حرف‌های دردناک همسر آزاده نامداری در مراسم چهلم سریال «تعبیر وارونه یک رویا» فریدون جیرانی از کدام شبکه پخش می‌شود؟ مجموعه‌عکس: قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی دعا و اعمال روز ۲۳ ماه رمضان + صوت و ترجمه شعر محمدباقر کلاهی اهری برای درگذشت قاسم آهنین‌جان پیام تصویری «حمید هیراد» از بیمارستان و توضیح رویه درمانی خود + فیلم آن روز‌های من - این روز‌های شما نظام آزاد رسانه ای؛ ضرورت و نه انتخاب چرا بازنمایی فلسطین و روز قدس در فیلم‌های ایرانی کم‌رنگ است؟ | نمایش مقاومت گفتگو با مرتضی حیدری آل‌کثیر که مجموعه شعری در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده است رضا اسماعیلی، شاعر آیینی، در گفت وگو با شهرآرانیوز درباره اهمیت شب‌های قدر می‌گوید روایتی از یک هیئت ویژه نوجوانان که فردای جامعه به دست آنان رقم می‌خورد اقدام عجیب در انتشار خبر وضعیت جسمی حمید هیراد در بیمارستان آیا رامبد جوان خلاق سال‌های گذشته پیر شده است؟ نگاهی به فیلم «هیچ‌کس» (۲۰۲۱) | اکشن جان ویکی روسی! صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعتراض تند رضا صادقی به برگزاری امتحانات حضوری + فیلم دعای قرآن به سر گرفتن + صوت جزئیات مراسم احیا شب بیست و سوم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی قاسم آهنین‌جان، شاعر و منتقد ادبی، درگذشت | زمان تشییع و خاکسپاری
خبر فوری

یک حکایت تکراری

  • کد خبر: ۶۳۶۳۸
  • ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
یک حکایت تکراری
عبدالجواد موسوی - روزنامه‌نگار
اینکه تلویزیون حق دارد درباره هرچه و هرکه دلش خواست برنامه بسازد، امری است بدیهی و مسلم. اما مشکل این است که دوستان تلویزیونی، این رسانه را ملک شخصی خودشان می‌دانند و علاوه‌براین به همه مسائل از دریچه سیاست نگاه می‌کنند. همین ۲ معضل کافی است تا یک رسانه از اعتبار ساقط شود و متأسفانه یا خوشبختانه سال‌هاست که صداوسیما دیگر یک رسانه ملی نیست. در ماجرای مستند شهیدآوینی نیز همین اتفاق افتاده است، همان اتفاقی که پیش‌تر در مستند شاملو نیز رخ داد.
 
یک بیانیه سیاسی و یک‌سویه درباره انسان‌هایی که وجوه مختلفی دارند و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را در یک چارچوب خشک و قالبی گنجاند. جالب اینکه سازندگان مستند شهیدآوینی دعوی کشف حقیقت دارند و در همین مستند هم بار‌ها از علاقه آوینی به سینمای مستند یا همان سینمای حقیقت یاد می‌کنند، اما پای عمل که به‌میان می‌آید، صرفا به دعاوی کسانی بسنده می‌کنند که درباره صحت‌وسقم سخنانشان جای حرف‌وحدیث بسیار است. اینکه ما حرف‌هایی را که خودمان می‌پسندیم یا بخشی از حاکمیت سیاسی آن را می‌پسندد، از دهان دیگران پخش کنیم و به هیچ مخالفی هم اجازه سخن‌گفتن و به آن‌هایی هم که اتهام زده‌ایم، مجال پاسخگویی ندهیم، اسمش هرچه باشد، مستند نیست.
 
اگر هم اسمش مستند باشد، جای پخشش در رسانه‌ای که دعوی ملی‌بودن دارد نیست. خوشبختانه مخاطب تلویزیون مخاطب چشم‌وگوش‌بسته‌ای نیست و مواجهه او با این رسانه همیشه منتقدانه بوده و هست و به‌جز آن عده قلیلی که سخن تلویزیون را وحی منزل می‌پندارند، بیشتر مردم به این رسانه اعتماد چندانی ندارند، که اگر اعتماد داشتند، برای نمونه، خرداد ۱۳۷۶ و ۱۳۹۲ باید سرنوشت انتخابات به‌گونه دیگری رقم می‌خورد. اگر دوستانی که دست‌اندرکار این مستندند، درحقیقت مایل‌اند میزان محبوبیت قرائت یک‌سویه و سیاسی خود را از شهیدآوینی بسنجند، همین مستند را در بازار عرضه کنند تا ببینیم چه میزان از آن استقبال می‌شود.
 
یا در همین تریبونی که مستند خودشان را پخش کرده‌اند، فضایی فراهم کنند تا دیگرانی هم که شکل دیگری فکر می‌کنند، قرائت خودشان را از شهیدآوینی ارائه دهند تا ببینیم مخاطب به‌کدام سمت‌وسو میل می‌کند. همسر شهیدآوینی در مقدمه کتاب ارزشمندی که چندی پیش درباره فیلم‌های مستند شهیدآوینی منتشر شده، نوشته بود: فکر می‌کنم دوره استفاده ابزاری از شهیدآوینی به‌پایان رسیده است (نقل به‌مضمون). یقین دارم اگر قرار باشد یک‌بار دیگر آن مقدمه را بنویسند، این جمله را حذف خواهند کرد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
پیشخوان شهرآرا
نظرسنجی
در سال پیش رو در کدام بازار سرمایه گذاری خواهید کرد؟
بازار بورس ایران
بازار رمز ارزها
طلا یا دلار
خودرو یا مسکن
کیوسک
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}