به گزارش شهرآرانیوز، امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواهناخواه در شرایط اشباع رسانهای قرار دارد. فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعات است. کاربرد رسانههای چندگانهای، چون اینترنت و جذابیتهای این رسانههای جهانی نشانگر اهمیت و جایگاه ویژه آنهاست. امروزه بیش از نیم میلیارد نفر (۵۸۰ میلیون نفر) در سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند و استفاده از آن سالانه رشدی معادل ۱۰۰ درصد دارد.
دکتر سمانه پورمحمد، کارشناس حوزه بانوان در این خصوص میگوید: تحقیقات و بررسیهای کارشناسان در مؤسسه تحقیقاتی Pew research centre نشان میدهد استفاده زنان از شبکههای اجتماعی و گشتوگذار آنها در فضای مجازی اندکی بیش از مردان است. در واقع، زنان به میزان ۷۶ درصد از شبکههای اجتماعی و مردان اندکی کمتر، به میزان ۷۲ درصد از پلتفرمهای مختلف اینترنتی استفاده میکنند.
لیندا برگسما در مجله آموزش سواد رسانهای مینویسد: فضای مجازی در زمره مهمترین عوامل اجتماعی شدن است که بر رفتارهای سلامت امروزه زنان اثر میگذارد. بعضی پژوهشها تخمین میزنند زنان ۵۰ تا ۸۰ درصد ساعت بیداریشان را با چنین رسانههایی میگذرانند.
به تغییر در زندگیتان به واسطه یک گوشی موبایل نگاه کنید. به فاصلهای که بین نسل ما با فرزندانمان وجود دارد قطعا فکر کردهاید. عصر حاضر عصر حاکمیت فناوریهای نوین ارتباطی است. فناوریهای نوین ارتباطی مانند انواع دیگر فناوری، بر ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی زندگی انسان اثر میگذارند و برای کاربران، فرصتها و تهدیدهایی به دنبال دارند.
نقشهای اجتماعی نیز تحت تأثیر تعامل با فناوریهای ارتباطی، دستخوش دگرگونی میشوند. این تغییر هم در تعریف فرد از نقشهایی است که برعهده دارد و هم درباره نقشهای دیگر افراد. زنان بخش درخور توجه از کاربران فناوریهای ارتباطی را تشکیل میدهند که رشد روزافزون و گسترشی چشمگیر دارند. زنان یکی از اثرپذیرترین گروههای کاربر رسانههای نوین هستند.
هویت زنان در رویارویی با پیامهای نامحدود رسانههای نوین دچار چندگانگی و در نتیجه چالش میشود. به عبارت دیگر، زن در عصر فناوریهای نوین ارتباطی، در میان همه تعاریف، تصاویر، انتظارات و وظایف، سرگردان میشود. سواد رسانهای در حوزه مدیریت مصرف فردی و هم مدیریت و نظارت بر مصرف رسانهای دیگر افراد خانواده مهمترین راه حل چالشهای بهوجودآمده برای زنان در خانواده است، زیرا با تکیه بر این دانش و آگاهی، این مهارت را پیدا میکنند که از فرصتها حداکثر بهره را ببرند، آسیبها را به حداقل برسانند و نقشهای خود را باز تعریف کنند.
دکتر یونس شکرخواه در تعریف سواد رسانهای (Media Literacy) میگوید: سواد رسانهای عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
این درک به چه کاری میآید؟ به زبان ساده، سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر، چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه، یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به زنان یاد بدهد هر چیزی را نخوانند و هر مطلب منتشرشدهای را قبول نکنند. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند از سفره رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم.
سواد رسانهای رویکردی آموزشی در قرن بیستویکم محسوب میشود، زیرا سواد رسانهای درکی را از نقش رسانه در اجتماع شکل میدهد و کسب مهارتهای تحقیق و بیان عقاید شخصی را برای شهروندان در عصر جهانی شدن ضرور میداند.