رئیس خبرگزاری صدای افغان: انتظار داریم افغانستان در اولویت سیاست خارجی ایران باشد

  • کد خبر: ۶۹۹۸۲
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
رئیس خبرگزاری صدای افغان: انتظار داریم افغانستان در اولویت سیاست خارجی ایران باشد
حجت الاسلام سید عیسی مزاری با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که جمهوری اسلامی ایران می تواند ورود جدی داشته باشد بحث صلح افغانستان و تامین امنیت و ثبات در این منطقه است، گفت: انتظار داریم افغانستان در اولویت سیاست خارجی ایران باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت الاسلام سید عیسی مزاری، رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان در نشستی درباره اهمیت انتخابات ریاست جمهوری ایران برای دو کشور ایران و افغانستان گفت: در آستانه انتخابات ریاست جهوری ایران هستیم از اهمیت آن همین بس که مخالفان این انقلاب و دشمنان نظام از طرق مختلف در جهت تخریب انتخابات بر آمدند چه ضد انقلاب داخلی و چه کشورهای منطقه و غربی با استفاده از اهرم های مختلف در جهت تخریب این انتخابات هستند.

 

وی تصریح کرد : اگر چه در گذشته هم تخریب ها بوده اما در این دوره شاهد تخریب های بی شرمانه و بی پرده هستیم دلیل تخریب انتخابات پیش رو مشخص است چون اگر با حضور گسترده مردم برگزار شود باعث استحکام و اقتدار نظام اسلامی شده و  ایران به عنوان الگو در منطقه و دنیا مطرح می شود.

 

حسینی مزاری گفت: انتخابات ایران در دنیا سالم ترین و کامل ترین انتخاباتی است که طی ۴۰ سال برگزار شده طبیعی است که این روند در دنیا و منطقه مطرح می شود، در نتیجه برگزاری پر شکوه انتخابات باعث می شود کارایی اسلام نشان داده شود، در گذشته تبلیغات این بود که اسلام از کارایی برخوردار نیست اما روند برگزاری انتخابات ها در ایران نشان داده اسلام از کارایی بسیار موثر برخوردار است و سایر ادیان اینگونه نیستند.

 

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان ادامه داد: طبیعی است چنین انتخاباتی به نفع ایران و مردم منطقه است چون در صورت برگزاری انتخابات با شکوه هم دنیا و آخرت مردم ایران تامین است نظام بر آمده از دل این انتخابات قطعا تاثیرگذار در منطقه و دنیا خواهد بود و عقبه بسیار جدی برای کشورهای اسلامی و مردم مبارز دنیا خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در خواست دارم مردم ایران چون گذشته در این انتخابات پر شور تر از همیشه بروز و ظهور داشته باشند اگر چه طی ۴۰ سال بسیار هوشیارانه عمل کرده و نظام را همراهی کردند و انقلاب را تداوم بخشیدند، در کنار رهبر انقلاب چه زمان امام (ره) و چه مقام معظم رهبری پشت سر ایشان بودند باعث استحکام نظام جمهوری اسلامی شدند با توجه به حساسیت دشمن و منطقه و موقعیت محور مقاومت لازم است ملت ایران بسیار جدی تر و پر شکوه تر از گذشته در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابند.

 

حسینی مزاری افزود: افغانستان همراه با انقلاب اسلامی مورد توجه رهبری و دولت و مردم ایران بوده اما واقعیت این است آنگونه که باید از ظرفیت افغانستان برای کشورهای اسلام و منطقه بهره برداری صورت نگرفته است، انتظار داریم افغانستان در اولویت سیاست خارجی ایران باشد زیراظرفیت های خوبی در زمینه  تجارت و سرمایه‌گذاری دارد.

 

وی همچنین بیان کرد: کشوری مانند ایران می تواند در افغانستان نقش بارز داشته باشد کشورهایی مانند آمریکا نقش منفی بازی کردند و باعث تخریب شدند در حالی که ایران می توانست قدرتمندتر حضور داشته باشد.  لذا در خواست دارم در آینده، افغانستان در اولویت سیاست جمهوری اسلامی قرار گیرد.

 

حجت الاسلام حسینی مزاری در رابطه با صلح افغانستان اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که جمهوری اسلامی ایران می تواند ورود جدی داشته باشد بحث صلح افغانستان و تامین امنیت و ثبات در این منطقه است. طی سال های اخیر به دلایل مختلف ایران از طرف غربی ها و خصوصا آمریکا کنار گذاشته شد و اکنون ضرورت دارد که تلاش جدی صورت گیرد. زیرا حل مسائل افغانستان به نفع مردم است.

 

وی اظهارداشت: آنچه در حال حاضر به عنوان صلح مطرح می شود کاذب است و واقعیت ندارد و تنها عنوانی است که از سوی آمریکا مطرح شده تا آنها به اهدافشان برسند و صلح واقعی نیست. همگان می دانیم آمریکا در هیچ جایی در دنیا به دنبال آرامش و صلح نیست و اگر کشورهای منطقه ورود جدی داشته باشند می توانند در این زمینه کار کنند.

 

رئیس خبرگزاری صدای افغان همچنین اظهار کرد: رئیس جمهور آینده ایران هم می تواند در زمینه صلح افغانستان ورود جدی داشته باشد و هم مردم و هم دولت افغانستان خواهان همکاری هستند. جمهوری اسلامی ایران ابزارها و اهرم های لازم را هم در زمینه برقراری صلح در اختیار دارد. امنیت و صلح در افغانستان به اقتدار و امنیت ایران هم کمک می کند.

 

حسینی مزاری همچنین درباره آینده افغانستان، گفت: این مسئله متاسفانه مبهم است و افق روشنی دیده نمی شود. به این دلیل که آمریکایی ها در افغانستان برنامه دارند و اینکه اعلام شود شکست خوردند واقعیت ندارد. آمریکا عرصه افغانستان را رها نمی کند. آنها برای حضور در کشور ما اهداف کلان دارند. حتی سال ها قبل به این مسئله پرداختند که کشورهای هند، چین و روسیه و ایران نباید قوی شوند. چرا که به زودی قدرت اقتصادی از غرب به شرق منتقل خواهد شد.

 

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان همچنین خاطرنشان کرد: اینکه گفته می شود طالبان در افغانستان مسلط خواهد شد امکانپذیر نیست. ممکن است حتی کابل را تصرف کند اما حاکمیت با ثباتی نخواهد داشت. زیرا مردم افغانستان تحت هیچ شرایطی حکومت و امارت طالبان نمی خواهند.

 

حسینی مزاری به برخی از مشکلات مهاجرین نیز اشاره کرد و گفت: نزدیک ۴۰ سال است که مهاجرین در ایران حضور دارند و جمعیت آنها به سه میلیون نفر می رسد. اگرچه در دولت های مختلف در زمینه مهاجرین فعالیت هایی صورت گرفته است اما هنوز بخشی از مهاجرین از امکانات لازم برخوردار نیستند. به عنوان مثال تمدید کارت های اقامتی آنها هر ساله مشکلاتی را برایشان به وجود می‌آورد در صورتی‌که آن دسته از مهاجرینی که شناسایی شده و مشکلی ندارند باید کارت‌های اقامتی شان تمدید شود.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->