مستبد محبوب شمالى‌ها و جنوبى‌ها

  • کد خبر: ۶۰۰۹۲
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
مستبد محبوب شمالى‌ها و جنوبى‌ها
فریدون صدیقى - استادروزنامه‌نگاری
او محبوب‌ترین مستبد دنیاست و مثل هر مستبدى، دلیل نمى آورد و فرمان مى دهد؛ مثل شما خانم‌ها و آقایان محترم خراسان شمالى و جنوبى که باوجود روزگار سخت و سرد، عاشقانه فرمان پذیر شد ه اید. شما به فرمان دل تپش هاى بی قرارتان، به خاطر قدوبالاى آن محترم و مصمم یا آن دو چشم سیاه شرمگین، رخت عروسى تن پوش کردید؛ کارى که نامش استبداد دلبرى و عاشقى است. ممنون از شما که در دوران فروغ بیدلى، دلدار شدید و ماسک زدید و با رعایت فاصله اجتماعى پاى سفره عقد نشستید، اسپرى الکل به حاضران تعارف کردید، مبادا کروناى بى ملاحظه رسم فرخنده شما را در آغوش بگیرد و دل سرشار از امید و فرداى شما ترک بردارد.

نکته: احتمال زیاد مى دهم شما خواننده ارجمند این ستون، جزو آن دسته از عاشقان نوجوانى نیستید که تابستان امسال روى سرتان قند ساییدند؛ مثل ۹ هزارو٥٤دختر ده تا چهارده ساله و ۵ هزارو٩٠٠پسر پانزده تا نوزده ساله که با وجود کروناى تب کرده، عکس سلفى به رسم یادگارى گرفتند.

بر این باورم که شما اگر قلب عاشق و مستبدى دارید، احتمالا جزو مجردهاى قطعى در پهنه وسیع ایران نیستید و همین امروزوفردا فرمانبر دل خواهید شد؛ چون مى دانید که بهترین فرماندهان، بهترین فرمان بر‌ها بوده اند؛ هم در میدان رزم و هم در عرصه بزم و عاشقى. مى خواهم بگویم شما جزو دختران و پیرپسران دهه شصتى نیستید که به هزارویک دلیل تاکنون ازدواج نکرده اند و تقریبا نزدیک به تحقیقا جزو مجردهاى قطعى‌ای هستند که احتمالا فکر مىکنند دوران دلبندى و ازدواج آنان گذشته است، اما چنین نیست.

هم اکنون ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دختر و پسر که بخشى از جمعیت ۱۷ میلیونى دهه شصتى‌ها را تشکیل مى دهند، به سن تجرد قطعى رسیده اند. آنان آن قدر آرزوى پدر و مادر را براى تشکیل خانواده نادیده گرفته اند که موى سر آن بندگان خدا تک وتوک به سیاهى می‌زند؛ بنابراین توضیح و توصیه بیشتر درباره شرایط کنونى این مجردان که نم نمک وارد چهل سالگى مى شوند، کار من نیست. باید بگویم احتمالا تعدادى از آنان، از مراجعان جدى روان‌پزشکان هستند، مبادا که غصه و اضطراب، افسرده‌شان کند! این کار وظیفه آسیب شناسان اجتماعى است نه من.
 
حتى گفتن این نکته نیز کار من نیست که وقتى جمعیت لشکر طلاق گرفته‌ها و دهه شصتى هاى مجرد به ۵ میلیون نفر مى رسد، بى تردید بدون درون‌کاوى چندسویه ازسوى متخصصان و مسئولان، مشکل بحران تجرد و کاهش فرزند آورى، حل نخواهد شد. درست همین طور است، اما به هرحال تنها بودن و تنها زیستن و فقط با خود سر کردن، عین بیدلى است و بى دل بودن درحالی که دلبندى گوهر وجودى انسان است، براى پدر و مادر‌هایی مانند من و ما، غم افزون بر نگرانى هاى بی شمار دیگر است.

راست این است که آرزو مربوط به دوران جوانی است نه میان سالى و بعد از آنکه احتمالا به بیشتر آرزو‌ها باید دست یافت، پس آقاى شاداب‌تر از شمشاد و شما خانم سروناز! تا پیش از فراموش کردن آرزوهایتان ازدواج کنید و سن ازدواج را بالا و بالاتر نبرید. همین جا باید به دختران و پسران گرامى استان هاى شمالى و جنوبى خراسان رضوى تبریک گفت که در جایگاه پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در کل کشور قرار دارند و عاشقانه گوش به فرمان استبداد دلبندى داده اند.
میانگین پایین‌ترین سن ازدواج در کل کشور: خراسان شمالى؛ دخــــــــتران (۷/۲۲ سال)، پسران (۹/۲۷ سال)
میانگین پایین‌ترین سن ازدواج در کل کشور: خراسان جنوبى؛ دخــــــــــــــتران (۵/۲۲ سال)، پسران (۳/۲۷ سال)

نکته دوم: در پایین‌ترین میانگین سن ازدواج در کل کشور، درکنار استان هاى شمالى و جنوبى خراسان، دختران و پسران استان هاى زنجان، سیستان وبلوچستان، هرمزگان و گلستان هم حضور دارند. جاى دختران و پسران سلحشور خراسان رضوى نه در بالاترین و نه در پایین‌ترین است، بلکه بین هر دو قرار دارد و البته مطابق معمول، میانگین بالاترین سن ازدواج متعلق به تهران (مردان ٣٢سال، زنان ٢٨سال) است.

مبارک است و امیدواریم برخى مجرد‌ها تا کارشان به سپیدى شقیقه‌ها نرسیده است، خود را زیر چتر کانون گرم خانواده قرار دهند؛ چون هیچ چیز دیگرى نمى تواند جاى دل به دلى هاى عمیق را بگیرد. گربه دارى و سگ دارى و قنارى و طوطى دارى معدودى از جوان ها، نامش سرگردانى در غیاب نفس هاى جان بخش همدل، همراه و هم سخن و هم نفس محبوب است. مى دانم در روزگار سنگ و سرد بیکارى، گرانى و گونه هاى نوبه نوی کرونا بحث عاشقى و ازدواج، موضوعیت ندارد، اما تردید ندارم شما هم با من موافق هستید که والاترین فضیلت انسان، دلبندى و عاشقى است، پس فرمانبرى از این مستبد دلنواز، عین رهایى است.
کاش من فرزند ازدواج نکرده اى داشتم تا به او مى گفتم که باید عاشق شد و رفت!
کاش مسئولان دلسوز، کارى مى کردند در تامین آسایش و آرامش جوانان معصوم تا آنان بدون هزارویک دغدغه، عاشقانه ازدواج را در آغوش بگیرند!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->