سرخط خبرها

مقابله با آنفلوانزا و کمک به نشاط در شهر

  • کد خبر: ۷۴۸۱
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
مقابله با آنفلوانزا و کمک به نشاط در شهر
نشست پاییزی شورای بهداشت منطقه برگزار شد

سعید جلائیان
خبرنگار شهرآرا محله

اولین نشست شورای بهداشت منطقه در فصل پاییز با دستورکار پیشگیری از آنفلوآنزای انسانی و آنفلوانزای حاد پرندگان و اطلاع‌رسانی روز جهانی سلامت روان در ساختمان شهرداری منطقه برگزار شد. در این نشست که با حضور کارشناسان مربوط به حوزه بهداشت، مسئولان شهرداری منطقه و تعدادی از اعضای شورای اجتماعی محله کوشش تشکیل شد، اعضای شورای اجتماعی محله کوشش با انتقاد از مزاحمت‌های برخی از مشاغل مزاحم در خیابان کوشش خواستار جابه‌جایی آن‌ها شدند.

آموزش جلوگیری از آنفلوانزا به مسافران
در ابتدای این نشست قوام سعیدی، پزشک عمومی مرکز بهداشت شماره ۵، به تشریح انواع بیماری‌های آنفلوانزا پرداخت و از خطرات آن برای به خطر افتادن سلامت انسان‌ها گفت: آنفلوانزا بیماری مهمی است که اگر به آن رسیدگی نشود، می‌تواند زمینه‌ساز از بین رفتن انسان‌ها شود که نمونه‌اش را در کشورمان متأسفانه بار‌ها شاهد بودیم. وی در ادامه به ضرورت استفاده از واکسن آنفلوآنزا برای برخی گروه‌ها پرداخت و افزود: واکسن آنفلوانزا می‌تواند تا حد زیادی از مبتلا شدن به آنفلوانزا بکاهد. بهترین زمان برای تزریق این واکسن ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است. تزریق این واکسن برای کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال، مادران باردار، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی و سرطان‌ها و در کل تمام بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، بسیار مفید است. مهدی بدری، کارشناس اداره کل بهبود محیط زیست نیز با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه ۷ بیان کرد: منطقه ۷ مکانی راهبردی است. این منطقه محل ورود و خروج بسیاری از زائران و گردشگران به شهر است و باید در بحث اطلاع‌رسانی به شهروندان و زائران اقدامات بیشتری انجام دهیم. بدری افزود: برای اطلاع‌رسانی به مردم می‌توانیم در تمام طول سال از بیلبورد‌ها و تلویزیون‌های شهری بهره ببریم.

مردم جهان حالشان خوب نیست
چراغی، کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شماره ۵ نیز در ادامه به بیان توضیحاتی درباره سلامت بهداشت و روان پرداخت. وی گفت: سال ۱۳۹۲ سازمان جهانی بهداشت متوجه شد با وجود پیشرفت علمی و فناوری، مردم جهان حالشان خوب نیست. از این رو آن‌ها مقطع زمانی ۱۰ تا ۱۶ اکتبر را روز سلامت روان نام‌گذاری کردند. این سازمان سپس در سال ۲۰۰۰ مهارت تاب‌آوری را به جامعه جهانی معرفی کرد. مهارت تاب‌آوری یعنی من چقدر در برابر اتفاقاتی که در طول زندگی رخ می‌دهد، مهارت دارم. وی افزود: امسال نیز این سازمان شعار ارتقای سلامت روان و جامعه با نشاط را مطرح کرد. ما در طول روز با مردمی روبه‌رو هستیم که متأسفانه چهره بیشتر آن‌ها خمیده و بی‌حوصله است و البته این مختص به کشور ما نیست. در ادامه نوآوران، کارشناس پیشگیری از جرم دادگستری، وجود برخی مشاغل را در خیابان کوشش باعث آسیب رساندن به سلامت روان شهروندان دانست و بیان کرد: در خیابان کوشش تعداد زیادی از مشاغل هستند که به سلامت روان جامعه آسیب می‌زنند و کسی هم به آن‌ها کاری ندارد.

نظارت بیشتر مرکز بهداشت برای اطمینان بخشی به شهروندان
نیک سیرت، عضو شورای اجتماعی محله کوشش نیز با تأیید سخنان نوآوران اظهار کرد: با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم می‌توان امکان انتقال برخی از مشاغل مزاحم خیابان کوشش را به شهرک‌های صنعتی فراهم کرد که البته تاکنون شهرداری اقدامات خوبی در این راستا انجام داده است و بسیاری از این مشاغل از این محله منتقل شده اند. عضو شورای اجتماعی محله کوشش درخواستی نیز از مرکز بهداشت شماره ۵ مطرح کرد. وی گفت: از شما می‌خواهیم در تمام طول سال از رستوران‌ها،
فست فودها، مساجد و حتی ایستگاه‌های صلواتی بازدید کنید تا شهروندان بتوانند با خیال آسوده از این مکان‌ها استفاده کنند. در انتهای این نشست قادری، کارشناس مرکز بهداشت شماره ۵، در پاسخ به موضوعات مطرح شده درباره مشاغل مزاحم بیان کرد: کسبه خیابان کوشش پیش از اینکه در اینجا ساخت‌و‌سازی انجام بدهند و اینجا به منطقه مسکونی تبدیل شود در اینجا ساکن بودند و برخی از این کسبه حق هم دارند، اما بحث مشاغل مزاحم فرق می‌کند. فهرست این مشاغل مشخص است و همکاران ما در دیگر ادارات باید در انتقال این مشاغل به مکان‌هایی که ایجاد شده همت بیشتری داشته باشند و اگر شما آدرسی از این مراکز دارید به ما منتقل کنید تا از آن‌ها بازدید کنیم.

نظارت بازرسان مرکز بهداشت
قادری در ادامه از نظارت‌های انجام شده در واحد‌های تجاری مختص به مواد غذایی خبر داد و اظهار کرد: ما به صورت دائمی در طول سال از فست فود‌ها، رستوران‌ها و ایستگاه‌های صلواتی بازدید می‌کنیم. کارت بهداشتی که در مغازه‌ها و رستوران‌ها می‌بینید نشان‌دهنده این بازدیدهاست. کارشناس مرکز بهداشت شماره ۵ با انتقاد از برخی ناهماهنگی‌ها در ایام دهه آخر صفر بیان کرد: در دهه آخر صفر ما همواره با ناهماهنگی‌هایی بین ادارات و سازمان‌ها مواجه هستیم که خوشبختانه سال به سال شرایط بهتر می‌شود، اما ما از همکارانمان در نهاد‌های دیگر مانند پلیس راهبر انتظار همکاری بیشتری داریم و البته از همکارانمان در سازمان مپ برای اقدامشان در جمع‌آوری زباله‌هایی که از سوی زائران پیاده ریخته می‌شود، تشکر می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->