آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

گفتگو با نوید اربابیان، سازنده پادکست «دمنوش» که ادبیات و موسیقی را با هم تلفیق کرده است

  • کد خبر: ۷۰۵۱۶
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
گفتگو با نوید اربابیان، سازنده پادکست «دمنوش» که ادبیات و موسیقی را با هم تلفیق کرده است
نوید اربابیان از چند سال گذشته اقدام به ساخت پادکستی متفاوت به نام «دمنوش» کرده که شعر سپید خراسان و موسیقی فولکلور را به هم پیوند زده است. همکاری او با شاعران سپیدسرای مشهد با مهم‌ترین آن‌ها یعنی محمدباقر کلاهی اهری آغاز شد، کسی که بوم و جغرافیای خراسان یکی از شاخصه‌های اشعار اوست.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - ۹ ادریبهشت امسال بود که با انتشار پرونده‌ای به بازخوانی حال و روز پادکست در مشهد پرداختیم و در مطالبی که در همین صفحه منتشر شد پای سخنان چند نفراز پادکستر‌های مشهدی نشستیم و دغدغه‌هایشان را بازتاب دادیم. امروز نیز به سراغ نوید اربابیان رفتیم، موسیقی‌دان مشهدی که در کنار حرفه‌اش به تولید پادکست نیز روی آورده است.


نوید اربابیان، آهنگ ساز، نوازنده و خواننده سبک راک مشهدی حدود ۱۸ سال در زمینه موسیقی فعال است. ساخت آهنگ و نوازندگی برای آلبوم‌های مهمی مثل «ترنج» و «جبر جغرافیایی ۲»، «شلمرود» و «کخئو کلخت» و «پلاستیکا»، هم چنین خوانندگی و نوازندگی در گروه «کیلومتر ۲۳» و چند آلبوم و تک آهنگ دیگر از سوابق کاری اوست.


دومین آلبوم او به نام «واحه» به تازگی منتشر شد. این هنرمند پیش از این، آلبوم «خط خنده ش» در سال ۱۳۹۵ را منتشر کرده بود که با استقبال خوبی روبه رو شد. مجموعه «واحه» شامل هفت آهنگ باکلام در سبک راک است. قطعات سروده‌هایی از رزیتا شکیبا، رضا عابدین زاده، آبان صابری و رضا‌دادخواه است و در اولین قطعه آلبوم نیز از یک شعر فولکلور خراسانی بهره گرفته شده است.


نوید اربابیان در آلبومش علاوه بر آهنگ سازی و خوانندگی، نوازندگی گیتار باس را نیز بر عهده داشته است. از دیگر نوازندگان این اثر می‌توان به علی باغفر (درامز) و مسعود فیاض زاده (گیتار الکتریک) اشاره کرد.


این موسیقی دان مشهدی، اما از چند سال گذشته اقدام به ساخت پادکستی متفاوت به نام «دمنوش» کرده که شعر سپید خراسان و موسیقی فولکلور را به هم پیوند زده است. همکاری او با شاعران سپیدسرای مشهد با مهم‌ترین آن‌ها یعنی محمدباقر کلاهی اهری آغاز شد، کسی که بوم و جغرافیای خراسان یکی از شاخصه‌های اشعار اوست.


«دمنوش ۱» با تصنیف «زلف تو»، به همراه شعر‌ها و صدای محمدباقر کلاهی اهری با آهنگ سازی و نوازندگی نوید اربابیان منتشر و سپس در بازه‌های زمانی سه هفته ای، هر شماره آن جمعه‌ها ساعت ۲۱ در کانال تلگرامی او و صفحه رسمی اش در اینستاگرام پخش شد. با توجه به شکل و شمایل کار، زمان هر اپیزود متغیر و از ۱۲ تا حدود ۲۰ دقیقه است.


پادکستی در معیت موسیقی و ادبیات

گفتگو با نوید اربابیان، سازنده پادکست «دمنوش» که ادبیات و موسیقی را با هم تلفیق کرده است

 

سازنده پادکست «دمنوش» با بیان اینکه ساخت چنین کاری همیشه در ذهنش بوده است، درباره این دغدغه شخصی اش توضیح می‌دهد: دوست داشتم پادکستی را در همراهی و هم نشینی موسیقی و ادبیات بسازم و به یک ترکیب درست از این دو برسم، ولی هیچ وقت میسر نشد تا حدود ۳ سال پیش؛ زمانی که این ایده را با رضا عابدین زاده مطرح کردم و با کمک او و جمعی از استادان شعر مشهد و چهره‌هایی مثل شمس لنگرودی که به جمع ما اضافه شدند، کم کم پادکست شکل گرفت.


نوید اربابیان که در سبک موسیقی راک فعالیت می‌کند و همکاری‌های گسترده‌ای با هنرمندان موسیقی راک و تلفیقی ایرانی داشته است، می‌گوید: تلفیق اصوات مختلف موسیقایی از مناطق مختلف دنیا، کاری عادی و معمول است و ما هم تا حدی سعی کرده ایم به سمتش برویم. ترکیبی که من می‌سازم به ساختار‌های اصلی آهنگ دست‌ نمی‌زند، بلکه من بیشتر با هارمونی‌ها و خط‌های دوم و سوم موسیقی کار دارم و تلفیق در اصل آنجا شکل می‌گیرد.


او ادامه می‌دهد: به نظرم نیاز موسیقی است که بتواند در زمان ساختار‌های جدیدی را در خودش بپذیرد و از یک شکل بودن خارج شود. موسیقی نیاز دارد زنده بماند و بتواند در طول زمان سفر کند تا به نسل‌های دیگر منتقل شود.


ساخت «دمنوش» برای ایجاد آرامش

این پادکستر مشهدی می‌گوید: همین طور که با شنیدن اسم «دمنوش» احساس آرامش در ذهن تداعی می‌شود، هدفم از ساخت این کار آرام کردن روح شنوندگان است؛ چند سال پیش که شروع به تولید پادکست کردیم شرایط جامعه به ویژه از نظر اقتصادی و اجتماعی نابسامان بود بنابراین ما به جای اینکه مشکلات را به مردم یادآوری کنیم سعی کرده ایم در دقایقی، ذهنشان را با «دمنوش» آرام کنیم و هیچ هدف دیگری را دنبال نکرده ایم.


دغدغه او بها بخشیدن به ادبیات سپید است و توضیح می‌دهد: متأسفانه امروزه تعداد کتاب خوان‌ها کم شده است و امثال ما ناچاریم شیوه‌های دیگری این شکل از ادبیات را به گوش مردم برسانیم مثلا احمدرضا احمدی را شاعران می‌شناسند، اما تا زمانی که شعرهایش رابه صورت صوتی منتشر نکرده بود خیلی از مردم او را نمی‌شناختند؛ بنابراین ما می‌خواهیم به ترکیب درستی از ادبیات سپید و موسیقی مدرن که دربرگیرنده اصوات همه جای دنیاست، بها بدهیم. ما سعی کرده ایم افرادی مثل کلاهی اهری که انقلابی در ادبیات و شعر سپید ایجاد کرده را به کسانی که از شعر و ادبیات لذت می‌بردند، معرفی کنیم.


همکاری با سپیدسرایان

«من هیچ وقت نگفتم رادیو دمنوش، اما کم و بیش، چون پادکست‌ها حس رادیویی در شنونده ایجاد می‌کنند، به آن‌ها رادیو هم می‌گویند. واقعیت این است نگاه من به «دمنوش» فراتر از پادکست است، چون مراحل تولید و هماهنگی محصول کار ما، دشواری‌ها و زحمت‌های زیادی دارد. فقط از این نظر پادکست را می‌پسندم که سریالی و یک کار روزآمد در دنیاست.»


او تصریح می‌کند: کمتر پادکستی را می‌توان پیدا کرد که موسیقی اصلی در آن به کار رفته باشد و شاعر، سروده اش را با صدای خودش بخواند. همچنین میکس و مستر آن به درستی انجام شود و صدایی که می‌شنوید درست در هر پلتفرمی ارائه شود.


اربابیان حضور کلاهی اهری و علیرضا جهان شاهی، رضا عابدین زاده، سهیلا دیزگلی، فریبا شادلو، رضا یاوری و علی شفیع را وزنه‌هایی اثربخش در پادکست «دمنوش» می‌داند و می‌گوید: همکاری با این شاعران سپیدسرا مسئولیت من را برای ساخت کار سنگین کرده است و اگر شنونده احساس رضایت دارد دلیلش همبستگی ما در کنار هم است که این محصول واحد را تولید کرده ایم.


سازنده پادکست «دمنوش» در عین حال خاطرنشان می‌کند: ما هدف گذاری مان را موسیقی قرار نداده ایم، در اصل موسیقی حول محور ادبیات می‌گردد و سعی می‌کند کاملش کند. او براین باور است، خراسان و مشهد از خطه‌های هنرخیز هستند و تعداد انسان‌های دغدغه‌مند ادبیات و موسیقی در این سرزمین زیاد است: دغدغه مندی و دردمندی درباره یک موضوع مهم‌ترین مسئله برای یک هنرمند است که توانسته ام آن را در آدم‌های مختلف بیابم و با آن‌ها همکاری کنم. وگرنه من به تنهایی نمی‌توانستم این کار را انجام دهم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->