رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

واعظی: تحریم و جنگ اقتصادی در روزهای پایانی خود است

  • کد خبر: ۵۹۵۰۶
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
واعظی: تحریم و جنگ اقتصادی در روزهای پایانی خود است
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: هر آنچه که در سه سال اخیر بود، گذشته و ما به امروز رسیدیم که فشارهای حداکثری شکست خورده است و اکنون تحریم و جنگ اقتصادی روزها و هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود واعظی در مراسم افتتاح شش طرح فناورانه و زیرساختی بانک صنعت و معدن گفت: کشور سه سال بسیار سختی را گذراند که برای دولت، نظام، بخش خصوصی و بانک‌ها و از همه سخت‌تر برای مردم بود. کسانی که این جنگ اقتصادی را برای کشورمان طراحی کردند، هدفشان سه ماهه بود تا با حجم زیاد فشار ظرف سه ماه مردم را در مقابل نظام و حکومت بسیج کنند.

 

وی افزود: ما باید از مردم نجیب کشورمان تشکر و قدردانی کنیم که با این همه گرانی و نوساناتی که با تهدید و فشارها موجب افزایش قیمت ارز شد که این امر بر قیمت کالاها هم تاثیر می‌گذارد، مقاومت کردند و اگر مقاومت مردم، تلاش بخش خصوصی، مسئولان و نظام نبود، اکنون به آینده امیدوار نبودیم.

 

واعظی ادامه داد: همه در از بین بردن سیاست‌های ترامپ نقش داشتند. اکنون همه خوشحال هستند که ترامپ حذف شده است و باید از ایران هم تشکر شود زیرا در مقابل این فرد مقاومت کردیم و ایران مهم‌ترین سوژه ترامپ بود. حتی در زمانی که رای‌ها را در انتخابات آمریکا می‌شمردند هم در مبارزات انتخاباتی، ایران موضوع اصلی انتخاباتی و مهم در سیاست خارجی آن‌ها بود.

 

وی گفت: هر آنچه بود گذشت و ما به امروز رسیدیم. فشار حداکثری شکست خورده است و اکنون تحریم و جنگ اقتصادی روزها و هفته‌های پایانی خود را سپری می‌کند. چه در آمریکا ترامپ برنده می‌شد و چه بایدن، باید سیاست خود را نسبت به ایران تغییر می‌دادند. روز شنبه وزیر امور خارجه آمریکا گفت فشار حداکثری تمام شده و زبان تحریم دیگر اثر ندارد.

 

واعظی افزود: دولت جدید آمریکا تمدید تحریم‌ها را پس گرفت که برای ایران اقدام مهم سیاسی است و شرایط امروز ایران با چند ماه قبل کاملا متفاوت شده است. من مطمئن هستم که مسیری که داریم می‌رویم ممکن است گرفتاری‌های داشته باشد اما هدف گذاری ما این است که تحریم‌های برجامی به اضافه ۱۶۰۰ تحریمی که ترامپ در چهار سال ریاست جمهوری خود بر ایران اعمال کرده بود، باید برداشته شود که من خوشبین هستم که این اتفاق می‌افتد.

 

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال مذاکره است و ما چارچوبی برای این امر تعیین کرده‌ایم، بیان کرد: در برجام بر اساس تعهدات پای تعهدات خود ایستادیم، درحالیکه با نقض تعهد از سوی آمریکا تعهدات خود را کاهش دادیم اما پای تعهدات خود ایستادیم. امروز می‌توانیم از برجام برای برداشت تحریم‌ها و تحریم‌های ترامپ استفاده کنیم. در سال ۱۴۰۰ شرایط بسیار متفاوت از امسال است به گونه‌ای که روابط خارجی، صادرات، روابط بانکی و تجاری تغییر خواهد کرد البته نظام ما دشمنانی هم دارد تا نگذارد آمریکا به برجام برگردد. در این یک هفته گذشته هم در داخل کشور و هم رسانه‌های خارجی چه قدر تبلیغ کردند که ۵ اسفند روزی است که عملا برجام بهم می‌خورد.

 

رئیس دفتر رییس جمهور گفت: روز گذشته با مدیر کل آژانس اتمی در ایران مذاکرات بسیار خوبی داشتیم و در نتیجه ما به فرمولی رسیدیم که قانون مجلس محترم شمرده شود و اجرا شود. نظارت‌های آن‌ها بر اساس پادمان باشد. ما از ابتدا گفته‌ایم که به هیچ وجه دنبال فعالیت‌های مخفی در ساخت سلاح‌های هسته‌ای نیستیم، ولی این حق را برای خود قائل هستیم تا از فناوری‌های اتمی استفاده کنیم.

 

وی افزود: موضع ما مشخص است و مکانیزم نظارت و شفافیت را قبول داریم به گونه‌ای که مربوط به پروتکل الحاقی مربوط به مجلس است و اینکه به روش پادمان بتوانند نظارت کنند.

 

واعظی گفت: به نظر می‌رسد این توانایی در کشور ما است که با وجود سختی‌ها و مشکلات بزرگ راه حل پیدا کنیم. موضوع برداشتن تحریم یک بحث است و مساله fatf یک بحث دیگر است. FATf و دو لایحه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، برای دولت بسیار مهم است و با تحریم‌ها نمی‌توانستیم با دنیا معامله کنیم، اما وقتی تحریم‌ها برداشته شود ما نمی‌توانیم خود تحریم داشته باشیم و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید بتواند یک تصمیم درستی بگیرد تا فشار از بانک‌ها، بخش خصوصی و اقتصاد برداشته شود. اکنون اقتصاد کشور باید خود را برای شرایط دیگری آماده کند تا بتواند مثل سالهای ۹۵ و ۹۶ در صادردت و واردات با دنیا ارتباط کند.

 

وی با بیان اینکه دولت پافشاری که بر بودجه داشت نگذاشت تا شاکله بودجه تغییر کند، ادامه داد: زیرا اگر شاکله آن بهم می‌خورد نمی‌توانستیم آن‌ را به مرحله اجرا برسانیم. بانک‌ها و بخش اقتصادی کشور باید برنامه ریزی کنند که اگر تحریم‌ها نباشد باید چه کار کنند و خودمان را برای شرایط جدید آماده کنیم.

 

واعظی در پایان اعلام کرد: گزارش‌هایی که از بانک‌ها به ما می‌رسد بیانگر این است که خوب توانستند در شرایط سخت خود را وفق دهند و شرایط را مدیریت کنند. خوشبختانه در امسال این پنجاه و دومین برنامه استانی است که با وجود محدودیت برگزاری سفرهای استانی برگزار کردیم. کرونا برای اقتصاد همه کشورها محدودیت ایجاد کرده است ولی ما با این وجود پروژه‌های زیادی را به بهره برداری رسانده‌ایم که نشان از همت بانک‌ها و بخش خصوصی دارد. همه دارند تلاش می‌کنند تا اقتصاد کشور روی پای خود بایستدو ما اگر دست به دست هم نمی‌دادیم امروز نمی‌توانستیم با افتخار در مقابل آمریکا حرف بزنیم.

 

وی در حاشیه این مراسم اعلام کرد که از ۵ اسفند ماه قانون مجلس اجرا می‌شود و ایران به پروتکل الحاقی از این زمان به بعد متعهد نخواهد بود.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->