به گزارش شهرآرانیوز؛ براساس مفاد آییننامه تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه آهن، اراضی واقع در محدوده یکصد متری بعد از حریم قانونی راهها و راه آهن، به دو محدوده ۳۰ و ۷۰ متری تقسیم میشوند که اراضی واقع در نوار به عرض ۳۰ متر بعد از حریم قانونی راه و راه آهن دارای کاربری تأسیسات زیربنایی میباشد.
با عنایت به اینکه مسیر عبور شبکه تأسیسات زیربنایی در داخل محدوده شهرها به استناد طرحهای جامع و تفصیلی در داخل محدوده روستاها به استناد طرحهای عادی روستایی تعیین می شوند، وزارت راه و شهرسازی به منظور رفاه حال ساکنان و مالکان مجاور حریم قانونی راه آهن و حل مشکلات آنها در بازسازی و نوسازی املاک خود در محدوده شهرها و روستاها، پیشنهاد اصلاح آییننامه مذکور را برای سیر مراحل بررسی و تصویب در هیئت دولت ارائه کرده است.
به موجب اصلاحیه فوق، در خارج از محدوده شهرها و روستاها، اراضی واقع در نوار به عرض (۳۰) متر برای راهها و راه آهنهای کشور، از ابتدای محدوده یکصد متری، بلافاصله بعد از حریم قانونی راه و راه آهن، فقط دارای کاربری تأسیسات زیربنایی خواهند بود.
همچنین در محدوده شهرها ملاک کاربری اراضی واقع در مجاورت خطوط راه آهن (عمق یکصد متر از انتهای حریم خطوط راه آهن) طرحهای جامع، تفصیلی و هادی شهری مصوب و در محدوده روستاها طرح هادی روستایی مصوب با رعایت حریم راه آهن و سایر مفاد این آییننامه میباشد.
پیشنهاد یادشده اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت در دست بررسی و رسیدگی است.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت