تلاش شهرداری مشهد برای مکانیزه‌شدن نظافت بزرگراه‌ها | تجهیزات خدمات شهری به‌روزرسانی می‌شود اعمال‌قانون ۲۱۰۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در ابتدای بولوار کوثر، سه‌راه خیام و بزرگراه آزادی در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) هشدار درباره شیوع «سالک» در حاشیه شهر مشهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد آغاز مطالعات ایجاد شهرک متمرکز ضایعاتی‌ها در مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۲ مرداد ۱۴۰۳) تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت‌ساله‌شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد
سرخط خبرها

نقض حق حیات عابران پیاده از سوی سیستم ترافیک

  • کد خبر: ۵۹۵۵۴
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
نقض حق حیات عابران پیاده از سوی سیستم ترافیک
مسعود رحیمیان - شهرساز و کارشناس‌ارشد برنامه‌ریزی شهری
استدلال زیر را درنظر بگیرید:
الف) کشتن به‌قصد افراد بی‌گناه ازنظر اخلاقی خطاست.
ب) سرعت زیاد، یک عمل عامدانه است.
ج) حرکت با سرعت زیاد احتمال مرگ افراد بی‌گناه را افزایش می‌دهد.
د) درنتیجه حرکت با سرعت زیاد ازنظر اخلاقی خطاست.

مقدمه «الف» شهودا صحیح است؛ اینکه فردی بی‌گناه را نباید کشت، یک اصل اخلاقی و موردتأیید همه نظریات اخلاقی است. ازطرفی اینکه سرعت یک خودرو چه مقدار باشد، تحت‌کنترل راننده است؛ لذا حرکت با سرعت زیاد، عملی عامدانه و از روی اختیار است. پس مقدمه «ب» نیز صحیح است. صحت مقدمه «ج» را نیز آمار تصادفات تأیید می‌کند. اما درنهایت پذیرشِ اینکه حرکت با سرعت زیاد ازنظر اخلاقی خطا باشد، دشوار است؛ و اگر این‌چنین باشد، جواز اخلاقی استفاده از خودرو‌ها که وسیله احتمالی قتل هستند چگونه باید تأمین شود؟

در پاسخ می‌توان گفت درحالی‌که اکثر مردم کشتن یک انسان بی‌گناه را خطا می‌دانند، در جایی‌که خود فرد، شخصی بی‌گناه را به‌طور غیرمستقیم مثلا با خودرو شخصی، درمعرض کشته یا زخمی‌شدن قرار دهد، ممکن است دیگر درباره خطابودن عمل چندان مطمئن نباشد. شاید اگر احتمال کشتن عابری بی‌گناه توسط خودرو ما یک به ۱۰ باشد، برای ما چندان پذیرفته نباشد که چنین شرایطی را پیش بیاوریم و از خودرو استفاده کنیم؛ زیرا در این حالت، استفاده از خودرو به‌مثابه یک اسلحه در دستان ما است. اما اگر این احتمال یک به میلیون باشد، شاید دیگر نتوان با قطعیت استفاده از آن را خطا دانست.

درواقع هنجار‌ها و قرارداد‌های اجتماعی و فرهنگی بر نحوه مشاهده مردم از شدت جرائم مختلف راهنمایی‌ورانندگی تأثیر می‌گذارد. برخی تخلفات راهنمایی‌ورانندگی توسط اکثر مردم کمتر جدی تلقی می‌شوند و تخلف از آن غیراخلاقی و غیرقانونی تصور نمی‌شود، در‌حالی‌که برخی دیگر جدی‌تر به نظر می‌رسند. به‌طور‌مثال سرعت زیاد، نمونه‌ای از تخلف است که بیشتر افراد، آن را نقض عمده اخلاق و قانون نمی‌دانند، حتی اگر آمار‌ها بگویند که سرعت، یکی از مهم‌ترین دلایل مر گ‌ومیر در ترافیک است و سرعتی که وسایل نقلیه در یک تصادف دارند در شدت جراحات ناشی از آن بسیار تعیین‌کننده است، همچنان افراد، تخلف از سرعت مجاز را جرمی قابل توجه به حساب نمی‌آورند و تمایل به حرکت با سرعت بیش از حد مجاز دارند.

اما درهرحال اگر قائل باشیم هر انسان حق مطلقی دارد که زنده بماند و با احتمال کشته‌شدن در تصادفات مواجه نشود، ترافیک جاده‌ای به‌شکل فعلی خود ازنظر اخلاقی مجاز نیست و نباید از آن استفاده کرد؛ هرچند هم اکنون، این حق به‌شدت در همه جای دنیا نقض می‌شود.
چه بسا بیشتر افراد در دنیای امروز تمایل به تأیید چنین حقی ندارند، زیرا تأیید این حق، رفت‌وآمد و حرکت‌ها را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و اثرات جدی بر اقتصاد دارد؛ بنابراین یا مفهوم حق مطلق حیات در مسئله ایمنی ترافیک مناسب نیست یا باید اصلاح شود.

از طرفی شاید برخی بگویند اینکه افراد حق دارند به این معناست که افراد حق دارند در جامعه‌ای زندگی کنند که «هرآنچه به‌طور عملی و اقتصادی ممکن است» را برای کاهش احتمال اینکه افراد کشته یا به شدت مجروح شوند، انجام داده باشد، مخصوصا برای کاربران آسیب‌پذیر خیابان‌ها. اما این تعریف، حق را بسیار مبهم فرموله می‌کند؛، زیرا تعیین معنای «هرآنچه به‌طور عملی و اقتصادی ممکن است» بسیار دشوار خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->