آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

چه کسى از خبرهاى خوب خبر دارد؟

  • کد خبر: ۵۸۱۹۴
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
چه کسى از خبرهاى خوب خبر دارد؟
فریدون صدیقى - استاد روزنامه‌نگاری
خبر خوب این روز‌ها چیست؟ مرغ ارزان شد، نان خوش‌خوراک، هوا مهربان، جاده هموار، آب و برق و گاز هم رایگان شد! به‌واقع، خبر خوب این روز‌ها به‌گمان من بىخبرى است؛ یعنى نشنویم و نخوانیم و نبینیم. هیچ آمارى از قربانیان کرونا، مستمندان، مسمومیت‌هاى دارویى که نام مستعار و غیرپاستوریزه‌اش خودکشى است یا پریدن از روی پل نداشته باشیم؛ براى آنکه بگوییم نبودن بهتر از بودن است! تحلیل رویداد‌ها و روی نداده‌ها چنین مى‌گوید. آمار و ارقام داده‌ها و نداده‌ها چنین مىگوید، نه آن دسته از تئورى هایى که محصول توهم است و نه آن دسته از تئورىهایى که فیلسوف بلندبالا، عالی‌جناب دکارت گفته است؛ «دوستان تئورى‌ها همه خاکسترى‌اند. درخت پربار زندگى، سبز است.»

حق با ایشان است، به‌شرطى‌که درخت زندگى این روزگار ما، پربار باشد که گویا نیست، بنابراین خبر خوب همچنان بىخبرى است تا اینکه بشنوید: سیل جاده را برد؛ سینا به‌جای نان، عطر نان بویید؛ ساز در تلویزیون، پنهان و واکسن کووید١٩ غایب است. این نوع خبر‌ها بسیار و بی شمارند و حال‌و روز ما مردمان معصوم را ترک خورده و پرملال مى کنند. خبر خوب یعنى شما هستید و این مهم‌ترین خبر براى همه کسانى است که شما را دوست مى دارند؛ چون حضور مبارک شما موجب تسلى خاطر آنان است.
نتیجه غیرمستقیم یک: دانستن، رنج است و رنجورى، یادآورى خاطرات.

این گفته یک فیلسوف است و حق با اوست؛ وقتى کم دان و نادانیم، نسبت خود را با جهان، با بودن و چگونه‌بودن درنمىیابیم و به‌طور طبیعی به ناتوانىهاى خود دربرابر انواع خطرها، واقف نیستیم. به‌عبارت دیگر ما گرچه بیداریم، اما خوابیم و از تحلیل اتفاقات اطراف بىخبریم، پس بى رنجیم.

راست این است که هرچه بیشتر بدانیم از آثار هواى آلوده، نبود شفافیت در گزارش کار مسئولان، قانون شکنى، ناهنجارى هاى روبه افزایش، بیکارى و گرسنگى، ما را بى پناه‌تر از نسیم مى کند و حتى اگر خاطرات خوب را مرور کنیم، از اینکه دیگر تکرارشدنی نیست، رنجور مى شویم.

نتیجه غیرمستقیم ۲: بله، اگر نخوانیم و نشنویم که قانون گذارى بزند تو گوش مجرى قانون و بگوید بزن به چاک، قانون منم، بدیهى است که حالمان خوب است؛ چون خنثى و بى کنش و واکنش هستیم. برهوت، دشت دردشت لم یزرع. متاسفانه این بى خیالى و ندانستگى، تلخ‌ترین فرجام کسانى است که رسالتشان در زاد و بود تعالى بخشى به هستى بشرى است. چنین خنثى و بى خاصیت بودن یعنى شیئى بیش نیستیم؛ کبریتى سوخته در سرماى قندیل رخسار.

خبر خوب همچنان تندرستى شماست، نه غیبت پاى مرغ و تخم مرغ از سر سفره. پس چند خبر خوب بشنوید حالا که خوشبختانه دیگر خبرى از محاکمه شاه دزد‌ها و رانت خوار‌ها نیست. مادران ایرانى همچنان در صدر مادرانى هستند که خواهان فرزند آورى بیشترى هستند و متوسط این خواستن ۱/۳ فرزند است. این فرزندخواهى در آمریکا، انگلستان، آلمان و هلند ۴/۲ است. در فرانسه و دانمارک ۵/۲ و در بلژیک ۶/۲ و در ایرلند ۸/۲. ادامه خبر، جالب نیست ولى بد نیست بدانید که مادران ما گرچه فرزند بیشترى مى خواهند، در عمل بچه هاى کمترى دارند؛ ۷/۱ اولاد، درحالی که فرزند آورى مثلا در آمریکا و انگلیس ۴/۲ و در فرانسه و دانمارک ۵/۲ است.

خبرهاى خوب را پى مى گیریم؛ وزارت آموزش وپرورش ۳۰ هزار تن از معلمان حق التدریس خود را استخدام رسمى مى کند.
بهره بردارى از ۴۰ هزار طرح اشتغال زایى ویژه بانوان توسط ستاد اجرایى فرمان امام (ره).
پیدا شدن ٢٥٩کارت ملى، ١٧گوشى همراه، ١٨٠کارت بانکى و ٢٦کارت خودرو در یک ماه گذشته در مترو.
پرسش ساده: شما چند خبر خوب شنیده، دیده یا خوانده اید؟
کاش کار من روزنامه نگارى نبود، آن وقت سر به کوه مى گذاشتم تا بى خبر از همه چیز باشم!
کاش مسئولان دلسوز ما کارى مى کردند که تعداد خبرهاى بد، کمتر از خبرهاى خوب باشد!
آخرین خبر: فرمانده انتظامى شهرستان شیروان در خراسان شمالى از دستگیرى یک زن سارق کابل هاى مخابراتى با ۱۱ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. همین!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->