دکتر مینو محرز: ایمنی‌زایی واکسن کوو برکت ۸۰ درصد اعلام شد

  • کد خبر: ۶۹۳۰۱
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
دکتر مینو محرز: ایمنی‌زایی واکسن کوو برکت ۸۰ درصد اعلام شد
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، ایمنی‌زایی واکسن برکت را تا ۸۰ درصد اعلام کرد.

گروه سلامت و پزشکی شهرآرانیوز | دکتر مینو محرز درباره آخرین وضعیت تأیید واکسن کوو برکت به شهرآرانیوز گفت: واکسن کوو برکت ۳ مرحله کارآزمایی خود را پشت سر گذاشته است. در مرحله اول، ایمنی واکسن تأیید شده است و نواقصی مانند درد در محل تزریق یا تب برطرف شده است. در مرحله دوم، اثربخشی و میزان ایمنی واکسن در کشت سلولی، ۹۵ درصد اعلام شده است که درصد فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید و درنهایت، میزان پادتن یا ایمنی‌زایی این واکسن پس از تزریق برای ۲۰ هزار داوطلب، ۸۰ درصد اعلام شده است.


محرز درباره صدور مجوز اضطراری تزریق این واکسن یادآور شد: باتوجه‌به اهمیت واکسینه‌شدن مردم و تسریع برنامه واکسیناسیون با واکسن تولید داخل، درخواست خود را اعلام کرده‌ایم، اما از تصمیم ستاد ملی و وزارت بهداشت اطلاعی ندارم.


وی درباره چگونگی تأیید این واکسن از سوی سازمان بهداشت جهانی گفت: واکسن اگر برای مصرف داخلی باشد، سازمان غذا و دارو باید مجوز آن را صادر کند. اما برای تأیید سازمان بهداشت جهانی، باید در هر مرحله از آزمایش‌های بالینی، مقاله علمی آن نیز نگاشته و منتشر شود که اکنون، یک مقاله چاپ و مقاله دیگری هم تأیید شده است.


عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از مقدار واکسن تولیدشده گفت و متذکر شد: تا پایان خردادماه، حدود یک میلیون دز از واکسن برکت آماده تزریق است که در صورت رسیدن به تولید انبوه و واکسیناسیون عمومی، امیدواریم آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها از اول مهرماه به‌صورت حضوری آغاز شود.


محرز به گروه سنی داوطلب تزریق و نتایج آن اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲ گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال و ۵۰ تا ۷۵ سال واکسینه شده‌اند و نتایج آن خوب بوده است. سعی کردیم از داوطلبانی استفاده کنیم که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند. اما در صورت واکسیناسیون عمومی، این واکسن حتی برای گروه‌های پرخطر هم کارآزمایی خود را نشان خواهد داد.


وی با اعلام اینکه واکسن برکت، تولیدی صددرصد ایرانی و از یک ویروس داخلی به‌حساب می‌آید، تصریح کرد: واکسن برکت مانند واکسن‌های چینی، از ویروس ضعیف‌شده تولید شده و عوارض آن هم بسیار کم است. واکسن‌های چینی که در حجم زیادی تزریق شده‌اند تا ۶۰ درصد اثرگذاری داشته‌اند و امیدواریم برای واکسن برکت هم این اتفاق بیفتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->