عمان: ایران می‌تواند نقش موثری در ایجاد آتش‌بس در غزه ایفا کند ​​​​​​​بورل: اتحادیه اروپا بر سر تحریم شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به توافق رسید وزیران صهیونیست تهدید به ترک کابینه نتانیاهو کردند صحت انتخابات مجلس در تمامی حوزه‌ها تایید شد دریادار تنگسیری: گذشت زمانی که آمریکا و انگلیس بتوانند نفت این ملت را بدزدند آمریکا، خواستار توضیح اسرائیل درباره اسارت خبرنگار الجزیره شد آمریکا به پیروزی پوتین در انتخابات روسیه واکنش نشان داد تماس تلفنی بایدن و نتانیاهو در میانه تنش‌ها در مورد غزه سازمان ملل: قحطی قریب الوقوع در شمال غزه بحرانی بی‌سابقه است حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نماینده منتخب مسجدسلیمان در مجلس تغییر کرد + فیلم گوترش: گزارش‌ها درباره ناامنی غذا در غزه تکان دهنده است شهادت مدیر عملیات پلیس نوار غزه پس از هلاکت یک صهیونیست مجلس شهرداری‌ها را مکلف به صدور مجوز حفاری فیبر نوری در معابر کرد آیا مرگ چارلز سوم، پادشاه انگلستان صحت دارد؟ + بیانیه کاخ باکینگهام معاون وزیر کشور: ۲۷ شهرستان در ایام انتخابات ظرفیت بروز ناآرامی را داشت | داعش هم انتخابات را هدف گرفت مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین اظهار نظر انتخاباتی ترامپ درباره ایران تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۸۹ حوزه انتخابیه دیگر (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) رئیس‌جمهور: سوداگری در حوزه غذا پذیرفتنی نیست | کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند، به قانون سپرده شوند فرماندار مشهد: دغدغه مسئولان پابرجا ماندن سرمایه اجتماعی است طالبان: مواضع مرزی پاکستان را زیر آتش گرفتیم + فیلم
سرخط خبرها

علی لاریجانی کیست + زندگینامه

  • کد خبر: ۶۷۰۷۰
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
علی لاریجانی کیست + زندگینامه
علی لاریجانی از چهره‌های نام آشنای سیاست در ایران است که در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران در سمت‌های مهمی مسئولیت داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی لاریجانی متولد ۱۳۳۶ در نجف اشرف فرزند مرحوم میرزا هاشم آملی از مراجع عظام تقلید است. او دوران دبستان را در مدرسه ادیب و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم سپری کرد و لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف، در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر با رتبه اول اخذ کرد.

 

لاریجانی سپس در رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و دکتری خود را در رشته فلسفه دریافت کرد. لاریجانی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. او همچنین از شاگردان استاد شهید مرتضی مطهری و نیز داماد ایشان است. او اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی ایران است.

 

دوران انقلاب اسلامی

لاریجانی در روز‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، بدلیل حساسیت سازمان صدا و سیما، با رایزنی شهید مطهری به آن سازمان وارد شد و یک دوره از فعالیت را در آن سازمان آغاز کرد. در آن ایام، لاریجانی در مقابل تحرکات ضد انقلابی بنی صدر و منافقین با همکاری و همفکری نزدیک شهید بهشتی، در جهت روشنگری افکار عمومی اهتمام خاص داشت. در دوران دفاع مقدس و از سال ۱۳۶۱ به سپاه پاسداران پیوست و در سمت معاونت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران تا سال ۷۱ خدمت کرد.

 

لاریجانی در سال ۱۳۷۱ و با نظر رهبر انقلاب، مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را پذیرفت و در سال ۱۳۷۱ با حکم ایشان رئیس سازمان صدا و سیما شد.

 

دوران فعالیت در صداوسیما

فعالیت پنج سال نخست لاریجانی و بدنبال آن دوره پنج ساله دوم، حرکتی چشمگیر در بعد کمی و کیفی در صداوسیما را نشان داد. شبکه‌های استانی (از جمله شبکه رادیوئی و تلویزیونی استانی قم) رادیو معارف، شبکه قرآن، العالم، الکوثر، شبکه خبر، شبکه‌های جهانی جام جم و... سریال‌های با کیفیت نظیر ولایت عشق – درباره زندگی امام رضا علیه السلام، تنهاترین سردار درباره امام حسن علیه السلام، مردان آنجلس (اصحاب کهف)، مریم مقدس (س)، روشنتر از خاموشی (ملاصدرا)، شیخ بهائی، کیف انگلیسی، شب دهم، در چشم باد، مختارنامه و ده‌ها فیلم و سریال دیگر، و همچنین همایش چهره‌های ماندگار، تاسیس روزنامه جام جم، توسعه فعالیت‌های چند رسان‌های شخصیت بخشی و گسترش مراکز صدا وسیما در استان‌ها و... محصول حرکت فکری جدید در صداوسیما بود.

 

نامزدی انتخابات ریاست جمهوری

او در انتخابات سال ۱۳۸۴ برای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد. او در این انتخابات شکست خورد و در بین هفت کاندیدا در رتبه ششم قرار گرفت.

 

دوران فعالیت در شورای عالی امنیت ملی

لاریجانی که به مدت پنج سال یکی از دو نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت بود در شهریور ۱۳۸۴ با حکم محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد.

 

با مسئولیت دبیری شورای عالی امنیت ملی، هدایت پرونده اتمی ایران به عهده او قرار گرفت. پیگیری منویات رهبری برای تحقق اراده ملی در زمینه دانش هسته ای، یکی از محور‌های اصلی فعالیت او در این جایگاه بوده است.

 

دوران فعالیت در مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی با رای مردم قم وارد مجلس هشتم شد و با نظر اکثریت نمایندگان مجلس هشتم با ۲۳۰ رای بعنوان ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم انتخاب شد. لاریجانی در مجلس نهم و دهم نیز موفق شد ضمن کسب اکثریت رای مردم قم وارد مجلس شورای اسلامی شود و ریاست این مجلس را بر عهده بگیرد.

 

منبع: ویکی تابناک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->