سرخط خبرها

درباره دو بانوی محله الهیه که به یکدیگر در حفظ آیات الهی کمک کردند

  • کد خبر: ۶۰۴۵۲
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
درباره دو بانوی محله الهیه که به یکدیگر در حفظ آیات الهی کمک کردند
سن و سالشان شباهت چندانی ندارد؛ اما هر دو همسایه‌اند و یک هدف را دنبال می‌کنند، آن هم حفظ و قرائت قرآن کریم است.
حسین برادران‌فر | شهرآرانیوز؛ سن و سالشان شباهت چندانی ندارد؛ اما هر دو همسایه‌اند و یک هدف را دنبال می‌کنند، آن هم حفظ و قرائت قرآن کریم است. سال‌هاست که با قرآن همراه و مأنوس هستند، همین عشق وعلاقه سبب شده است که با وجود تمام مشغله‌های زندگی و رسیدگی به همسر و فرزندان، حفظ آیات قرآن را در اولویت برنامه‌های زندگی خود قرار دهند.
 
انس همیشگی با قرآن اثرات مثبت بسیاری را در زندگی پرفراز و نشیب این دو بانوی قرانی داشته و گره‌های کور زندگی آنان با توسل به قرآن و اهل بیت (ع) به‌طور معجزه‌گونه‌ای باز شده است. این دو بانوی قرآنی در کنار حفظ ظاهری آیات قرآنی به مفاهیم و معانی ژرف آن نیز توجه ویژه‌ای داشته‌اند، چنانکه حالا ارزش‌های مادی در نظرشان رنگ باخته است و به سمت ارزش‌های جاودانه و معنوی گرایش پیدا کرده‌اند.

مریم دربندی در کنار حفظ ۱۸ جزء از آیات قرآن کریم، پژوهش‌های متعددی را در زمینه برکات مادی و معنوی قرائت و حفظ قرآن کریم داشته است که نتیجه آن چاپ دوکتاب با عنوان‌های «انوارالعرش» و «آستان خوبان» است. او همچنین همسر جانباز و آزاده سید امیرفرخ فرحمند است که از روز ابتدای جنگ تا پایان هشت سال دفاع مقدس در مناطق جنگی مختلف از جمله کردستان و خوزستان حضور داشته و حاصل آن ۳۴ ترکشی شده که در بدنش جولان می‌دهد و البته ۴ سال اسارتی که در ۲۰ اردوگاه عراقی پشت سرگذاشته است. این آدم با این همه زخم‌های ریز و درشت، بزرگ‌ترین مشوق همسرش برای حفظ قرآن کریم می‌شود و نتیجه آن چندین عنوان اول، دوم و سومی در مسابقات روخوانی، ترتیل و حفظ قرآن کریم برای مریم دربندی است.

چند خانه آن طرف‌تر محبوبه سبحانی سکونت دارد، او از کودکی در جلسات دوره قرآن محله‌شان شرکت کرده و وقتی که با یک مداح اهل بیت ازدواج می‌کند، تصمیم خود را می‌گیرد و در طول ۶ سال همه قرآن کریم را در ذهن خود ثبت و ضبط می‌کند. هر دو این بانوان حافظ قرآن کسب این موفقیت‌ها را مدیون همسرشان می‌دانند چراکه روزی ۷ ساعت را به حفظ قرآن مشغول هستند و ممکن است دراین شرایط از برخی امور زندگی روزمره جا بمانند.

 

نذر سلامتی امیر قرآن حفظ کردم

مریم دربندی ۵۲ ساله و متولد تهران است، او همسر جانباز و آزاده سرافراز «سید امیر فرخ فرحمند» است و به دنبال حضور موفق درمسابقات قرآنی همسران جانبازان و آزادگان حفظ قرآن را نیز شروع می‌کند: «من و سید امیر در سال ۱۳۶۲ با یکدیگر ازدواج کردیم. او یک‌سال بعد از ازدواج و درحالی که دختر بزرگ ما به دنیا آمده بود یعنی در سال ۱۳۶۳ به اسارت نیرو‌های بعثی درآمد. اسارتی که ۴ سال طول کشید و امیر را بیمار و نحیف به خانه فرستاد. او درگیر بیماری سختی شده بود، اما با توسل به قرآن، امام رضا (ع) و البته تلاش پزشکان بیماری همسرم بهبود پیدا کرد. من از اینکه دوباره امیر سر و پا شده است بسیار خوشحال بودم و تصمیم گرفتم به شکرانه سلامتی‌اش حفظ قرآن را آغاز کنم».

 

کسب رتبه دوم مسابقات استانی

حافظ ۱۸ جزء از قرآن کریم تحت تشویق و حمایت همسرش برای اولین‌بار جزء سی قرآن کریم را حفظ کرده و در مسابقات حفظ جزء سی قرآن کریم ویژه همسران جانبازان استان تهران شرکت می‌کند. او دراین مسابقات رتبه دوم را به دست آورده و این انگیزه‌ای می‌شود برای اینکه حفظ قرآن را ادامه دهد: «برای آمادگی شرکت دراین مسابقات زمان خیلی کمی داشتم، فقط ۱۸ روز فرصت بود که جزء سی قرآن را حفظ کرده و دراین رقابت‌ها شرکت کنم. درخانه نشستم و با گوش دادن به نوار‌های صوتی، سوره‌های جزء ۳۰ را حفظ کردم و توانستم دراولین حضورم در مسابقات قرآنی رتبه دوم استان تهران را به دست آورم».

 

سفر به مشهد، جایزه حفظ قرآن

کسب رتبه دوم مسابقات حفظ جزء سی قرآن کریم که در استان تهران برگزار می‌شد و همچنین تشویق‌های همسر این انگیزه را در وجود مریم دربندی ایجاد کرد که حفظ قرآن را ادامه دهد: «همسرم قول داده بود که با حفظ هر جزء قرآن کریم یک النگوی طلا برای من بخرد که این هم انگیزه‌ای مضاعف در وجودم ایجاد کرده بود. مجموعه این عوامل سبب شد که سوره بقره را هم حفظ کنم و این بار در مسابقات همسران شهید و جانبازان استان رتبه اول را به دست آورم. یادش به خیر آن روز‌ها ما در تهران سکونت داشتیم و جایزه نفر اول این رقابت‌ها سفر زیارتی مشهد بود که بی‌گمان یکی از خاطره‌انگیزه‌ترین مسافرت‌های من بود».

 

ماجرای تشرف به خانه خدا به معجزه شباهت داشت

بانوی ساکن محله اثرات و برکات حفظ قرآن را با تمام وجود در زندگی خود لمس کرده است. او معتقد است با رجوع به آیات قرآنی می‌توانیم مشکلات زندگی را حل کنیم چراکه آیات قرآن هدایت‌کننده است و برای هر مشکلی راه‌حل دارد کافی است از ته دل به آیات و دستورات الهی اعتقاد داشته باشیم. به عنوان مثال او تاکنون شش‌بار به سرزمین وحی سفر کرده است و ۲۷ بار عازم عتبات عالیات شده است، او این برکات را از تلاوت و حفظ قرآن کریم می‌داند چراکه حتی یکبارهم برای این مسافرت‌ها برنامه‌ریزی قبلی نداشته است: «همیشه آرزو داشتم در دوران جوانی به سفر خانه خدا مشرف شوم، البته پول و امکانش هیچ‌گاه فراهم نبود و بابت این موضوع بسیار دلگیر بودم تا اینکه در کتاب مفاتیح‌الجنان به روایتی از امام صادق (ع) برخورد کردم که از قول ایشان نقل شده است: هرکس به مدت یک سال سوره «نباء» را تلاوت کند آرزویش برآورده شده و زائر خانه خدا خواهدشد.

بعد از خواندن این روایت هر روز سوره نباء را تلاوت می‌کردم تا آرزویم که زیارت خانه خدا بود نصیبم شود. ۹ ماه از این ماجرا گذشت، اما هیچ تغییری در اوضاع و احوال مالی من ایجاد نشد، دلم شکسته بود، یک روز سر نماز به خدا گفتم این یک‌سال درحال تمام شدن است و من همچنان در آرزوی زیارت خانه‌ات هستم. چه شد پس؟! چند روزی از این ماجرا گذشت، همسر یکی از جانبازان که اتفاقا همسایه‌مان بودند، به خانه ما آمدند و به شوهرم گفتند: آقای فرحمند من می‌خواهم همسر جانبازم را به زیارت خانه خدا ببرم، اما توان هل دادن ویلچر و انجام کامل مناسک حج را ندارم، دو فیش حج اضافه دارم و برای زن و شوهری در نظر گرفتم که ما را همراهی و کمک کنند. اصلا انگار بال درآورده بودم، بلافاصله رفتم و یک گردنبند را که تمام دارایی‌ام بود فروختم به ۳۰۰ هزار تومان و اسباب سفر را مهیا کردم. چقدر حج خوبی بود هم خودمان زیارت کردیم و هم کمک کردیم تا دوستانمان اعمال حج را به جا آوردند. از این معجزات قرآنی تا دلتان بخواهد برای من اتفاق افتاده است و می‌توانم کتابی از آن‌ها بنویسم».
همسایه با آفتاب
 

گردآوری و تألیف کتاب «انوارالعرش»

مریم دربندی درکنارحفظ سوره‌های قرآن، تحقیقات و پژوهش مفصلی نیز در زمینه اعجاز معنوی آیات قرآن و مقام و مرتبه ائمه اطهار (ع) انجام داده است که حاصل آن گردآوری و چاپ دوکتاب مذهبی است که یکی از آن‌ها «انوارالعرش» نام دارد: «درآیه ۱۷ سوره مبارکه اسراء خداوند می‌فرماید: «و ننزل من القران ما هو شِفاء و رحمه للمؤمنین و لایزید الظالمین الا خسارا». یعنی اینکه آنچه از قرآن می‌فرستیم، شفا و رحمت برای اهل ایمان است؛ اما کافران را جز زیان نخواهد بود. من باتوجه به این معنی و تفسیر «سوره اسراء» تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه تأثیرات معنوی و ظاهری آیات قرآن در رفع مشکلات روحی و جسمی انسان انجام دادم و کتاب «انوارالعرش» را تهیه کردم.

در این اثر ابتدا به اهمیت قرائت قرآن کریم در کلام و رفتار معصومین (ع) پرداخته شده و سپس به ترتیب سوره‎های قرآن، فضیلت قرائت این سوره‎ها و خواص و آثار مربوط بر آن ذکر شده است. این ویژگی‎ها در قرائت سوره‎ها مربوط به دفع بلایا، شفای بیماری‎های مختلف، آثار اخلاقی، رفع مشکلات مادی و معنوی و در امان ماندن از شر ظالمان است و درباره هر یک از این فضایل و خواص به روایاتی از معصومین استناد شده است».

 

تألیف کتاب با کمک همسر و دختر

حافظ قرآن کریم که در محله الهیه سکونت دارد بعد از گردآوری کتاب «انوارالعرش» که به تأیید ۱۶ تن از مراجع اعظام در قم نیز رسیده است، کتاب «آستان خوبان» را با کمک همسرش، سید امیر فرخ فرحمند و دخترش و زینب السادات فرحمند تهیه کرده که به چاپ چهارم هم رسیده است و به مدح و ستایش معصومین (ع) و ادعیه امامان شیعه (ع) اختصاص دارد: «موضوع این کتاب منقبت، روایات و ستایش چهارده معصوم (ع) و حضرت زینب (س) است، در این کتاب تمامی دعاها، زیارت‌نامه‌ها و احادیث در مدح امامان (ع)، گردآوری شده است، همچنین زندگی‌نامه و القاب مشهور معصومین (ع) بررسی و تشریح شده است. آداب و زیارت‌های مخصوص شهر‌های مذهبی همچون مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، سوریه، مشهد و قم بخش دیگری از کتاب آستان خوبان است که انتشارات به نشر (آستان قدس رضوی) آن را چاپ کرده است.

 

آرزوی هم‌جواری با امام رضا (ع)

بانوی قاری قرآن محله الهیه از ابتدا ساکن تهران بوده است، او هر سال چندین مرتبه به همراه خانواده برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می‌آید، بزرگ‌ترین آرزوی او سکونت در شهر مشهد و هم‌جواری با امام رضا (ع) است، آرزویی که با توسل به امام رضا (ع) برآورده می‌شود و خانم دربندی به پاس این همسایگی پذیرایی از زائران امام رضا (ع) را انجام می‌دهد: «ما ساکن تهران بودیم و هرسال ۴ و ۵ مرتبه برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد می‌آمدیم، در این روز‌های زیارتی بیشتر وقتمان در حرم امام رضا (ع) می‌گذشت. در یکی از همین سفر‌های زیارتی، درکنار ضریح مطهر از امام رضا (ع) خواستم که مجاورت و همسایگی‌اش رانصیبم کند، این آرزوی من برآورده شد و من به همراه خانواده‌ام سال ۱۳۷۷ از تهران به مشهد آمدیم. تمام اقوام وخویشان ما ساکن تهران بودند، ما درمشهد غریب و تنها بودیم. روز‌های اول برای اینکه کمتر احساس غربت داشته باشم هفته‌ای ۵ روز به حرم امام رضا (ع) می‌رفتم، اما امروز بعد از گذشت ۲۲ سال از سکونت در شهر مشهد، دوستان و همسایه‌های خوبی داریم که قبل از شیوع بیماری کرونا دور هم جمع می‌شدیم و تلاوت و حفظ قرآن را تمرین می‌کردیم.

 

سرای امیر برای میزبانی از میهمانان امام رضا (ع)

دارنده رتبه نخست مسابقات قرآنی همسران شهدا و جانبازان امروز به شکرانه سلامتی خود و خانواده‌اش و همچنین هم‌جواری با امام رضا (ع) میزبان مسافران حرم مطهر رضوی است که اوضاع و احوال مالی مناسبی ندارند: «از همان روز‌های اول سکونت در مشهد بنا بر نذری که کرده بودم، بخشی از منزلمان را برای پذیرایی از زائران شهرستانی که از تهران و جا‌های دیگر به مشهد می‌آمدند اختصاص داده بودیم، این محل به نام «سرای امیر» در بین فامیل و دوستان مشهور شده است و درطول سال در اختیار زائران قرار می‌گیرد و پذیرایی ازآن‌ها انجام می‌شود، من احساس آن‌هایی را که آرزوی مسافرت به مشهد و زیارت حرم مطهر رضوی را دارند درک می‌کنم، این روز‌ها رفت و آمد به مشهد هم کلی هزینه در بر دارد چه برسد که بخواهند جای خوابی برای خود دست و پا کنند، این خانه تا من زنده باشم به زائران امام هشتم تعلق دارد».

 

کودکی و شرکت در جلسات دوره قرآن محله

محبوبه سبحانی، متولد سال ۱۳۶۳ و حافظ کل قرآن کریم است، آشنایی او با قرآن به سال‌های کودکی برمی‌گردد، آن هنگامی که همراه با مادر در جلسات خانگی قرآن شرکت کرده و شیفته آیات و معانی شگرف این کتاب آسمانی و الهی می‌شود: «۱۰ ساله بودم که به همراه مادرم در جلسات دوره قرآن محله مان شرکت می‌کردم، یکی از خانم‌های جلسه که سواد قرآنی داشت و حافظ قرآن بود، نقش راهنما و استاد را ایفا می‌کرد. او با دقت به تلاوت‌های قرآن‌آموزان گوش می‌داد و اگر در قرائت مشکلی داشتند به آن‌ها گوشزد می‌کرد. جلو دست او قرآن بزرگی با دست خط عثمان طا‌ها قرار داشت که در آن آیات قرآن باخط درشت نوشته شده بود، این قرآن معنی فارسی آیات را نداشت و عربی نوشته شده بود. معلم بعد از گرفتن غلط‌های خانم‌ها، در فرصتی کوتاه معانی آیات تلاوت شده را به زبان فارسی بیان می‌کرد. این موضوع برای کودکی با سن و سال من جالب و شگفت‌آور بود، من هم خیلی دوست داشتم آیات و معانی قرآن را با همان شیوایی و فصاحت بخوانم و تفسیر کنم.»

 

تشویق همسر و حفظ ۶ جزء قرآن کریم

حافظ قرآن کریم بعد از تحصیلات متوسطه وارد دانشگاه می‌شود و در رشته زیست شناسی دانشگاه تربیت معلم سبزوار تحصیل می‌کند. او عاشق معلمی است، از این رو به هر دری می‌زند تا شرایط استخدام در آموزش و پرورش و دبیری درس زیست برای او فراهم شود که البته این امکان را هرگز به دست نمی‌آورد. معلمی که نشد، اما محبوبه سبحانی باید راهکاری برای اوقات فراغت خود پیدا می‌کرد، چون آدمی نیست که در خانه بنشیند و دست روی دست بگذارد. او بعد از ازدواج و آغاز زندگی مشترک به دنبال تشویق همسرش (عباس طاهریان) که فردی مؤمن و مداح اهل بیت (ع) است به حفظ قرآن کریم گرایش پیدا می‌کند: «عباس آقا یکی از مهم‌ترین دلایل من برای حفظ قرآن است، او مدام من را تشویق می‌کرد، وقتی خسته می‌شدم یا حفظ سوره‌ای زمانبر بود، او به من دلداری و روحیه می‌داد و مدام این جمله را تکرار می‌کرد که من می‌توانم. همین شد که در مدت ۶ ماه، ۶ جزء پایانی قرآن را حفظ کردم.»

 

تلنگر حاج آقا قرائتی در راه حفظ قرآن

یکی دیگر از دلایل پشتکار محبوبه سبحانی در راه حفظ قرآن، تماشای برنامه «درس‌هایی از قرآن» بود که درآن حجت‌الاسلام قرائتی آیات مختلف قرآن را تفسیر و تشریح می‌کرد: «برنامه (درس‌هایی از قرآن) با اجرای حاج آقا قرائتی را خیلی دوست دارم، ایشان دراین برنامه با یک تمثیل زیبا ضرورت داشتن یک زندگی خوب و سالم براساس قوانین و آیات قرآنی را این گونه بیان کرد و گفت: هرکدام از ما زمانی که یک وسیله برقی مانند یخچال، تلویزیون و لباس‌شویی و... را می‌خریم، به همراه این وسیله برقی دفترچه راهنمایی نیز تحویل ما داده می‌شود، در این دفترچه راهنما توضیح داده شده است که هرکس قوانین و مقررات این دفترچه را بخواند و عمل کند، عمر وسیله برقی و کارکرد مفید آن افزایش پیدا خواهدکرد. قرآن و آیات الهی آن نیز حکم همان دفترچه راهنما را برای زندگی انسان دارد و هر انسانی که بخواهد زندگی سعادتمندی داشته باشد باید بر اساس آیات قرآن زندگی کند. این مثال و جملات برایم خیلی جالب و مهم بود، از طرفی، چون به تازگی ازدواج کرده بودم و دوست داشتم فرزندانم تربیت قرآنی داشته باشند، حفظ قرآن را ادامه دادم.»

 

تلاش ۶ ساله برای حفظ کامل قرآن

ساکن محله الهیه از طریق آشنایی با مؤسسه قرآنی امام علی (ع) که مرکز آن در قم است و آموزش تلفنی معلمان این مؤسسه قرآنی، در ارتباطی مستمر و تلاشی ۶ ساله موفق به حفظ کامل قرآن می‌شود: «بعد از تولد بچه‌ها و به دلیل مشغولیات زندگی و تربیت فرزندان وقفه‌ای چندساله درمسیر حفظ قرآن برایم پیش آمد و به دلیل نداشتن تمرین و تکرار همان ۶ جزء قرآنی را هم که حفظ کرده بودم، به مرور زمان از یادم رفت. بچه‌ها که بزرگ‌تر شدند و به قول معروف از آب وگل درآمدند دوباره پیگیر حفظ قرآن شدم. سال ۱۳۹۳ بود که عزم خود را جزم کردم که این بار به شیوه اصولی و صحیح حفظ قرآن را ادامه دهم. به دنبال پیگیری‌هایی که داشتم با مؤسسه فرهنگی و قرآنی امام علی (ع) آشناشدم.

این مؤسسه در زمینه حفظ قرآن فعالیت گسترده‌ای دارد و با وجودی که دفتر مرکزی آن در شهر قم است، در همه شهر‌های ایران نمایندگانی دارد و هرشخصی را که علاقه‌مند به حفظ قرآن باشد رایگان آموزش می‌دهد. درآن سال‌ها بابت شغل همسرم دوسالی را در شهرستان خواف زندگی کردیم، دور از خانواده بودیم و تنها دلخوشی من برای اوقات فراغت همین حفظ آیات الهی بود. خوشبختانه این مؤسسه فرهنگی و قرآنی حتی در شهرستان خواف نیز نماینده داشت. باخانم عابدین، نماینده مؤسسه در شهرستان خواف تماس گرفتم و موضوع حفظ قرآن را با او مطرح کردم. خانم عابدین هم باخوشحالی از این موضوع استقبال کرد و من را با یکی از استادان مؤسسه به نام خانم نجفی آشنا کرد. او در قم و من در خواف بودم، ما هیچ وقت همدیگر را ندیدیم و با ارتباط تلفنی آموزش و حفظ قرآن را شروع کردیم.
 
او تا زمان حفظ کامل قرآن که ۶ سال طول کشید، معلم من بود، خانم نجفی علاوه بر من به ۹ دانش‌آموز دیگر هم آموزش می‌داد، هر کدام از ما ساکن یک شهر و استان بودیم. روش کار این طور بود که هر روز صبح بین ساعت ۵ تا ۷ صبح خانم نجفی با ما تماس می‌گرفت و به هر قرآن‌آموز ۱۵ دقیقه آموزش می‌داد، صبح روز بعد نیز همان آیاتی را که حفظ کرده بودیم از ما تحویل می‌گرفت، او یکی از پیگیرترین استادانی بود که تا آن زمان دیده بودم، ۶ سال او هر روز با من تماس گرفت، حتی روز‌هایی که من به هر دلیلی مشکل داشتم و آمادگی آموزش را نداشتم، تحت تأثیر پیگیری‌ها و تشویق‌های خانم نجفی آماده می‌شدم و مطالب آموزشی آن روز را دریافت می‌کردم.
همسایه با آفتاب
 

با قرآن باید زندگی کرد

مادر امیرحسن و علی که فرزندان خود را با اخلاق و تربیت قرآن آشنا کرده است، امروز و بعد از گذشت ۶ سال از آغاز روند حفظ قرآن کریم، در مرحله تثبیت قرآن کریم است، مرحله‌ای که تکرار و تکرار مداوم را میطلبید تا آیات الهی برای همیشه در ذهن او باقی بماند: «بعد از حفظ کامل قرآن درسال ۱۳۹۹، مرحله تثبیت را شروع کردم، این مرحله برای حفظ همیشگی آیات قرآن در ذهن است، گاهی اوقات برای تثبیت یک آیه قرآن لازم است تا ۲۰۰ بار آن آیه را تکرار کرد تا اینکه سرانجام ملکه ذهن ما شود. مهمترین معضلی که برخی اوقات در مسیر حفظ قرآن مشاهده می‌شود تلاش برای حفظ کل قرآن در مدت زمان مشخص و کوتاه است در حالی که باید توجه داشت با قرآن باید زندگی کرد و با تک تک آیات آن مانوس شد از این رو نمی‌توان برای اینکه فردی بخواهد در مسیر حفظ موفق باشد با اجبار و اصرار در مدت کوتاهی انجام این عمل را از او انتظار داشته باشیم.

 

فرزندانم مجبور به حفظ قرآن نیستند

محبوبه سبحانی معتقد است خانواده‌ها و البته جامعه با فراهم کردن زمینه‌های مؤثر تأثیر بسزایی در تشویق فرزندان به سمت قرآن‌آموزی دارند، اما هیچگاه مایل به اجبار فرزندانم برای یادگیری و حفظ قرآن نیستم: «وقتی به کلاس‌های آموزشی می‌روم پسر هفت‌ساله‌ام را همراه می‌برم تا از همان ابتدا در محیط قرآن‌آموزی قرار بگیرد و با افراد فعال در این زمینه آشنا شود و از این مسیر بتواند راه قرآنی خود را در آینده پیدا کند، ولی هیچگاه با اجبار پسرانم را مجبور نمی‌کنم که باید این تعداد آیه و سوره را حفظ کنند یا در دنیای بچگی خودش نباشد، زیرا هیچگاه با اجبار نمی‌توان کسی را با قرآن مأنوس کرد».

 

قرآن به من آموخت صبور باشم

قاری قرآن محله الهیه به عنوان حافظ کل قرآن، همواره تحت تأثیرات معنوی واخلاقی قرآن بوده است. صبر و شکیبایی دو خصلت انسان‌هایی است که آیات قرآن را درک کرده‌اند و درجهت آن گام برمی‌دارند: «اخلاق‌مداری و توجه به اصول تربیت قرآنی مهم‌ترین شاخصه در زمینه انس و ارتباط با این کتاب الهی است که همه حافظان قرآن باید به آن توجه داشته باشند و اخلاق روزمره زندگی خود را به دستورات این کتاب الهی و انسان‌ساز سازگار کنند، زیرا تنها حفظ آیات نمی‌تواند برای انسان راه‌گشا باشد.
 
هم‌نشینی وانس با قرآن تأثیر شگرفی بر روی زندگی، دیدگاه‌ها واخلاقم گذاشته است، وقتی با قرآن آشنا می‌شوی، احساس می‌کنی که به دریای بیکرانی از معارف و خوبی‌ها پاگذاشته‌ای، هرچه بیشتر با قرآن آشنا شوی، علاقه و دوست داشتنت بیشتر می‌شود و به هیچ وجه حاضر نیستی که آن را کنار بگذاری، از قرآن صبوری و شکیبایی در برابر مشکلات را آموختم، هرزمان که سختی‌ها و مشکلات برمن چیره می‌شود با توسل به قرآن و اهل بیت (ع) که درواقع دو انشعاب از یک کل هستند، مشکلات برایم آسان می‌شد. با قرآن که باشی همه چیز در نظرت بی‌ارزش می‌شود و فقط خداست که جلوه می‌کند، من همیشه از خدا خواستم که درکنار حفظ قرآن عامل به دستورات آن نیز باشم، با گام برداشتن در مسیر قرآن واهل بیت (ع) درزندگی سعادتمند خواهیم شد.»

 

امتحان شفاهی از حافظ قرآن!

بعد از پایان گفتگو با محبوبه سبحانی با کلی خجالت از ایشان پرسیدم که آیا می‌توانم تسلط شما بر حفظ آیات قرآنی را آزمایش کنم. او در کمال خونسردی به من جواب داد که هرجای قرآن را دوست دارید باز کنید، ابتدای سوره را بخوانید و من در ادامه شما را همراهی خواهم کرد. من هم قرآن کریم را در دست گرفتم، به شیوه‌ای که برخی از علما استخاره می‌گیرند، یک صفحه قرآن کریم را باز کرده و قرائت کردم: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا» محبوبه سبحانی ادامه سوره را بدین ترتیب قرائت کردند «وَاتَّبِعْ مَا یُوحَى إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا، وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلا...» و بعد هم گفتند این آیه شریفه از سوره احزاب است که سی و سومین سوره قرآن کریم، جزو سوره‌های مدنی است و ۷۳ آیه دارد. بعد هم ادامه داد: اگر شماره صفحه را هم می‌خواهید باید بگویم که این آیه در ابتدای صفحه ۴۱۸ است!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->