اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

زندگی با طعم اکسیژن تازه ۳۰۰ هزار درخت

  • کد خبر: ۶۰۴۲۲
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
زندگی با طعم اکسیژن تازه ۳۰۰ هزار درخت
اصطلاح یار مهربان را برای کتاب به کار می‌برند، اما این روز‌ها با موج آلودگی هوایی که بر سقف خانه‌ها می‌نشیند، به‌نظر می‌رسد باید یک یار مهربان جدید دیگر هم برای درختان سرود؛ درختانی که سایه دارند و اکسیژن هستند و گاهی تکیه‌گاه و گاهی هم جایی برای قرار‌های دوستانه و عاشقانه‌اند!

جانقربان | شهرآرانیوز- اصطلاح یار مهربان را برای کتاب به کار می‌برند، اما این روز‌ها با موج آلودگی هوایی که بر سقف خانه‌ها می‌نشیند، به‌نظر می‌رسد باید یک یار مهربان جدید دیگر هم برای درختان سرود؛ درختانی که سایه دارند و اکسیژن هستند و گاهی تکیه‌گاه و گاهی هم جایی برای قرار‌های دوستانه و عاشقانه‌اند!

باغ زندگی و باغ خاطره

هفته درخت‌کاری که می‌شود، مثل خیلی از هفته‌ها که دلیل نام‌گذاری فقط و فقط در همان هفته مهم می‌شود، درخت هم مهم می‌شود و همه درباره آن مطلب می‌نویسند و پویش به راه می‌اندازند و درختی و نهالی می‌کارند و در ابتکاری درختان را نیز به‌نام خودشان ثبت می‌کنند تا شاید مسئولیتی اجتماعی در مقابل آن داشته باشند. مسئولیتی که شهرداری‌ها در تداوم آن نقش بسزایی دارند و امسال پویش درخت‌کاری علاوه بر نهال‌کاری‌های گسترده در مناطق و کمربند سبز، در کنار پروژه کاشت و توزیع نهال رایگان در بین شهروندان طی فرایند‌های الکترونیکی ثبت درخواست که در اوضاع ویژه شیوع بیماری‌های واگیردار لازم و ضروری است، کمک مؤثری به مشارکت هرچه بیشتر شهروندان و توسعه فضای سبز شهری داشته است.
همچنین در این هفته رونمایی از طرحی با عنوان باغ زندگی و باغ خاطره در ایام پویش درخت‌کاری، اقدامی جدید در راستای توسعه فرهنگ درخت‌کاری و مشارکت هرچه بیشتر شهروندان بود.


بیش از ۳۰۰ هزار درخت در یک سال

امسال ۳۲۲ هزار اصله درخت و درختچه در مشهد کاشته شده است و به‌گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد، احداث و توسعه پهنه شرقی پارک بهار به مساحت ۵ هکتار، بهره‌برداری از بوستان موضوعی دانش در شهریور ۱۳۹۷ به مساحت ۳/۲ هکتار، مناسب‌سازی پارک بانوان بهار، احداث و توسعه فضای سبز کاسه پرتویی پارک وکیل‌آباد، احداث فضای سبز بولوار نماز، تجهیز و بهسازی پارک بانوان ریحانه، احداث پارک موضوعی کم نهاده واقع در منطقه ۱۲ شهرداری از جمله کار‌های انجام‌شده برای افزایش پهنه سبز شهری بوده است.
احداث پارک شهری کوه پارک با مساحت ۱۶/۷ هکتار با همکاری شهرداری منطقه ۹، بهره‌برداری از گام اول پروژه‌های احداث بوستان در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شامل بوستان ۷۰ هکتاری شهرک شهید رجایی (پروژه مهریز)، بوم‌پارک (بوستان حیوانات اراضی خورشید)، بازپیرایی و سامان‌دهی فضای سبز باغ خونی (باغ ایرانی) و پارک کودک و سلامت واقع در منطقه ۱۰ از دیگر اقدامات بوده است.


در استقبال از بهاری سبز

همچنین برای سرسبزی شهر در استقبال از بهار ۱۴۰۰ برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد دراین‌زمینه گفت: امسال حدود ۶۷۰ اثر در فراخوان بخش گلستان دریافت شد که ۴۰ اثر جدید از این میان پذیرفته شد و ۲۰ اثر نیز از سوی مشاوران طراحی و در مجموع ۶۰ اثر جدید در کمیته استقبال از بهار تأیید و وارد مرحله اجرا شد و هنرمندان و کارشناسان مربوط، نقشه‌ها و متره و برآورد اسناد آن را تهیه کردند. باتوجه‌به وضعیت شیوع ویروس کرونا، این المان‌ها باید به‌گونه‌ای در حاشیه معابر شهری جانمایی شود که از تجمع مردم در این مکان‌ها جلوگیری شود.
احمدرضا سلامی افزود: در سال جدید به‌صورت ویژه بر روی المان‌های توپیاری برنامه‌ریزی شده است. همچنین برای اولین‌بار، سازمان پارک‌ها در نظر دارد با هماهنگی سازمان بازآفرینی شهری به گل‌آرایی و تزیین محلات با محوریت مشارکت شهروندان اقدام کند. به‌طور کلی اقدامات درحال انجام در بازه استقبال از بهار ۱۴۰۰ شامل ساخت، نصب و کاشت بیشتر از ۱۱۵۰ المان‌های گل، اقدامات ویژه (هدیه‌های نوروزی، محله‌های بهاری، المان‌های مناسبتی، پارکلت‌ها)، جانمایی، جابه‌جایی، رنگ‌آمیزی و کاشت ۱۰ هزار گل‌جای، کاشت ۲۰۲ هزار بوته گل پیازی در مساحتی حدود ۳۰۰۰ مترمربع در نقاط مهم شهر، تأمین و توزیع ۱۷ میلیون بوته گل است.


فضای سبز از ۹۶ تا الان

گفتنی است براساس آمار‌ها فضای سبز در پایان سال ۹۵، ۴۴۸۰ هکتار بوده و اکنون ۵۶۸۰ هکتار است که شاهد توسعه ۱۲۰۰ هکتاری فضای سبز بوده‌ایم.
تعداد کل‌پارک‌ها از ابتدای سال ۹۶ تاکنون از ۵۷۵ به ۶۶۶ افزایش یافته که شامل افزایش ۹۰ بوستان است. از این تعداد ۴۰ پارک در مناطق کم‌برخوردار احداث شده است.
سرانه فضای سبز در پایان سال ۹۵، ۱۴/۲۶ مترمربع بوده که اکنون به ۱۷/۳ مترمربع رسیده است و پیش‌بینی می‌شود در برنامه عملیاتی تا پایان سال ۹۹ به ۱۷/۷۴ مترمربع ارتقا یابد.
بوستان‌های محلی از ابتدای سال ۹۶ از ۵۵۲ بوستان به ۶۴۷ بوستان افزایش یافته که نماینده احداث ۹۵ بوستان جدید در این دوران است.
پارک‌های شهری از ۲۴ پارک به ۲۸ پارک افزایش یافته است که شامل احداث بوستان آبشار منطقه ۸، جلوخان منطقه ۱۲، کوه‌پارک منطقه ۹ و امید منطقه ۶ می‌شود و در این دوره شاهد توسعه بوستان‌های شهری بهار و و وفا نیز بوده‌ایم.
بیش از ۹۰۰ هکتاری مجموعه کمربند سبز شهر مشهد و همچنین برنامه‌ریزی برای درخت‌کاری در مساحتی بیش از ۱۵۰۰ هکتار در فصل کاشت سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ در اراضی کمربند سبز (۳۰۰ هکتار در حاشیه کشف‌رود و ۱۲۰۰ هکتار در ارتفاعات جنوب شهر) توسعه یافته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->