برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

  • کد خبر: ۷۵۴۶۸
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
  • ۱
خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی
مدیرعامل سایپا خبر داد: محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس بزودی رونمایی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سلیمانی (مدیرعامل سایپا) در حاشیه تحویل خودرو شاهین در اسفندماه ۹۹، تایید کرده بود که نسخه کراس‌اور شاهین، یعنی خودرو سایپا آریا، نیز در اوایل سال ۱۴۰۰ به تولیدانبوه می‌رسد. سلیمانی همچنین خبر داده که دیگر محصول جدید شرکت، یعنی سایپا اطلس نیز در بزودی رونمایی می‌شود.

حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز برای اولین‌بار رونمایی شود.

مشخصات فنی سایپا اطلس

طبق اطلاعات جدید منتشر شده از سایپا اطلس، ظاهرا این خودرو قرار است یکی از نخستین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبودیافته تیبا یا همان موتور M۱۵GSI بهره می‌برد.

پروژه توسعه موتور M۱۵GSI از سال ۹۷ در شرکت مگاموتور شروع شده بود و قرار بود در سال ۹۸، سایپا از این موتور برای کوییک و ساینا استفاده کند. اما حالا با تاخیر یکساله، زمان تولیدانبوه این موتور جدید نیز درحال فرارسیدن است. مهم‌ترین بهبود‌های انجام شده در این موتور، نسبت به موتور‌های M۱۵ معمولی که در خانواده X۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده شده است، عبارتند از:

کاهش ۶ الی ۷ درصدی مصرف سوخت.
افزایش ۷ درصدی قدرت.
افزایش ۵ درصدی گشتاور.
استفاده از دریچه گاز برقی.
استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.
آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI می‌تواند قدرتی بین ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار و گشتاوری بین ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر تولید کند. البته در آینده، سایپا نسخه‌های قوی‌تر این موتور که قدرتی بین ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار دارند را نیز به تولید می‌رساند.

ساخت اطلس با پلتفرم کوییک

بعد از انتشار تصویر سایپا اطلس، حالا برخی رسانه‌ها، حدس و گمان‌های تازه‌ای درباره پلتفرم خودرو اطلس مطرح کرده‌اند و می‌گویند که سایپا، احتمالا از مگا پلتفرم SP در این محصول جدید استفاده نکرده و آنرا برپایه پلتفرم ارتقایافته Q۲۰۰ ساخته است؛ یعنی همان پلتفرم کوییک اس.

بهره‌گیری از پلتفرم کوییک برای ساخت اطلس سایپا، وقتی قوت می‌گیرد که به تصاویر اطلس خوب دقت کنیم؛ نمای جانبی خودرو، گلگیرها، نوع باربند‌ها و حتی طرح آینه‌های جانبی اطلس، دقیقا شبیه همان چیزی است که قبلا در خانواده کوییک دیده بودیم.

عکس سایپا اطلس لو رفت!

با انتشار نخستین تصویر جاسوسی سایپا اطلس، حالا چهره محصول جدید سایپا، مشخص شده است؛ چهره‌ای که شباهت انکارناپذیری با جک جی ۷ هم دارد!

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

آنطور که از تصاویر سایپا اطلس برمی‌آید، این محصول جدید، خودرویی صندوقدار است و ابعادی مشابه سایپا شاهین دارد. حتی برخی رسانه‌ها می‌گویند که موتور و گیربکس آن نیز با شاهین سایپا، مشترک است. درباره پلتفرم مورداستفاده در اطلس، هنوز خبر موثقی در دست نیست.

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

دومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید سومین محصولی باشد که با پلتفرم ملی SP ساخته شده. همان پلتفرمی که ابتدا سایپا شاهین را با آن ساختند. سپس سایپا آریا را با آن معرفی کردند؛ بنابراین حالا خودرو اطلس می‌تواند سومین محصول سایپا با این پلتفرم باشد. اگر چنین حدسی درست باشد، ممکن است که با یک خودروی هاچبک، روبرو شویم چراکه سایپا، تاکنون هم نسخه سدان (شاهین) و هم نسخه کراس‌اور (آریا) را با پلتفرم ملی SP ساخته و فقط نسخه هاچبک آن باقیمانده است.

خودرو «اطلس» سایپا + مشخصات فنی

سومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نتیجه همان پروژه مشترکی باشد که سایپا می‌خواست با همکاری برخی دانشگاه‌های کشور و با حمایت سازمان گسترش (ایدرو)، آنرا اجرا کند. پروژه‌ای که قرار بود حاصل آن، به ساخت و عرضه یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌های ایرانی، ختم شود.

منبع: باما


در ادامه حتما بخوانید

آیا «ایران خودرو» در طرح سامانه یکپارچه خودرو ویژه اردیبهشت‌ماه شرکت می‌کند؟

خودرو‌های طرح یکپارچه در مرحله دوم مشخص شدند + لیست خودروها

مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو‌ها از امروز آغاز شد + شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام (۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
0
2
اگر سرسیلند از ۸سوپاپ به ۱۶ سوپاپ تغییر کند مشتری خوب دارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->