کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد
سرخط خبرها

باید این خط قرمز نظام و کشور باشد!

  • کد خبر: ۶۸۳۱۷
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
باید این خط قرمز نظام و کشور باشد!
محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی

وقتی نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شد، تازه یک‌سال از پیروزی انقلاب می‌گذشت و مردمی که تازه گردن‌های خسته و زخمی‌شان از زیر یوغ صد‌ها سال پادشاهی و دیکتاتوری رها شده بود، احساس آزادی و رهایی می‌کردند و شادمان بودند که نخستین‌بار می‌توانند با اراده و اختیار خودشان رئیس خود را انتخاب کنند. مردم ایران تا جایی که به یاد داشتند و از پدران و اجداد خود می‌شنیدند، چه در روستا و شهر خود و چه در سطح کشور پهناورشان همیشه محکوم به تحمل زورگویی ارباب‌های ریزودرشت بودند.

 

خان‌ها و خان‌زاده‌ها و شاه‌ها و شاهزاده‌ها، هرکدام سهمی از این خاک و مواهب آن می‌گرفتند و مردم در نگاه آنان رعیتی بی‌اختیار به‌شمار می‌آمدند که باید نوکری و کلفتی می‌کردند و از خود اختیاری نداشتند. حتى در دوران جدید که ارتباطات جهانی و آگاهی نسل نو، فضایی تازه و چشم‌اندازی نوین رسم کرده بود و نمی‌شد مانند گذشته به‌شکل رسمی برده‌داری کرد، بازهم اختیار و آزادی مردم به اراده حاکمیت و چارچوب‌های مشخص محدود بود و از سطح نمایش و تظاهر فراتر نمی‌رفت. قدرت تعیین سرنوشت و توان تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی در حاکمیت سیاسی کشور، رؤیایی بود که حتى تصورش می‌توانست مردم را برای حضور در صحنه انقلاب و ایستادن در برابر گلوله‌ها راهی خیابان و میدان کند و آنان را برای پرداخت هر هزینه‌ای توانا سازد.


شاید هیچ‌وقت نسل جدید نتواند آن حس‌وحال را درک کند و شاید هیچ‌وقت جوان امروز نتواند حال‌وهوای آن مردان و زنانی را بفهمد که با شور و هیجان خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده می‌کردند.
من آن روزها، در سال١٣٥٨، حدود ۹‌ساله بودم و دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی مدرسه‌ای که محل تقاطع انقلابیون حزب‌اللهی و طرفداران گروهک‌ها شده بود.

 

در همان فضای کودکانه ما طرفدار دکتر حسن حبیبی بودیم و گروهی نیز حامی ابوالحسن بنی‌صدر و هر روز در فاصله زنگ تفریح و در حیاط، بساط درگیری و دعوا پهن می‌شد. یکی از بچه‌های کلاس ما به تشویق و تحریک برادر بزرگ‌ترش که عضو گروهک منافقین بود، در مدرسه نشریه «مجاهد» می‌فروخت و ما که طرف مقابل او بودیم، نشریات انقلابی به مدرسه می‌آوردیم.
اکنون سال‌ها از آن روز‌ها می‌گذرد و به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رسیده‌ایم و مهم‌ترین ارزشی که باید از آن پاسداری کنیم، مردم‌سالاری و دموکراسی گران‌بهایی است که اساس نظام جمهوری اسلامی را شکل می‌دهد.

کسانی که این روز‌ها برای منافع حزبی یا گرایش‌های سیاسی خود یا مصلحت‌اندیشی‌هایی که در ذهن و فکر خود دارند، با گفتار و کردار خود این نقطه قوت را تضعیف می‌کنند، بی‌آنکه بدانند، بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین ضربه را به کیان جمهوری اسلامی می‌زنند و اساس نظام و کشور را تهدید می‌کنند. چه این ضربه از سوی مسئولان رسمی نهاد‌های مختلف باشد و چه این تهدید را صاحبان رسانه‌ها یا فعالان سیاسی رقم بزنند. این دقیقا نقطه‌ای است که باید همه روی آن وسواس و حساسیت شدید داشته باشند و دقیقا همان چیزی است که باید خط قرمز نظام و کشور باشد.


پیچیده‌ترین توطئه‌های امنیتی و بزرگ‌ترین تهدید‌های انفجار انتحاری هم نمی‌تواند به‌اندازه تضعیف ماهیت مردم‌سالارانه جمهوری اسلامی و کم‌رنگ‌کردن یا بی‌اهمیت‌ساختن نقش مردم برای استقرار و ثبات آینده این مرزوبوم خطرناک باشد.
این میراث گران‌قدر شهیدان و ناموس ارزشمند شاهدان، همان چیزی است که باید خط قرمز نظام و کشور باشد و همه با تمامی وجود برای پاسداری از آن بکوشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->