لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به تهاتر بدهیهای شهرداری با دولت نیز گفت: بند واو تبصره۴ بودجه۹۷ این فرصت را به شهرداریهای باهوش کشور داد که مطالبات خود را با دولت تهاتر کنند. بااستفاده از این فرصت حدود ۳ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان از بدهیهای خود را تسویه کردیم.
این مبلغ برای امسال حدود ۵۰۰میلیارد تومان برآورد شده است. حمیدرضا موحدیزاده با بیان اینکه در ابتدای این دوره شهر را با انبوهی از بدهی و مشکلات مالی تحویل گرفتیم، افزود: در شروع دوره شورای پنجم، شهر را در وضعیتی تحویل گرفتیم که روزانه فقط ۷۰۰ میلیون تومان سود وامهای بانکی، بدهی شهرداری بود، اما اکنون با قدرت میگوییم سود بدهیهای بانکیمان به کمترین مبلغ ممکن رسیده است.
وی بیان کرد:فاز نخست تقاطع چهارسطحی آزادگان در بهار ۱۴۰۰ افتتاح میشود. این پروژه در شمالشرق کشور بینظیر است و برای آن بیش از ۳۵۰میلیارد تومان هزینه شده است و همچنین با پروژه بزرگ مصلی که در بهار۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد، بولوار مصلی به شهرک شهیدرجایی متصل خواهد شد.
موحدیزاده تصریح کرد: در این دوره گره کور کمربند جنوبی شهر از بنبست خارج شد و برای این پروژه راه میانی پیدا کردیم که ۶کیلومتر آن به کوهپارک تبدیل شد.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در بحث جداسازی آب شرب از آب خاکستری بیش از ۱۲۰میلیارد تومان در حوزه تفکیک و لولهگذاریها هزینه کردهایم، ادامه داد: در شمال شهر مشهد پروژه بزرگ بومپارک را اجرا کردیم. سازمان عمران شهرداری در کشفرود فعال شده است و امیدواریم نوار سبزی که در ۲ طرف این رودخانه احداث میشود، از پیشروی حاشیهنشینی جلوگیری کند.
موحدیزاده در ادامه و با تأکید بر این موضوع که شورای پنجم اجازه نداد سوت مترو خاموش شود، خاطرنشان کرد: درحالیکه بیشتر پروژههای عمرانی دولت قفل شده بود، اجازه ندادیم چراغ پروژههای شهری خاموش شود. اکنون احداث هر کیلومتر قطارشهری از صفر تا صد کار، هزارمیلیارد تومان هزینه دارد. در طول نزدیک به ۴ سال گذشته ایستگاههای سعدی، شریعتی، الندشت کوهسنگی و کاوه در خط ۲ به بهرهبرداری رسید. وی از بهرهبرداری ایستگاه بابالجواد (ع) خط ۳ قطارشهری در نیمه اول سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: برای خط ۳ قطارشهری قول دادیم که این پایانه مسافربری در نیمه اول سال۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
حتی اگر این اتفاق به دوره ششم محول شود هم جای خوشحالی دارد. موحدیزاده ادامه داد: برای اجرای بستر زیرساختی خط۴ اگرچه از نظر قوانین، دولت اجازه نمیدهد ۲ خط قطارشهری همزمان در یک شهر کار کنند، اما با کسب موافقت معاوناول رئیسجمهور، اجازه عملیات حفاری خط۴ را گرفتیم. دستگاه حفار را جابهجا کردیم و حفاری خط۴ در بخش تونل در بهار۱۴۰۰ از سمت خواجهربیع شروع خواهد شد.
نایبرئیس شورای شهر مشهد میزان هزینهکرد شهرداری در آرامگاه فردوسی را حدود ۱۲۰میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: تلاش میکنیم از هارونیه به فردوسی و قلعهدژ محوری فراهم شود تا مسیر پیادهرو گفتوگومحور و دوچرخهسواری برای شهروندان فراهم شود.
او ادامه داد: در شهر مشهد علاوه بر تقویت بعد زیارت، باید حوزه سیاحت را نیز فعال کنیم. گفته میشود مسافر از ۲۴ ساعت بهطور میانگین ۲ ساعت در حرم مطهر حضور دارد؛ بنابراین باید برای ساعات دیگر حضور مسافر در مشهد برنامهریزی درست و مناسب داشت.
موحدیزاده افتتاح کارخانه نوآوری را یکی از مصادیق عملی شعار «شهر هوشمند» شورای پنجم دانست و گفت: حضور بیش از ۲۰۰ شرکت استارتآپی در این کارخانه ساماندهی شده و علاوه بر آن، کارخانهای با قدمت ۸۰ سال در شهر حفظ شده است.
نایبرئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در ارزیابی کارنامه عملکردی شورا، شهروندان باید نمره دهند، افزود: در عین حال، از طریق اجرای نظرسنجیهای شهری توسط دانشگاه فردوسی مشهد، تاکنون در ۴ دوره دوماهه ارزیابی عملکردی شورا سنجش شده است و البته تا پایان دوره هم ۲ نظرسنجی عملکردی دیگر انجام خواهد شد. وی ادامه داد: یکی از وعدههای ما در ابتدای دوره، شعار «مشهد؛ شهر امید و زندگی» بود که این شعار را در قالب برنامه عملیاتی ۹۷-۱۴۰۰ پیاده کردیم. اگر کارشناسان این کتابچه را مطالعه کنند، به همه شاخصهای شهر امید و زندگی شامل شهرسازی، محیطزیست فضای سبز و... دست پیدا خواهند کرد.