آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

بیمه‌های تکمیلی همچنان قانون‌گریز از طرح حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه

  • کد خبر: ۶۹۱۲۲
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
بیمه‌های تکمیلی همچنان قانون‌گریز از طرح حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه
۱۰۳ روز از اجرای طرح حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه می‌گذرد، اما دست شهروندان برای دریافت هزینه‌های تکمیلی دارو و درمان خالی است.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ ۱۰۳ روز از حذف نسخه‌های الکترونیکی و اجرای طرح حذف دفترچه‌های بیمه گذشته است؛ طرحی که در این مدت با دست انداز‌هایی نظیر مشکلات نرم افزاری، آماده نبودن و همراهی نکردن برخی پزشکان روبه رو شد. حالا مسئولان از پای کارآمدن پزشکان و داروخانه‌ها می‌گویند، اما هنوز خان بیمه‌های تکمیلی برای کامل شدن چرخه خدمات درمانی به صورت الکترونیکی پیش روی مردم قرار دارد.

 

براین اساس برخی بیمه‌های تکمیلی همچنان روند کاری و پرداخت هزینه‌های درمان مردم را منوط به ارائه نسخه می‌کنند. اما اعلام رضایت شهروندان از حذف دفترچه‌های بیمه با، اما و اگر همراه است. اما و اگر‌هایی که به همراهی پزشکان، داروخانه‌ها و مسئولان آزمایشگاه‌ها و بیمه‌های تکمیلی مرتبط می‌شود. به اذعان مردم چنان که تمام مراحل و چرخه درمان الکترونیکی شود، سختی نگهداشتن نسخه‌ها برای دریافت هزینه‌های درمان از روی دوش مردم برداشته می‌شود.


دست خالی برای گرفتن بیمه تکمیلی

یکی از شهروندان مشهدی، گلایه اش از بیمه‌های تکمیلی و خدمات آنان را برای پرداخت خدمات درمانی این طور توضیح می‌دهد: گرفتن پول از بیمه‌های تکمیلی هفت خان رستم است. زمانی که دفترچه‌ها بود، باید شش دانگ حواسمان جمع می‌بود تا از دکتر، داروخانه و مسئول آزمایشگاه، پرینت هزینه‌ها را با مُهر و امضا دریافت کنیم و هر زمان این پرینت‌ها سر جمع شد، به بیمه تکمیلی تحویل دهیم. الان ماجرا بدتر از قبل شده است.

 

دکتر و داروخانه نسخه را الکترونیکی می‌نویسند و ما هیچ چیزی دستمان نیست. پزشکان می‌گویند، چون نسخه‌ها الکترونیکی است هرزمان که به نمایندگان بیمه تکمیلی مراجعه کنید، باید هزینه‌ها را پرداخت کنند؛ بایدی که به گفته این شهروند عملی نمی‌شود. این شهروند به دوباره کاری بیمه‌های تکمیلی اشاره دارد.

 

به اینکه بیمه‌های تکمیلی پرداخت هزینه‌های درمان را منوط به ارائه سربرگ از پزشک کرده اند. به گفته او بیمه‌های تکمیلی مدعی آن هستند که پرداخت‌های آنان براساس اسنادی است که از بیماران می‌گیرند؛ بنابراین با استناد به این اسناد کاغذی اقدام به پرداخت می‌کنند.
یکی از بیمه‌های تکمیلی نیز بدون ارائه نسخه سربرگی، از دادن هزینه‌ها خودداری می‌کند؛ اقدامی که درکنار حذف قانونی دفترچه‌ها و دراختیارنداشتن نسخه کاغذی، به بهانه جویی و سردرگم کردن مردم برای دریافت هزینه‌های درمان ختم می‌شود.


اعلام اسامی بیمه‌هایی که همراه نیستند

اوایل اردیبهشت بود که شهرآرا به موضوع چالش‌های مردمی در حوزه حذف دفترچه‌های بیمه پرداخت. در آن گزارش، موضوع همراهی نکردن بیمه‌های تکمیلی برای پرداخت هزینه‌های درمان و تأکید آنان به ارائه نسخه کاغذی اشاره شد. دکتر کامران اخوان، معاون خرید راهبردی اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان، در آن گزارش به فعال نشدن سامانه الکترونیکی برخی بیمه‌های تکمیلی اشاره کرد. او در آن گزارش تأکید کرده بود که فعال شدن بیمه‌های تکمیلی در سامانه نسخ الکترونیکی تا پایان ماه الزامی است.


معاون خرید راهبردی اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان هم زمان این قول را به روزنامه شهرآرا داد که اسامی بیمه‌های تکمیلی را که پس از مهلت مقرر هنوز بر دریافت نسخه سربرگی تأکید دارند، اعلام می‌کند. با توجه به تداوم گلایه‌های شهروندان مبنی بر ارائه سربرگ برای دریافت هزینه‌های درمان، شهرآرا پیگیر قول این مسئول شد.


همه بیمه‌ها وارد سامانه شدند

معاون خرید راهبردی اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان درباره نام اسامی بیمه‌هایی که هنوز وارد سامانه نشده اند، به این نکته اشاره می‌کند که هم اکنون همه بیمه‌ها وارد سامانه شده اند؛ بنابراین ادعای حضورنیافتن در سامانه و فعال نشدن آن هاپذیرفتنی نیست.
دکتر اخوان گلایه‌های مردم و درخواست بیمه‌های تکمیلی برای ارائه نسخه کاغذی را نوعی قانون گریزی می‌داند و با طرح سؤالی به این نکته اشاره دارد که اگر قرار بر ارائه سربرگ پزشکی باشد، چه ضرورتی بر اجرای حذف دفترچه‌ها بود!


او حذف دفترچه‌ها را فرایندی برای تشکیل پرونده الکترونیکی مردم می‌داند و می‌گوید: اگر بیمه‌های تکمیلی مدعی آن هستند که باید نسخه‌های چاپی برای استناد کردن پرداخت‌ها وجود داشته باشد، می‌توانند ازطریق سامانه و ظرفیت امکان چاپ استفاده کنند و این نسخه‌ها را چاپ و بایگانی کنند؛ بنابراین مطالبه نسخه و سربرگ از مردم منطقی نیست.


معاون خرید راهبردی اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان البته این احتمال را می‌دهد که برخی از شعبه‌های بیمه‌ها هنوز در جریان شرایط خدماتی که می‌توانند به صورت الکترونیکی به مردم ارائه دهند، نیستند و همین مسئله، مشکلاتی را برای مردم و دریافت خدمات ایجاد کرده است.


مردم همراهی نکردن بیمه‌های تکمیلی را اعلام کنند

اخوان از مردم می‌خواهد اگر بیمه تکمیلی آنان برای پرداخت هزینه‌ها هنوز بر ارائه نسخه و سربرگ تأکید داشت، به بازرسان تامین اجتماعی اطلاع دهند. شهروندان مشهدی می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۱۸۴۴۸۴۱ و تلفن گویای ۳۱۸۴۴۴۴۴ و ۳۸۴۴۷۶۰۰ روابط عمومی تماس بگیرند و نام بیمه تکمیلی خود و شعبه‌ای را که مراجعه کرده اند، اعلام کنند تا با این افراد برخورد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->