومانی در مازندران نوشته اند. اتفاقی که سبب شد کاربران فضای مجازی به شدت به آن واکنش نشان بدهند.

بسیاری از کاربران در توئیت هایشان طعنه‌ای زدند به این موضوع که اکنون قیمت هرکیلو موز با یارانه هر فرد برابری می‌کند. کاربری دراین باره نوشت: «موز شده کیلویی ۵۵ هزار تومن؛ می‌خواین به جای یارانه به هر کدومتون یک کیلو موز بدن!» کاربر دیگری هم نوشت: «من اکنون هیچی ندارم، ولی اگه هر شب برم خواستگاری، ماهی ۳۰ تا موز کار می‌کنم. نمی‌دونم چقدر می‌شه، ولی قطعا از یارانه م بیشتره!» کاربر دیگری نیز نوشت: «کاش به جای یارانه ماهی یک کیلو موز بدن بهمون! الان یکی می‌آد می‌گه خب موز نخورین، نمی‌میرین که!»


چرا خودمان موز تولید نمی‌کنیم!

برخی کاربران نیز پیام‌هایی داشتند مبنی بر اینکه موزی که گران شده، موز وارداتی است و موز ایرانی که دسترنج کشاورزان خودمان است، به قیمت پایین تری در بازار عرضه می‌شود. کاربری به نام نوید با انتشار تصویری از موز‌هایی ایرانی نوشت: «امروز در خبر‌ها خواندم که موز خارجی به ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان رسیده است. این تصویری که می‌بینید، موز ایرانی است و کیلویی ۲۰ هزار تومان خریدمش و نتیجه دسترنج کشاورزان منطقه زرآباد سیستان وبلوچستان است.»
 
کاربر دیگری به نام فرهاد نیز دراین باره نوشت: «امروز به یکی از فروشگاه‌ها رفتم، از این موز‌های چابهاری کوچک داشت. به فروشنده گفتم موز چنده! گفت: موز درجه ۳ کیلویی ۲۵ هزار تومن. به فروشنده گفتم اتفاقا این موز‌ها خوشمزه‌تر هستن و نتیجه تلاش کشاورزای خودمونن.» کاربری در پاسخ به این توئیت نوشت: «این موزا توی تهران نیست! وگرنه به جای موز خارجی، موز تولید داخل می‌خریدیم. توی خیلی از شهر‌های دیگه هم سراغ گرفتم، نیست. توزیع نمی‌کنید، تبلیغ می‌کنید دلمون بسوزه! آیا اینا همش کار سلطان موزه که نمی‌ذاره موز به دست ما برسه و دوست داره فقط ما موز خارجی بخوریم!»

کاربر دیگری با اشاره به ضعف زیرساخت هایمان نوشت: «اول اینکه موزی که توی زاهدان ۲۰ هزار تومنه، چرا به چندبرابر قیمت به تهران و شیراز و مشهد می‌رسه؟! دوم اینکه حمل ونقل و بسته بندی درست وحسابی نداریم و همین موز آسیب دیده و پر از لک و... به شهر‌های دیگه می‌رسه و همه زحمتی که برای کشتش کشیده شده رو از بین می‌بره و باعث کاهش مصرف و خریدش می‌شه.»

کاربر دیگری نیز دراین باره نوشت: «البته اگر سلاطین واردات موز اجازه دهند، دوسه محصول کلیدی مثل موز و انبه در سیستان وبلوچستان کشت می‌شود.»
در پاسخ به کاربرانی که مطرح کرده بودند چرا در سیستان وبلوچستان کاشت موز و انبه و آناناس در سطح گسترده‌تر انجام نمی‌شود، برخی کاربران پاسخ آن را «بی آبی» داده بودند.


دلیل گرانی موز!

اگر کمی به حافظه مان رجوع کنیم، در سال‌های گذشته قیمت یک کیلو موز در کشورمان، با قیمت یک دلار در بازار آزاد برابری می‌کرد، به طوری که برای دانستن قیمت دلار احتیاجی به رفتن به صرافی‌ها یا بررسی قیمت ارز در گوشی‌ها نبود و می‌توانستیم با قیمت هر کیلو موز بفهمیم قیمت دلار در بازار آزاد چقدر است.
 
حتی دنیای اقتصاد هم در مهرماه امسال در گزارشی نوشت: «بررسی‌ها حاکی از آن است که در ۴۰ماه گذشته قیمت دلار و هر کیلو موز ضریب هم بستگی بالای ۹۰درصد را ثبت کرده اند و هر افت وخیزی در دلار به سرعت در این میوه پرطرف دار نیز منعکس می‌شود. دلیل این هم بستگی بالا، حجم چشمگیر واردات موز بوده که قیمت هر کیلو از آن را در یک دلار در بازار آزاد میخ کوب کرده و موز را به عنوان معیاری برای سنجش قیمت دلار معرفی کرده است.».

اما این روز‌ها دیگر این گونه نیست. درحالی که دلار در بازار آزاد حدود ۲۳ هزار تومان است، شاهد قیمت‌های بسیار بالاتری برای موز هستیم. کاربری با اشاره به همین موضوع نوشت: «قیمت موز صادراتی اکوادور، هر کیلو ۳۸/۰ دلار است. در استانبول قیمت هر کیلو موز ۲۴/۱ دلار است. امروز قیمت موز در تهران از کیلویی ۵۵ هزار تومان فراتر رفت. یعنی بیش از ۳۶/۲ دلار در هر کیلو! ۹۱ درصد گرانی قیمت موز در تهران به نسبت استانبول به چه دلیل است؟!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
0
3
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما.
باید عرض کنم که برای من هیچ فرقی نمیکند که موز قیمتش چند شده !چون من وخیلی از هموطنانم مدتهاست که فقط موز را نگاه میکنیم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->