بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

حضور هنرمندان خراسانی و مشهدی در جشنواره فیلم فجر امسال

  • کد خبر: ۶۱۳۵
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
حضور هنرمندان خراسانی و مشهدی در جشنواره فیلم فجر امسال
مرورری بر فیلم‌های هنرمندان مشهدی و دیگر فیلم‌های مهمی را که این روزها مراحل تولیدشان را برای رسیدن به ماراتن فجر سپری می‌کنند،

شکیبا افخمی‌راد| حضور در جشنواره فیلم فجر برای دیده شدن فیلم‌ها پیش از اکران عمومی، یک امتیاز برای کارگردانان محسوب می‌شود، از این‌رو هرساله در فصل پاییز، هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، کارگردانان بسیاری ساخت فیلم‌های جدیدشان را آغاز می‌کنند تا بتوانند فرم تقاضای حضور در جشنواره فجر را پر کنند. امسال نیز کارگردانان بسیاری اعم از جوان و پیش‌کسوت، درحال تدارک برای ساخت فیلم‌های خود هستند که اگر مراحل تولید آن‌ها تا دی ماه به پایان برسد، می‌توان در انتظار یک جشنواره با نام‌های بزرگ و فیلم‌های متنوع بود. درمیان افرادی که خود را برای جشنواره امسال آماده می‌کنند، نام هنرمندان خراسانی و مشهدی نیز پررنگ دیده می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند ما را به گرفتن سیمرغ توسط هنرمندان خراسانی در جشنواره امسال امیدوار کند. ازمیان این هنرمندان خراسانی می‌توان به بهروز شعیبی، داریوش ارجمند، ساره بیات، ساعد سهیلی، رضا عطاران، سیاوش حقیقی، مهران احمدی، لاله و ستاره اسکندری، نیما جاویدی، مهدی صباغ‌زاده، میترا حجار و ابراهیم ایرج‌زاد اشاره کرد. در گزارش پیش‌رو ضمن معرفی فیلم‌های هنرمندان مشهدی، دیگر فیلم‌های مهمی را که این روزها مراحل تولیدشان را برای رسیدن به ماراتن فجر سپری می‌کنند، مروری خواهیم کرد.

 

بازگشت بعد از وقفه‌ای یک‌ساله
درمیان نام کارگردانانی که خود را برای ماراتن فجر سی‌وهشتم آماده می‌کنند، نام چهار کارگردان دیده می‌شود که همگی در جشنواره سی‌وششم حاضر بودند و حال بعد از یک دور غیبت، درحال آماده‌سازی برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور در سال 98 هستند. حمید نعمت‌ا... یکی از این افراد است. او با فیلم «شعله‌ور» در سی‌وششمین دوره جشنواره فجر حاضر شد و توانست نظر منتقدان را جلب کند. حال بعد از وقفه‌ای کوتاه، این کارگردان بار دیگر برای حضور در جشنواره، خیز برداشته‌ و این روزها ششمین فیلم سینمایی‌اش را جلوی دوربین برده‌ است؛ فیلمی با نام «قاتل وحشی» که در ژانر جنایی ساخته می‌شود. نعمت‌‍‌ا... در فیلم جدیدش برای سومین‌بار با لیلا حاتمی همکاری می‌کند. حاتمی پیش از این در فیلم‌های «بی‌پولی» و «رگ خواب» این کارگردان بازی کرده‌ بود. همچنین امین حیایی که برای بازی در فیلم «شعله‌ور» نعمت‌‍‌ا... لوح افتخار از جشنواره فجر دریافت کرده‌ بود، در ساخته جدید این کارگردان هم حضور خواهد داشت. از دیگر بازیگران «قاتل وحشی»، می‌توان به شهرام حقیقت‌دوست و ستاره اسکندری اشاره کرد.
ابراهیم حاتمی‌کیا نیز که در جشنواره سی‌وششم با فیلم «به‌وقت شام» حاضر بود، بعد از یک سال دوری از جشنواره، احتمالا در دوره سی‌وهشتم آن با فیلم «خروج»، حضور خواهد داشت. فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی و آتش تقی‌پور از بازیگران فیلم جدید حاتمی‌کیا هستند. در این بین، تقی‌پور در گفت‌وگویی با خبرگزاری میزان، درباره آخرین وضعیت ساخت فیلم «خروج» گفته‌ است: «حدود 20روز از آغاز فیلم‌برداری در شهر گچساران می‌گذرد. تاکنون تمامی بازیگران جلوی دوربین رفته‌اند و فیلم‌برداری بیست‌وچهارساعته ادامه دارد.» درباره داستان فیلم هنوز اخبار موثقی منتشر نشده است.
مهران احمدی که با «مصادره» در جشنواره دو سال پیش حضور داشت، به‌تازگی فیلم سینمایی «سگ‌بند» را جلوی دوربین برده‌ است. فیلم‌برداری این کمدی با حضور بازیگرانی چون امیر جعفری، بهرام افشاری و خود مهران احمدی در تهران آغاز شده‌، اما هنوز اطلاعاتی درباره داستان آن منتشر نشده‌ است. انتظار می‌رود این فیلم نیز با طی مراحل آماده‌سازی خود، در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.
بهروز شعیبی دیگر کارگردانی است که بعد از گذشت دو سال به‌سراغ ساخت فیلم تازه‌ای رفته است. فیلم او از محصولات مرکز فیلم ‌و سریال سازمان اوج است و «روز بلوا» نام دارد. در خلاصه داستانی که درباره این فیلم منتشر شده، آمده است: «عماد، استاد دانشگاهی خو‌ش‌نام و یک چهره تلویزیونی مورد توجه است. او ناگهان توسط پلیس با اتهام‌هایی جدی روبه‌رو می‌شود که خود و خانواده‌اش را در موقعیت پیچیده‌ای قرار می‌دهد.» براساس اخبار منتشرشده، نقش عماد را بابک حمیدیان ایفا می‌کند تا دومین همکاری او با شعیبی بعد از فیلم «سیانور» رقم بخورد. داریوش ارجمند نیز در این سینمایی نقش خواهد آفرید. «روز بلوا» چهارمین تجربه کارگردانی شعیبی بعد از سه فیلم «دهلیز»، «سیانور» و «دارکوب» خواهد بود؛ سه فیلمی که به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی ساخته شده‌ بودند. به این ترتیب «روز بلوا» اولین تجربه کارگردانی سینمایی شعیبی بدون حضور رضوی است. باید دید این جدایی برای کارگردان جوان سینما، موفقیت بیشتری به‌همراه خواهد داشت یا خیر.


آماده‌باش بزرگان سینما برای حضور در فجر
باتوجه‌به اخبار منتشرشده، پیش‌بینی می‌شود سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور پررنگ پیش‌کسوتان و بزرگان سینما همراه باشد. داریوش مهرجویی، از بنیان‌گذاران موج نوی دوم سینمای ایران، یکی از آن‌هاست. او بعد از شش سال دوری از سینما به‌سراغ ساخت فیلمی با نام «لامینور» رفته‌‌ است. «لامینور» داریوش مهرجویی، فیلم پربازیگری خواهد بود. تا به امروز حضور بازیگرانی چون علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق و رضا داوودنژاد قطعی شده‌ است. درمیان فهرست بازیگران، دو نکته جلب توجه می‌کند؛ اول همکاری مهرجویی با علی نصیریان بعد از 40سال و دوم، انتخاب کاوه آفاق، خواننده سبک‌های پاپ و راک، به‌عنوان یکی از نقش‌های اصلی فیلم. دیگر نکته جالب فیلم، تهیه‌کننده آن است. تهیه‌کنندگی لامینور را رضا درمیشیان، کارگردان فیلم‌های «عصبانی نیستم» و «لانتوری»، برعهده دارد.
مسعود کیمیایی، دیگر کارگردان پیش‌کسوت سینما، این روزها فیلم‌برداری بیست‌ونهمین فیلمش را در تهران آغاز کرده است؛ فیلمی با نام «خون شد» که تهیه‌کنندگی‌اش برعهده جواد نوروزبیگی است. «قاتل اهلی»، آخرین ساخته کیمیایی، در جشنواره سی‌وپنجم به نمایش درآمد؛ این فیلم حواشی بسیاری به‌دنبال داشت و نتوانست مخاطبان و منتقدان را راضی کند. حال کیمیایی بعد از گذشت سه سال به‌سراغ ساخت فیلم جدیدی رفته‌‌ است. به‌گزارش سایت سینمایی زومجی، کیمیایی درباره فضای فیلم سینمایی «خون شد» گفته‌ است: «داستان خون شد به‌مثابه خانه‌ای قدیمی است که همه چراغ‌هایش خاموش بوده و هیچ‌کس نیز در اتاق‌هایش ساکن نیست. در این میان یکی از ساکنان خانه می‌آید و همه چراغ‌ها را روشن می‌کند.» همین خلاصه داستان باعث شده است عده‌ای از این فیلم به‌عنوان «قیصر» امروزی یاد کنند؛ حدسی که برای اثبات درست یا غلط بودنش، باید تا زمان اکران فیلم صبر کرد. همچنین براساس فهرست بازیگران اعلام‌شده فیلم، می‌توان حدس زد که سعید آقاخانی این‌بار نقش قهرمان قصه‌ کیمیایی را برعهده بگیرد. درکنار او بازیگرانی چون سیامک انصاری، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد و سیامک صفری به ایفای نقش خواهند پرداخت.
مجید مجیدی، دیگر کارگردان کارکشته سینما، امسال در تدارک ساخت فیلمی با مضمون اجتماعی است. این فیلم «خورشید» نام دارد و نویسندگی آن را خود مجیدی و نیما جاویدی، کارگردان فیلم «سرخ‌پوست»، برعهده دارند. این فیلم با گنجاندن مسائل مذهبی در دل خود، به موضوع کودکان کار می‌پردازد و تا این لحظه از جواد عزتی به‌عنوان بازیگر اصلی‌اش نام برده شده‌ است.


فیلم‌هایی برای مخاطب کنجکاو
در میان فیلم‌هایی که این روزها درحال سپری کردن مراحل تولیدشان هستند، نام چند فیلم به‌دلایلی چون موضوع متفاوت یا بازیگران قدرتمند، حس کنجکاوی مخاطب را بیشتر برمی‌انگیزد. «درخت گردو»ی محمدحسین مهدویان یکی از این فیلم‌های مهم است. براساس شنیده‌ها، جدیدترین ساخته این کارگردان، قرار است داستان بمباران شیمیایی سردشت را روایت کند. از پیمان معادی و مهران مدیری به‌عنوان دو بازیگر اصلی فیلم یاد شده‌ است. همچنین تا این لحظه از حضور هادی حجازی‌فر، بازیگر ثابت فیلم‌های قبلی مهدویان، در فیلم «درخت گردو» خبری منتشر نشده‌ است.
«روز صفر» دیگر فیلم مهمی است که این روزها درحال طی مراحل تولیدش است. سعید ملکان که در سینمای ایران، چهره‌پرداز و تهیه‌کننده شناخته می‌شود، کارگردانی این فیلم را برعهده دارد. درباره داستان فیلم نیز تا امروز شایعات زیادی مطرح شده که اصلی‌ترین آن‌ها پرداختن به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی بوده‌‌ است، اما این موضوع را تا این لحظه، روابط‌عمومی پروژه تایید نکرده‌ است. براساس اخبار معتبر منتشرشده درباره این فیلم، «روز صفر» فیلمی با روایتی متفاوت از یک اتفاقِ ملتهبِ معاصر با بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی است که فیلم‌نامه‌اش را سعید ملکان و بهرام توکلی به‌صورت مشترک به نگارش درآورده‌اند.
فیلم سینمایی «عنکبوت،» دومین ساخته ابراهیم ایرج‌زاد، با روایت داستانی واقعی از قتل‌های زنجیره‌ای مشهد در دهه70 نیز می‌تواند یکی از فیلم‌های بحث‌برانگیز امسال باشد. ایرج‌زاد که پیش از این، فیلم موفق «تابستان داغ» را ساخته‌ بود، برای فیلم دومش به‌سراغ داستانی جنایی با رگه‌های اجتماعی رفته‌ است و ماجرای قاتل عنکبوتی مشهد را به تصویر می‌کشد. نویسندگی این کار برعهده اکتاى براهنى است و در آن بازیگرانی چون محسن تنابنده، ساره بیات و ماهور الوند به ایفای نقش می‌پردازند.
«مجبوریمِ» رضا درمیشیان دیگر فیلم کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال خواهد بود. این فیلم این روزها درحال طی مراحل فنی‌اش است و قرار است کیهان کلهر، چهره ماندگار موسیقی ایران، برای آن موسیقی بسازد. درباره موضوع فیلم هنوز اطلاعاتی منتشر نشده است اما باتوجه‌به آثار پیشین درمیشیان، می‌توان حدس زد که این فیلم نیز درون‌مایه‌ای انتقادی داشته باشد. فیلم درمیشیان، بازیگران بی‌شماری دارد که ازمیان آن‌ها می‌توان به فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان‌آرا، پردیس احمدیه و ژاله علو اشاره کرد. از «مست عشق» حسن فتحی که باتوجه‌به حواشی ایجادشده معلوم نیست در ایران به نمایش دربیاید یا نه، همچنان به‌عنوان یکی از گزینه‌های اکران در جشنواره امسال یاد می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر در این صفحه خواندید، این فیلم قرار است برشی از زندگی شمس و مولانا در قونیه را با بازی شهاب حسینی در مقام شمس و پارسا پیروزفر در مقام مولانا به تصویر بکشد.

خیزخراسانی‌ها برای فجر سی‌وهشتم
مروری بر دیگر فیلم‌ها
علاوه‌بر فیلم‌های گفته‌شده، چندین فیلم دیگر نیز این روزها درحال طی مراحل پیش‌تولید و تولید خود برای رسیدن به سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هستند. از میان آن‌ها می‌توان به «گورکن»، دومین فیلم کاظم ملایی، پس از فیلم «کوپال» اشاره کرد. در این فیلم بازیگرانی چون ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش بختیاری و گوهر خیراندیش به ایفای نقش می‌پردازند.
کیانوش عیاری این روزها ساخت فیلم سینمایی «رکر» را با بازی رضا عطاران آغاز کرده است. این فیلم به احتمال زیاد در ژانر کمدی ساخته می‌شود. هرچند که دو فیلم آخر این کارگردان توقیف شده‌اند، انتظار می‌رود ساخته جدید کیانوش عیاری به فجر سی‌وهشتم برسد.
فیلم سینمایی «کارو» به‌کارگردانی احمد مرادپور با بازی مریلا زارعی، نیز این روزها در مرحله پیش‌تولید به‌سر می‌برد. این فیلم درباره یک نوجوان کرمانشاهی است که بعد از سال‌ها تمرین به تیم ملی کشتی دعوت می‌شود.
کمدی «ملاقات با جادوگر» به‌کارگردانی حمید بهرامیان و نویسندگی امیرمهدی ژوله، دیگر فیلمی است که برای حضور در جشنواره فجر، خیز برداشته است و در روزهای گذشته نیز از گریم متفاوت ژوله در نقش بن‌لادن رونمایی شد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» به‌کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی صباغ‌زاده، مرحله پیش‌تولید طولانی خود را پشت‌سر گذاشته و وارد مراحل تولید شده‌ است. این فیلم، اقتباسی آزاد از کتابی نوشته آلن دوباتن است.
فیلم اکشن «سبز، سفید، قرمز» به‌کارگردانی محمدحسین لطیفی با موضوع نخبگان و عزت ایرانی، نیز به‌تازگی فیلم‌برداری‌اش آغاز شده‌ است. در این فیلم هدی سلطانی، بهاره کیان‌افشار، نادر سلیمانی، ایرج نوذری و بهنوش بختیاری به ایفای نقش می‌پردازند.
دو فیلم‌ اجتماعی «مغزِ استخوان» به‌کارگردانی حمیدرضا قربانی با بازی جواد عزتی و پریناز ایزدیار و «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی‌زاده با بازی هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی، از دیگر فیلم‌هایی‌اند که متقاضی حضور در جشنواره سی‌وهشتم هستند.
«آتابای»، پنجمین اثر سینمایی نیکی کریمی که از اواسط تیر در خوی، از شهرهای تاریخی استان آذربایجان‌غربی، مقابل دوربین رفته است، نیز احتمالا اکرانش به جشنواره سی‌وهشتم موکول شود. این فیلم را هادی حجازی‌فر براساس طرحی از نیکی کریمی نوشته است و بازیگرانی چون هادی حجازی‌فر، جواد عزتی و سحر دولتشاهی در آن نقش می‌آفرینند.
فیلم اجتماعی «مردن در آب مطهر» به نویسندگی و کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی، از دیگر گزینه‌های اکران فجر امسال است. این فیلم، داستان عاشقانه چند جوان افغانستانی را که از ایران به اروپا می‌روند، روایت می‌کند. برادران محمودی این روزها فیلم «شکستن هم‌زمان بیست استخوان» را بر پرده دارند.
پیمان قاسم‌خانی بعد از تجربه موفق ساخت «خوب، بد، جلف» و کسب دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، سری دوم این فیلم را با نام «خوب، بد، جلف: ارتش سری» آماده نمایش‌ کرده است. باتوجه‌به تجربه پذیرفته‌شده اکران قسمت اول این فیلم در جشنواره فجر، انتظار می‌رود سری دوم آن نیز در جشنواره اکران شود. در قسمت دوم این فیلم، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلى، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش و امیرمهدى ژوله، نقش بازی می‌کنند.
«رؤیای سهراب» به‌کارگردانی علی قوی‌تن که مراحل تولیدش دو سال به طول انجامید، بالاخره آماده نمایش شده‌ است. طبق گفته‌های کارگردان این فیلم، «رؤیای سهراب» فرم تقاضا برای جشنواره امسال را پر خواهد کرد. این فیلم به زوایای پنهان و دیده‌نشده‌ای از زندگی سهراب سپهری می‌پردازد و مهدی سلطانی، بهاره کیان‌افشار، لاله اسکندری و ترلان پروانه در شمار بازیگران آن هستند.


فیلم‌های پربازیگر
به‌گزارش خبرگزاری برنا، فیلم جنجالی «لاله» به‌کارگردانی اسدا... نیک‌نژاد که ساختش در دولت محمود احمدی‌نژاد متوقف شده‌ بود، بار دیگر مراحل ساختش از سر گرفته شده و قرار است در جشنواره سی‌وهشتم به نمایش دربیاید. این فیلم روایتی از زندگی لاله صدیق، قهرمان رالی و سوارکاری است. نیکی کریمی، همایون ارشادی، میترا حجار، سام قریبیان و آزیتا حاجیان در آن بازی می‌کنند.
طبق خبرهای منتشرشده، در روز گذشته ساخت یک فیلم با بازی ترانه علیدوستی نیز آغاز شده‌ است؛ فیلمی با نام «اورکا» به‌کارگردانی سحر مصیبی که اگر این پروژه به سرانجام برسد، علیدوستی پس از سه سال به سینما بازخواهد گشت.
از دیگر فیلم‌های درحال تولید که هنوز اطلاعات موثقی درباره آن‌ها منتشر نشده است، می‌توان به «عامه‌پسند» به‌کارگردانی سهیل بیرقی، درام اجتماعی «زنبور کارگر»، ساخته افشین صادقی با بازی حمید فرخ‌نژاد، شبنم مقدمی، سعید آقاخانی، حسین مهری، مارال فرجاد و پگاه آهنگرانی، «جنایت بی‌دقت»، چهارمین ساخته شهرام مکری، با مضمونی درباره سینما، «لتیان» به کارگردانی علی تیموری با بازی امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی و ستاره پسیانی، «سلفی با دموکراسی»، ساخته علی عطشانی، با مضمونی درباره جانبازان و شهدای هشت سال دفاع مقدس با حضور بازیگرانی چون پولاد کیمیایی و پژمان بازغی و آتیلا پسیانی، «سه کام حبس» به نویسندگی و کارگردانی سامان سالور با بازی محسن تنابنده و پریناز ایزدیار، «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» به تهیه‌کنندگی سیاوش حقیقی و کارگردانی رامین رسولی به‌عنوان محصول مشترک ایران و افغانستان، کمدی «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی، با بازی رضا عطاران، مهدی هاشمی و احمد مهرانفر، «روزی دو میلیون» به کارگردانی مجید توکلی با بازی زهرا داوودنژاد و نازنین بیاتی، «دوزیست» ساخته برزو نیک‌نژاد، با بازی جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مانی حقیقی و پژمان جمشیدی اشاره کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->