شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

غنی و عبدالله به آمریکا رفتند + جزئیات

  • کد خبر: ۷۱۸۲۱
  • ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
غنی و عبدالله به آمریکا رفتند + جزئیات
اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در راس هیئتی بلندپایه از این کشور برای دیدار و مذاکره با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، راهی آمریکا شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ایندیپندنت در این باره نوشت، این نخستین دیدار رودرروی روسای‌جمهور افغانستان و آمریکا از زمان پیروزی جو بایدن است و در شرایطی انجام می‌شود که تنها یک ماه به خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان باقی مانده است.

 

کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور کشور در جریان این سفر با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، اعضای کنگره و سنا، مقام‌های عالی‌رتبه دولتی و شخصیت‌های تاثیرگذار آن کشور جداگانه دیدار خواهد کرد و با آنان در مورد فصل جدید روابط میان دو کشور، تقویت هرچه بیشتر مناسبات دیپلماتیک، تامین مالی، تجهیز و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، همکاری آمریکا با بخش‌های اقتصادی و توسعه‌ای افغانستان و مبارزه مشترک با تروریسم بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

 

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید درباره روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: در تقویم خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ هیچ تغییری وجود ندارد.

 

ساکی با بیان اینکه وزارت دفاع آمریکا روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان را مدیریت می‌کند، تصریح کرد: ما در این روند با اطمینان از تامین امنیت پرسنل‌های نظامی خود و عقب‌نشینی از طریق تاثیرگذار پیش‌روی‌ می‌کنیم.

 

این سخنگو همچنین با اشاره افزایش حملات طالبان به نیروهای آمریکایی در منطقه، گفت: وضع موجود قبلی در افغانستان برای ما یک گزینه نبود.

 

دولت آمریکا در چارچوب توافقنامه با گروه طالبان که در ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، متعهد شد تا نیروهای خود در افغانستان را تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ به دو هزار و ۵۰۰ نظامی کاهش دهد و تا اول ماه مه نیز تمام آنها را از افغانستان خارج کند.

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در روزهای اخیر زمامداری خود در کاخ سفید تعداد سربازان این کشور در افغانستان را تا ۲۵۰۰ نفر کاهش داده بود اما جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که در ۲۰ ژانویه سال جاری آغاز به کار کرد، تقویم از پیش اعلام شده را تغییر داد و گفت که تا روز ۱۱ سپتامبر تمام سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

 

آمریکا خروج نظامیانش از افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ را به معنای ترک این کشور نمی‌داند و به حمایت پایدار سیاسی،‌ اقتصادی و دیپلماتیک از افغانستان متعهد است.

 

این سفر در حالی انجام می‌شود که گروه طالبان با آگاهی از خروج کامل نظامیان آمریکایی و تبلیغات گسترده، حملات شدیدی را علیه نیروهای افغان در شهرستان‌ها شروع کرده‌ و تا دروازه برخی شهرهای بزرگ این کشور هم رسیده‌اند. آنان بر طبل این نگرانی می‌کوبند که خروج نظامیان بین‌المللی به معنای ترک افغانستان است و راه بازگشت طالبان به قدرت را باز کرده است.

 

رئیس‌جمهور افغانستان از سفر به آمریکا استفاده خواهد کرد تا ثابت کند این روایت طالبان نادرست است و به تقویت روحیه ملی کمک کند.

 

آمریکا که معتقد است راه‌حل مسئله افغانستان جنگ نیست، بر گفت‌وگوهای صلح بین طالبان و دولت و تقسیم قدرت تاکید خواهد کرد.

 

طارق فرهادی، مشاور پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید: «در کاخ سفید به هیئت افغانستان گفته خواهد شد که شما باید با طالبان مصالحه کنید و به زودی هم مصالحه کنید و آمریکا به شما کمک اقتصادی، دیپلماتیک و بشردوستانه خواهد کرد. رئیس جمهور و همراهانش در بیرون کاخ سفید شاید دیدارهای دیگری با اعضای کنگره داشته باشند تا آن‌ها را به این نتیجه برسانند که طالبان مردمی خشن‌اند که همه می‌دانند.

 

او می‌افزاید: اما تصمیم رسمی آمریکا این است که از افغانستان خارج شود. همچنین تصمیم رسمی آمریکا از ماه فوریه ۲۰۲۰ این است که افغان‌ها باید میان هم مصالحه کنند. این تصمیمی است که همسایه‌های افغانستان هم پذیرفته‌اند که دیگر چاره‌ای جز این نیست که افغان‌ها با هم صلح کنند و واشنگتن این تصمیم را دوباره در کاخ سفید به رهبران افغانستان اعلام خواهد کرد.

 

در این سفر امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، وحید عمر، رئیس اداره ارتباطات عامه و راهبردی ریاست‌جمهوری، عبدالمتین بیگ، حبیبه سرابی و فاطمه گیلانی، اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان و شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اشرف غنی را همراهی می‌کنند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->