خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

بازار سیاه واکسن کرونا؛ آسترازنکا، یک و نیم میلیون تومان!

  • کد خبر: ۷۰۶۷۶
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
بازار سیاه واکسن کرونا؛ آسترازنکا، یک و نیم میلیون تومان!
بسیاری از کارکنان آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها می‌گویند با وجود اینکه در لیست اولویت دریافت واکسن هستند، هنوز واکسنی به آن‌ها تعلق نگرفته است. این در حالی است که برخی از افراد می‌توانند با پرداخت مبلغی، واکسن کرونا را از بازار آزاد بخرند.

به گزارش شهرآرانیوز، واکسیناسیون در کشور این روز‌ها با مشکل مواجه شده است. بسیاری از اولویت‌های دریافت واکسن کرونا هنوز واکسینه نشدند. از کارکنان آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها تا سالمندان ۶۰ سال به بالا. برخی از سالمندان نیز که دز اول را تزریق کرده‌اند هنوز دز دوم را تزریق نکرده‌اند.

همه این‌ها در حالی است چندی پیش ۳ هزار نفر از کارکنان صدا و سیما واکسن کرونا زدند و تجارت‌نیوز هم گزارش داده که بخشی از واکسن‌های وارداتی به ستاد انتخاباتی کاندیداهلی انتخاباتی رفته و آن‌ها واکسن زده‌اند. چیزی که نشان می‌دهد واکسن هست، اما نه برای اولویت‌های تعیین‌شده.

پیگیری‌های نشان می‌دهد اغلب کارکنان آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها هنوز واکسینه نشدند. مسئول یکی از آزمایشگاه‌های شرق تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «یک ماه است برای واکسن در سایت علوم پزشکی نام‌نویسی کردیم، ولی از واکسن هنوز خبری نیست.»

مسئول آزمایشگاهی در غرب تهران نیز می‌گوید: «به ما گفتند جز اولویت‌های تزریق واکسن هستید، اما هیچ خبری نیست. فقط حرفش را می‌زنند.»

یکی از کارکنان آزمایشگاه دیگری در تهران نیز می‌گوید: «اینجا روزانه با تعداد زیادی سر و کار داریم. جان ما هم در خطر است، اما از واکسن خبری نیست.» کارکنان آزمایشگاه و درمانگاه‌ها با گلایه از روند واکسیناسیون می‌گویند روزانه در شرایط سختی کار می‌کنند و خطر کرونا برایشان کم نیست.

اما ماجرا تنها به آزمایشگاه‌ها ختم نمی‌شود. برخی از کارکنان درمانگاه‌ها نیز به تجارت‌نیوز گفتند واکسیناسیون آن‌ها انجام نشده است و اطلاع دقیقی ندارند که چه زمان واکسینه شوند. در این درمانگاه‌ها فقط پزشکان واکسینه شده‌اند، اما سایر افراد شامل پرستاران و…هنوز واکسن نزده‌اند.

واکسن نیست؟

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در این مورد می‌گوید: «به طور کل مراکز سرپایی شامل آزمایشگاه‌ها، تصویربرداری، داروخانه و درمانگاه‌ها جزو اولویت‌های دوم واکسیناسیون کرونا هستند.»

او می‌گوید: «لیست این مراکز را حدود یک ماه و نیم گذشته گرفتیم. به ترتیب به آن‌ها فراخوان دادیم و برخی از آن‌ها هم واکسینه شدند. اما حالا واکسن تمام شده است و واکسیناسیون آن‌ها متوقف شده است. اگر دوباره واکسن تهیه شود واکسیناسیون آن‌ها ادامه پیدا می‌کند.»

این در حالی است که پیش از این سیامک پیربابایی، عضو اتاق تهران آماری از واردات واکسن کرونا در کشور منتشر کرده که نشان می‌داد تا اواخر اردیبهشت ۵.۶ میلیون دز واکسن کرونا به کشور وارد شده بود. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۴.۷ میلیون دز آن تزریق شده و ۹۰۰ هزار دز باقیمانده است!

واکسن یک میلیون و نیم تومانی!

از سوی دیگر گزارش‌هایی رسیده است که برخی از کارکنان شرکت‌های تجهیزات پزشکی واکسینه شده‌اند، اما با پرداخت پول.

یکی از کسانی که در شرکت تجهیزات پزشکی کار می‌کند، می‌گوید: «نصف کارکنان شرکت ما واکسینه شدند. البته فعلا فقط دز اول را زدیم. دز دوم را هم مرداد ماه تزریق می‌کنیم. واکسنی که تزریق کردیم آسترازنکا بود و برای هر دز ۷۵۰ هزار تومان پرداخت کردیم.» (نام این افراد و شرکت مربوطه نزد تجارت‌نیوز محفوظ است.)

او می‌گوید مدیر شرکت سهمیه تزریق واکسن داشته و آن را به ما فروخته. دو دز یک و نیم میلیون تومان.

اما آیا شرکت‌های تجهیزات پزشکی جزو اولویت‌های دریافت واکسن هستند؟ توکلی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در این شرکت‌ها کسانی که با بیمارستان در ارتباط هستند می‌توانند واکسن دریافت کنند. البته برای تزریق واکسن باید تائیدیه رئیس بیمارستان را داشته باشند که با بیمارستان رفت و آمد دارند. شرکت تجهیزات پزشکی جزو اولویت نیست.»

روزنامه همشهری هم در گزارشی اعلام کرده در ایران حتی می‌توان واکسن فایزر زد. اما با پرداخت ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان. این در حالی است که سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده هرگونه تزریق واکسن فایزر ممنوع است واردکننده و تمام عوامل آن قاچاقچی محسوب می‌شوند.

تجارت‌نیوز هفته پیش در گزارشی از گم شدن ۹۰۰ هزار دز واکسن در کشور گفت. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا این واکسن به ستاد‌های انتخاباتی رفته یا به شرکت‌های دیگری از جمله همین شرکت‌های تجهیزات پزشکی؟

روند واکسیناسیون در کشور به کندی پیش می‌رود. بسیاری از اولویت‌های دریافت واکسن بلاتکلیف و نگران هستند. تاکنون کمتر از ۵ میلیون نفر در کشور واکسینه شدند که بیش از چهار میلیون آن‌ها فقط دز اول را تزریق کرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->