وضعیت کرونا در ایران نزولی شد در مشهد صعودی

  • کد خبر: ۶۵۷۷۶
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
وضعیت کرونا در ایران نزولی شد در مشهد صعودی
آمار درگذشتگان و بستری‌های ویروس کرونا در کشور کمی فروکش کرده، اما روند افزایشی ابتلا در شهر مشهد نگران‌کننده است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ براساس گزارش کمیته بهداشت و درمان ستاد ملی کرونا با توجه به افزایش نسبی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از شدت بیماری در موج چهارم تا اندازه‌ای کاسته شده است. با اینکه فروکش نسبی این روز‌های موج چهارم کرونا نیز در تعداد فوتی‌های کشور آشکار است، اما همچنان آمار مبتلایان و جان باختگان این بیماری با وضعیت پیش از آغاز این موج فاصله زیادی دارد. به همین دلیل این کمیته تأکید می‌کند که درگیری با این ویروس هنوز به مرحله آرامش نرسیده و این نیازمند تداوم رعایت کامل و دقیق شیوه نامه هاست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با تأیید فروکش نسبی کرونا در برخی از استان‌های کشور، وضعیت استان خراسان رضوی در زمینه تعداد مراجعان و بستری‌های کرونایی را همچنان صعودی اعلام کرد و افزود: برخلاف دیگرمناطق کشور به طور میانگین رشد بستری‌ها در استان وجود دارد و براساس آمار در مجموع در هفته‌ای که سپری شد میزان بستریان ۷ درصد رشد داشته است و این وضعیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شهر مشهد و سبزوار پررنگ‌تر است، اما در برخی شهرستان‌ها مانند نیشابور، گناباد و تربت جام کاهش اندکی داشته ایم.


جان باختگان کرونایی استان، همچنان در اوج

مهدی قلیان با بیان اینکه تعداد بستری‌های موجود در بیمارستان‌های استان به ۱۵۱۶ نفر رسیده است، افزود: تعداد بستریان روزانه کرونا در استان ۳۴۲ نفر است و تعداد فوتی‌های روزانه کرونا به ۲۵ نفر رسیده است.
وی درباره برگزاری مراسم شب‌های قدر اظهار کرد: در این زمینه تأکیدات و درخواست‌هایی را از سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری این مراسم داشته ایم. براین اساس به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در این مراسم و تشویق و ترغیب شهروندان به برگزاری عبادات فردی تأکید و مقرر شده است تا مراسم شب‌های قدر به مدت زمان حداکثر ۲ ساعت در فضای باز و با فاصله بیش از ۴ متر مربع برای هر نفر برگزار شود و همچنین ممنوعیت در رفت وآمد خودرو‌ها اعمال نمی‌شود.


اطلاعات ۲۷ هزار سالمند استان در دسترس نیست

قلیان در زمینه واکسیناسیون عمومی برای افراد بالای ۸۰ سال گفت: فراخوان لازم برای حضور این افراد در مراکز تزریق واکسن در حال انجام است. حتی اگر فردی واجد شرایط سنی بدون فراخوان نیز به این مراکز مراجعه کند پذیرش انجام می‌شود. وی تأکید کرد: بااین حال بهتر است که این افراد در نوبت مشخص شده به مراکز تزریق واکسن مراجعه کنند تا از ازدحام و ایجاد اجتماع‌های خطرناک در این مراکز جلوگیری شود.

همچنین مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین باره با بیان اینکه ۶۱ هزار سالمند بالای ۸۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی باید واکسن کرونا دریافت کنند، افزود: این در حالی است که اطلاعات حدود ۳۴ هزار نفر از این سالمندان در سامانه سینا رهگیری پذیر است. محمد احمدیان ادامه داد: بقیه سالمندان مراجعه به مراکز بهداشتی نداشته اند که پس از نام نویسی آن‌ها در سامانه کشوری به اطلاعات این افراد دسترسی پیدا خواهیم کرد و فراخوان خواهند شد. وی تصریح کرد: هم اکنون واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۹ سال در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شده است و طبق پیش بینی‌ها دست کم یک هفته طول می‌کشد البته زمان دقیق آن بستگی به مراجعه بموقع و همکاری مردم دارد.


۵۵ هزار نفر در استان واکسینه شده اند

رئیس اداره مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون ۵۵ هزار نفر از گروه‌های هدف در مناطق زیرپوشش این دانشگاه واکسن کرونا دریافت کرده اند. زهرا نهبندانی افزود: افراد واکسینه شده شامل کادر بهداشت و درمان، سالمندان مراکز شبانه روزی بهزیستی، پاکبانان، بیماران دیالیزی، مبتلایان به سرطان و جانبازان هستند.


جریمه ۳۱۰ خودرو غیربومی در استان

جانشین رئیس پلیس راه خراسان رضوی هم گفت: مالکان ٣١٠ دستگاه خودرو غیربومی در ٢٤ ساعت گذشته در جاده‌های این استان جریمه شده اند. سرهنگ محمد قانعی نژاد، افزود: مالکان ٢٨٠ دستگاه به دلیل تخلف ورود به شهر‌های قرمز کرونایی مبلغ ١٠ میلیون ریال و ٣٠ دستگاه نیز به دلیل ورود به شهر‌های نارنجی کرونایی ۵ میلیون ریال جریمه شده اند. وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۰۳۰ دستگاه خودرو از جاده‌های استان بازگردانده شده اند و به رانندگان ۱۲۰۰ دستگاه نیز تذکر داده شده است.


تولید انبوه واکسن تا خردادماه

مینو محرز، مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت، با اشاره به اینکه شرایط لازم برای تولید انبوه واکسن فراهم است، بیان کرد: با تداوم این روند فکر می‌کنم واکسیناسیون در خرداد ماه با «کوو ایران برکت» محقق شود. وی به آغاز مرحله سوم تست انسانی نخستین واکسن ایرانی کرونا اشاره کرد و گفت: مرحله سوم این واکسن ایرانی با جمعیت ۲۰ هزار نفری در ۶ شهر آغاز شده است. در این مرحله تست انسانی وسیع‌تر از مراحل قبلی است و داوطلبان فراوانی واکسینه می‌شوند تا اثرات و عوارض احتمالی واکسن دقیق‌تر بررسی شود.
همچنین براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، ۴۰۷ نفر از هم‌وطنانمان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشتند تا شمار فوتی‌های این ویروس در کشور به ۷۱هزارو۷۵۸ نفر برسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->