راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

راهگشایی تقاطع «آزادگان» در غرب مشهد

  • کد خبر: ۶۲۸۸۳
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
راهگشایی تقاطع «آزادگان» در غرب مشهد
با حضور معاون اول رئیس جمهور فاز نخست تقاطع چهارسطحی آزادگان که شامل ۳ سطح این تقاطع می‌شود به بهره برداری رسید.
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ با حضور معاون اول رئیس جمهور فاز نخست تقاطع چهارسطحی آزادگان که شامل ۳ سطح این تقاطع می‌شود به بهره برداری رسید. اسحاق‌جهانگیری همچنین هم زمان دستور بهره برداری از فاز اول پروژه سامان دهی کشف رود و پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ارتفاعات جنوب مشهد را هم صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ما، جهانگیری در مراسم بهره برداری از پروژه‌های مدیریت شهری مشهد که با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای شهر و برخی مسئولان کشوری برگزار شد، ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده شهرداری مشهد و شورای اسلامی این شهر، گفت: بیش از ۷۰ درصد از جمعیت کشور در شهر‌ها ساکن هستند و عمده سکونت شهری هم مربوط به کلان شهرهاست؛ ازاین رو مسئولان شورا‌های اسلامی شهر‌ها و شهرداران به اهمیت کاری خود واقف اند و می‌دانند که شهرنشینی در کلان شهر‌ها با چه مسائل پیچیده‌ای همراه است.

معاون اول رئیس جمهور محیط زیست را یکی از مهم‌ترین مسائل کلان شهر‌ها بیان کرد و افزود: مردم در شهر‌ها نباید این دغدغه را داشته باشند که آلاینده‌ها زندگی و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند.
وی افزود: امروز ما با ویروس کرونا مواجه هستیم. این ویروس به تنهایی زندگی مردم را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار داده و تبعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته است؛ ازاین رو سیاست گذاران با اعمال محدودیت و با اولویت قراردادن موضوع سلامت حتی به جای موضوع اقتصاد، به فکر سلامتی مردم هستند. جهانگیری ادامه داد: مهم‌ترین مسئله اقتصادی در شهر مشهد، حضور گردشگران و زائران است و پایه اقتصادی این شهر بر مبنای رفت و آمد‌های مردم شکل گرفته است، اما با توجه به اهمیت سلامت مردم، اعمال محدودیت‌ها به صورت عقلایی پذیرفته شده است.


پروژه‌های عمرانی در خدمت محیط زیست

وی آلودگی هوا در کلان شهر‌ها را در بلند مدت یکی از عوامل تهدید کننده سلامت مردم دانست و ادامه داد: سلامت مردم در درجه اول اولویت‌های ماست و برای همین باید هر اقدامی را برای بهبود محیط زیست انجام داد؛ زیرا این موضوع خط قرمز است.
معاون اول رئیس جمهور افتتاح پروژه‌های عمرانی و زیست محیطی در مشهد را در راستای بهبود محیط زیست بیان کرد و گفت: به طورقطع با افتتاح تقاطع ها، آلودگی هوا کمتر می‌شود و هزینه کردن اعتبارات برای ساخت تقاطع‌ها و بالاتر از آن در سیستم مترویی ده‌ها دستاورد به همراه دارد.
وی در ادامه با اشاره به موضوع کشف رود اظهار کرد: تنها جلسه هیئت دولت در دولت‌های یازدهم و دوازهم در خارج از تهران، در اوایل دولت یازدهم در مشهد تشکیل شد و یکی از مسائلی که در آن جلسه مطرح شد مربوط به کشف رود بود. خوشبختانه مدیریت شهری مشهد هم با کمک دولت سامان دهی کشف رود را برعهده گرفت.


کشف رود مرکز تفریحی مردم باشد

جهانگیری تأکید کرد: کشف رود به جای معضلی محیط زیستی باید مرکز تفریح و سلامت مردم مشهد باشد؛ ازاین رو از اقدام شهرداری در سامان دهی این رودخانه قدردانی می‌کنم و امیدوارم فاز‌های بعدی این اقدام هم به سرعت پیش رود.
وی با اشاره به معضل حاشیه نشینی مشهد گفت: سامان دهی حاشیه نشینی سامان دهی بسیاری از مسائل و معضلات کشور را به همراه دارد.


تمرکز شهردار مشهد و استاندار بر روی مسائل حاشیه شهر

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه موضوع حاشیه نشینی به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور، دغدغه مسئولان عالی رتبه نظام است، تصریح کرد: براساس گزارش‌هایی که از مشهد دارم، شهردار این شهر و استاندار خراسان رضوی تمرکز خوبی روی موضوع حاشیه نشینی دارند و هیچ کاری پرثواب‌تر از این نیست که خدمتی انجام شود تا مردم در حاشیه مشهد از زندگی و محیط آبرومندی برخوردار شوند.

جهانگیری واگذاری مدیریت شهری به مردم از طریق نظام شورایی را یکی از تجربه‌های موفق کشور دانست و افزود: این ریسک در دولت اصلاحات انجام شد و شاهدیم که نظام شورایی در شهر‌ها موفق بوده است؛ زیرا کار‌ها به مردم واگذار شده است. دراین راستا باید اختیارات مربوط به شهر‌ها را از وظایف دولت کم و به مدیریت‌های شهری واگذار کرد. وی افزود: انتخابات شورا‌های اسلامی شهر با انتخابات ریاست جمهوری هم زمان است و این هم زمانی نباید سبب شود که مردم انتخابات شورا‌های شهر را کم اهمیت تلقی کنند، زیرا زندگی روزانه مردم با مدیریت شهری گره خورده است.


تحقق دسترسی غرب مشهد به ییلاقات

شهردار مشهد نیز پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور، به تشریح ۳ پروژه آماده بهره برداری شهرداری مشهد پرداخت و درباره تقاطع چهارسطحی آزادگان گفت: پروژه تقاطع چهارسطحی آزادگان بیش از ۱۵ سال معطل بود. عمده نگاه‌ها در این پروژه حل مشکلات ترافیکی آن با اجرایی کردن راه حل‌های ساده و ابتدایی بوده است، اما این نگاه در بلندمدت مشکلاتی را به همراه می‌آورد.

محمدرضا کلائی افزود: د رهمین راستا شورای شهر و مدیریت شهری این شهر تصمیم گرفت پروژه سنگین و پر هزینه تقاطع چهارسطحی آزادگان را اجرایی کند. برای بهره برداری فاز اول این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و دیگر خیالمان از دسترسی‌های منطقه غرب مشهد به ییلاقات تا سال‌های سال راحت است. وی ادامه داد: سطوح افتتاح شده در این پروژه نیاز ترافیکی فعلی را در منطقه حل می‌کند و تا ۴ ماه آینده هم دیگر سطوح آن تکمیل می‌شود و با اتصال این تقاطع به بزرگ راه آسیایی از طریق بولوار مهدیه بخشی زیادی از ترافیک ورودی شهر مشهد هم کاهش خواهد یافت.


بهره برداری از تصفیه خانه سپتاژ در تابستان

کلائی درباره فاز اول پروژه بوم پارک کشف رود هم گفت: این رودخانه تاریخی شهر مشهد به طول ۸۰ کیلومتر در بخش شمالی شهر قرار دارد که بخشی شایان توجهی از حاشیه شهر مشهد هم پیرامون آن شکل گرفته است، اما با توسعه شبکه فاضلاب، توسعه نیافتن تصفیه خانه متناسب با آن و سرریز فاضلاب به این رودخانه، همواره نامش با معضل و ناکارآمدی گره خورده بود.

وی افزود: هرچند که مدیریت شهری مشهد به صورت مستقیم راجع به حل این معضل وظیفه‌ای نداشت، اما با تمهید شورای شهر به این مسئله ورود پیدا کردیم و با تشکیل یک مدیریت واحد و همراهی ۱۲ دستگاه دولتی امروز ۲۸ کیلومتر از موضوع سامان دهی کشف رود را اجرایی کردیم و در ادامه، سامان دهی فاز‌های بعدی را خواهیم داشت. همچنین تصفیه خانه سپتاژ نیز تا تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد و با این اقدامات هم به نابسامانی‌های حاشیه شهر مشهد پایان داده می‌شود و نام کشف رود به جای معضل و مشکل، یادآور سرسبزی و آبادانی خواهد شد؛ ضمن اینکه تا به امروز برای سامان دهی کشف رود، ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

شهردار مشهد در ادامه با اشاره به ساخت پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری در ارتفاعات جنوبی مشهد گفت: اراضی جنوبی مشهد ۱۹‌هزار هکتار است و عمده حفاظت و صیانت از این اراضی بر عهده ما قرار دارد. در همین راستا باید این منطقه درخت کاری می‌شد و شبکه آبیاری مناسبی با الگوی شبکه جداسازی شده آب شرب از آب خام شکل می‌گرفت که خوشبختانه این اتفاق در ۵۰۰ هکتار افتاده است.


سامان دهی کارگران در پروژه‌های شهری

وی با بیان اینکه ما یکی از تهدید‌های کرونا را به فرصت تبدیل کردیم، افزود: پس از شیوع این ویروس و با توجه به اینکه اقتصاد شهر مشهد اقتصاد خدماتی است و مشاغل بیکار شده متأثر از این ویروس هم در این حوزه و از میان کارگران ساده بوده است، مجموعه‌ای از دستگاه‌های مرتبط تفاهم نامه‌ای را امضا کردیم و با تشکیل «ایست کار»‌ها در نقاط مختلف شهر مشهد کارگرانی که نتوانند کاری بیابند، به پروژه‌های شهری به ویژه در پروژه مربوط به ارتفاعات جنوبی اعزام می‌شوند و ۹۰ درصد دستمزد رایج به آن‌ها پرداخت می‌شود.
شهردار مشهد با بیان اینکه ساخت پارک جنگلی ۵۰۰ هکتاری ارتفاعات جنوبی علاوه بر ارزش محیط زیستی برای ما، ارزش اجتماعی هم دارد، تصریح کرد: با به کارگیری کارگران ساده در این پروژه، از بسیاری از بحران‌های اجتماعی جلوگیری شد.


۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در حال اجراست

وی با بیان اینکه اکنون ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در شهر مشهد در حال انجام است، تصریح کرد: در سال ۹۸ در حضور معاون اول رئیس جمهور وعده دادیم در سال ۹۹، حدود ۷ هزار میلیارد تومان پروژه بزرگ عمرانی در مشهد اجرا کنیم و امروز با گذشت یک سال و نیم از آن وعده، حجم پروژه‌های عمرانی اجرا شده از ۷ هزار میلیارد تومان به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. کلائی تأکید کرد: همچنین با حضور استاندار خراسان رضوی، در چند ماه اخیر تحرک بی نظیری در استان و کار‌ها شکل گرفته است و خوشبختانه در حوزه حاشیه شهر و با رابطه خوبی که با آستان قدس شکل گرفته است، بسیاری از موانع در حال رفع شدن است. امیدواریم همکاری مشترک شهرداری مشهد و دولت به ویژه در موضوع قطارشهری در خطوط ۳ و ۴ ادامه یابد.


بهره برداری از فاز دوم تقاطع آزادگان در تابستان ۱۴۰۰

همچنین معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد در حاشیه این مراسم با اشاره به بهره برداری ۳ سطح از ۴ سطح پروژه تقاطع غیر همسطح آزادگان شامل زیرگذر، میدان و یکی از چپ گرد‌ها گفت: عملیات ساخت پل اصلی تقاطع چهار سطحی آزادگان در مسیر مشهد به چناران با عملیات پایه گذاری آغاز شده و قطعات سگمنت مورد نیاز آن در کارگاه درحال تولید است.
خلیل ا... کاظمی افزود: در کنار آن پایه‌های بتنی چپ گرد تقاطع غیرهمسطح آزادگان از سمت چناران به بزرگ راه آیت ا... هاشمی رفسنجانی در حال اجراست که در تابستان سال ۱۴۰۰ آماده بهره برداری خواهد شد.
راهگشاییِ «آزادگان» در غرب مشهد

توسعه ۲۴۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز شمالی و جنوبی مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد هم گفت: امسال در محدوده کمربند شمالی مشهد و پروژه کشف رود، عملیات اجرایی ساخت اولین تصفیه خانه سپتاژ کشور با ظرفیت تصفیه روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تانکر فاضلاب سپتاژ به بهره برداری خواهد رسید.
مهدی یعقوبی افزود: هم زمان در مدت ۸ ماه مطالعات مهندسی کشف رود برای ۸۱ کیلومتر از آن تهیه شد و اسناد اجرایی آن در حدفاصل پل شاهنامه تا تقاطع با کنارگذر شمالی در شرق به طول ۳۵ کیلومتر، به همراه درخت کاری ۲ طرف رودخانه به عنوان کمربند سبز شمالی مشهد به مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار، با مبلغی بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان تهیه و برای اجرا به پیمانکار واگذار شد که از سمت تقاطع رودخانه کشف رود با پل شاهنامه در حال انجام است و تاکنون پیشرفتی ۱۵ درصدی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال ۹۹ برنامه ریزی برای توسعه ۱۲۰۰ هکتار درخت کاری در کمربند سبز جنوبی آغاز شد که تاکنون پیشرفتی ۲۵ درصدی داشته است و این پروژه امسال به پایان می‌رسد، تصریح کرد: فضای سبز ارتفاعات جنوبی شهر مشهد از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ رشدی ۱۱۰ درصدی خواهد داشت.


الگوی تعامل دولت و بخش خصوصی

همچنین فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و دارایی پیش از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارائی با بیان اینکه خراسان‌رضوی، استانی فعال اقدامات گمرکی و تعامل دولت با بخش خصوصی در این‌استان الگویی برای کشور و تعمیم‌پذیر به تمام کشور است.
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش هم با بیان اینکه موانع پیش‌روی تولید در ۲ بخش عینی و ذهنی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به‌طور‌قطع سهم موانع ذهنی از موانع عینی بیشتر است و در موضوع تولید باید موانع ذهنی هم برطرف شود.


پیشرفت‌های صنعتی در خراسان‌رضوی

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان‌رضوی هم با اشاره به رشد استان در بخش‌های مختلف اقتصادی نظیر خرید تضمینی گندم، تولید گوشت قرمز، تولید تخم‌مرغ، تولید مرغ، تولید پیله ابریشم و افزایش سرمایه‌گذاری در طرح فولادی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ گفت: همچنین افزایش شایان‌توجه ظرفیت تولید کنستانتره، برگزاری نمایشگاه‌های خارجی، رتبه سوم استان در موضوع راه‌اندازی پروژه‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدامات شایان‌تأمل در این‌استان است.

در ابتدای این‌جلسه نیز احسان ارکانی، رئیس مجمع نمایندگان استان و نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به موضوع انتقال آب خلیج فارس به خراسان‌رضوی گفت: با استاندار دراین باره صحبت کردیم و امیدواریم تدبیری اندیشیده شود تا علاوه بر اینکه عملیات اجرایی پروژه انتقال آب از جنوب در حال اجراست، در راستای سرعت‌بخشی به این‌پروژه، عملیات اجرایی از مشهد هم به سمت جنوب آغاز شود.
جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مردم تایباد و تربت‌جام در مجلس، نیز با اشاره به مشکلات پیش‌روی تبدیل دوغارون و سرخس به منطقه آزاد، گفت: یکی از ایراد‌های شورای نگهبان به این‌مصوبه این است که چرا مازندران، سرخس و دوغارون در یک لایحه آمده است؛ ازاین‌رو از دولت می‌خواهیم در موضوع منطقه آزاد دوغارون و سرخس یک لایحه جدا ارسال کند.

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس، نیز با اشاره به کاهش بارندگی در استان، اصلاح شبکه آب‌رسانی را دارای اهمیت دانست و از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد برای اصلاح این‌شبکه فرسوده تدبیری بیندیشد.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نیز با اشاره به شعار سال که توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب شده است، گفت: اگر قرار باشد شعار مانع‌زدایی عملیاتی شود باید نهادی فراقوه‌ای ایجاد شود و نهاد‌های نظارتی در این‌زمینه توجیه کامل شوند و مجلس قوانین مرتبط با آن را مدنظر قرار دهد.

رضا جمشیدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، هم در این‌نشست به تشریح مصوبات و درصد تخصیص اعتبارات سفر‌های استانی رئیس جمهور به خراسان‌رضوی پرداخت.
ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، نیز با اشاره به ضرر ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بخش گردشگری ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ گفت: امیدواریم در راستای حمایت از این‌بخش اقتصاد کشور، کمک‌ها و تسهیلات دولتی همچنان ادامه یابد. محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد، هم در این‌جلسه گفت: باید با اقدامات کارشناسی درست، به‌روزرسانی قیمت‌ها بموقع و درست انجام شود و ازاین‌رو درخواست به‌روزرسانی قیمت نان را داریم.
جهانگیری همچنین در مراسمی دیگر با حضور وزیران آموزش‌و‌پرورش و امور اقتصادی و دارایی، مجتمع آموزشی‌ورزشی «المهدی» در زمینی به مساحت ۸ هزار متر مربع، زیربنای ۵۶۰۰ متر مربع و با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان را افتتاح کرد.


قدردانی جهانگیری از رویکرد‌های کرونایی آستان قدس رضوی

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، به شرایط خاص کشور طی یک سال اخیر و مواجهه با بیماری کرونا اشاره و تصریح کرد: در طول این‌مدت، کشور علاوه بر ویروس کرونا با یک ویروس خطرناک‌تر به نام تحریم‌ها نیز مواجه بوده است.
تولیت‌آستان‌قدس‌رضوی نیز در این دیدار گفت: دولت باید حمایت‌های رهبری و بیانات و نظرات عالمانه معظم‌له را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مغتنم بشمارد و به رهنمود‌های ایشان در شرایط فعلی کشور به‌ویژه برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم جامه عمل بپوشاند.

حجت‌الاسلام احمد مروی بیان کرد: مردم در بازار با کمبود مواجه نیستند، اما نوسان و ثبات نداشتن قیمت‌ها باعث ایجاد مشکلات و معضلاتی برای اقتصاد کشور و مردم شده است؛ امیدواریم همان‌گونه که در تأمین کالاها، مدیریت خوبی انجام شد در عرصه تثبیت قیمت‌ها، اقدام جدی و مؤثری به‌ویژه در کالا‌های اساسی صورت بگیرد.
وی ضمن گله از تحقق نیافتن وعده‌های دولت به دستگاه امام رضا (ع)، ابراز کرد: مسئولان عالی دولت خلاف وعده‌های خود در وصول مطالبات قانونی آستان‌قدس عمل کردند و توفیق خدمت به این‌آستان نورانی را نیافتند.



عذرخواهی از مردم بابت صف‌های طولانی

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان‌رضوی ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل ایجاد صف مرغ گفت: این افتخار نیست که چه در دوران ما چه در دوره‌های دیگر، مردم در صف مرغ بایستند. جهانگیری افزود: با توافق و با تفاهم کار این‌دولت را به خوبی جمع خواهیم کرد تا در پایان کار از تحریم‌ها و کرونا عبور کرده باشیم تا حرف اصلی دولت در آینده توسعه باشد. وی خراسان‌رضوی را به دلیل وجود پایگاه معنوی و ظرفیت‌های وسیع آن، مهم‌ترین کانون توسعه کشور بیان کرد و افزود: باید موانع توسعه‌ای این‌استان رفع شود که یکی از این‌موانع موضوع آب است و انتقال آب از خلیج فارس به این‌استان اقدامی مؤثر است.

وی افزود: تبدیل منطقه دوغارون، سرخس و برخی مناطق دیگر به مناطق آزاد به تصویب رسیده، اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است. هرکس باید در چارچوب قانون جای خود بنشیند. به‌طورقطع چنین مسائلی مربوط به دولت است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->