اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تولیدکنندگان از کاهش تولید تخم مرغ می‌گویند و مسئولان از گرانی

  • کد خبر: ۷۵۵۳۳
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
تولیدکنندگان از کاهش تولید تخم مرغ می‌گویند و مسئولان از گرانی
گلایه‌های پرتکرار تولیدکنندگان تخم مرغ، گرانی نهاده‌های دامی، کاهش جوجه ریزی و حرف و حدیث‌های به صرفه نبودن تولید تخم مرغ بیش از آنکه زمزمه کننده گرانی این محصول باشد، تداعی کننده تکرار صف‌های تاریخی مرغ است.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ گلایه‌های پرتکرار تولیدکنندگان تخم مرغ، گرانی نهاده‌های دامی، کاهش جوجه ریزی و حرف و حدیث‌های به صرفه نبودن تولید تخم مرغ بیش از آنکه زمزمه کننده گرانی این محصول باشد، تداعی کننده تکرار صف‌های تاریخی مرغ است.


در همین راستا تولیدکنندگان و متولیان این محصول غذایی چند روزی است که هشدار‌هایی درباره کاهش تولید می‌دهند. ناصر نبی پور، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، یکی از این هشداردهنده هاست. او دو روز قبل به یکی از رسانه‌ها گفته بود: فشار کمبود نهاده دامی و افزایش سایر هزینه ها، باعث کاهش جوجه ریزی در مرغداری‌ها شد. همین موضوع سبب خواهد شد که عرضه تخم مرغ در ماه‌های آینده کاهش یابد.


عضو هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، شاهدی نیز برای پیش بینی اش آورده بود؛ همچنان که کاهش ۱۰میلیون قطعه جوجه ریزی در دی ماه گذشته مشکلاتی را برای عرضه تخم مرغ ایجاد کرد، کاهش جوجه ریزی‌های فعلی نیز بر عرضه تخم مرغ در ماه‌های آینده تأثیرگذار خواهد بود.


وقتی قطب تولید تخم مرغ، واردکننده می‌شود

سیدحسین موسوی نژاد، رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی است. او ترجیح می‌دهد در توضیح شرایط تولید تخم مرغ در استان از واژه «بحران تولید» استفاده کند و معتقد است اگر کاهش تولید تخم مرغ ادامه پیدا کند، شکل گیری بحران تخم مرغ چیزی غریب و ناآشنا نیست، آن هم برای استانی که آوازه تولیداتش آن را به عنوان قطب تولید تخم مرغ کشور در زمینه صادرات مطرح کرده است.


رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی با صراحت بیشتر جملاتش را این طور کامل می‌کند: تولید تخم مرغ برای تولیدکننده، صرفه اقتصادی ندارد و پیش بینی می‌کنیم خراسان رضوی که قطب تولید تخم مرغ کشور است و ۵۰ درصد تخم مرغ کشور از این استان صادر می‌شد، خودش به واردکننده تخم مرغ تبدیل شود.
به اذعان وی، این پیش بینی‌ها در شرایطی است که از ابتدای خرداد، صادرات تخم مرغ به دلیل شرایط خاص و نیاز داخل، متوقف شده است.


استناد صحبت‌های رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی به آمار دو ساله تولید تخم مرغ در استان است. به گفته او سال ۹۸ در خراسان رضوی روزانه ۶۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شد. این رقم در سال ۹۹ به ۴۵۰ تن در روز رسید. اکنون این رقم به ۳۵۰ تن در روز رسیده است.
موسوی نژاد می‌گوید: باتوجه به همین آمار باید بگوییم که ما در مدت دو سال، ۴۵ درصد کاهش تولید تخم مرغ داشته ایم. این به معنای تعطیل شدن خط تولید برخی واحد‌های مرغداری است.


رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی سیاست‌های اشتباه در حوزه تولید را دلیل کاهش تولید و تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی تخم مرغ می‌داند. سیاست‌هایی که به اذعان او به جای آنکه مدافع تولید باشد، ضد تولید است. موسوی نژاد معتقد است همین سیاست‌ها به نحوی اجرا شد که تکیه گاهش بر جیب تولیدکننده بود و در مقاطعی با واردات تخم مرغ و سودجویی برخی دلالان همراه شد.


نایابی جوجه و گرانی نهاده

موسوی نژاد به نهاده‌های دامی و جوجه یک روزه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: خود دولت، قیمت جوجه یک روزه را ۹ هزارو ۵۰۰ تومان تعیین کرد، اما اکنون تولید جوجه یک روزه در شرایطی قرار دارد که مرغدار باید آن راحدود ۱۰ هزار تومان گران‌تر از چیزی که دولت مصوب کرده است، بخرد تا بتواند مرغداری اش را سرپا نگه دارد. الان قیمت جوجه یک روزه بیش از ۱۹ هزار تومان است.


گلایه‌های رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی ادامه دارد؛ گلایه‌هایی از جنس بیکاری عده‌ای و دنبال تخم مرغ گشتن عده‌ای دیگر. او می‌گوید: از سال قبل، دولت نهاده‌های دامی را ۲۰ درصد گران کرد. دستمزد کارگر نیز زیاد شد، با این حال دولت حاضر نشد قیمت تخم مرغ و دیگر محصولات کشاورزی را به روز کند. با این شرایط، قیمت تخم مرغ از دی ماه ثابت ماند.
او تاکید می‌کند: این یعنی ضرر تولیدکننده و دست کشیدنش از کار. یعنی تعطیلی مرغداری‌ها و بیکاری عده ای. بدون شک ادامه این روند می‌تواند با کمبود تخم مرغ در بازار و مشکلات اجتماعی و گلایه‌های مردمی همراه باشد.


برآوردی که موسوی نژاد از قیمت حقیقی تخم مرغ می‌دهد، از این قرار است: قیمت تمام شده تخم مرغ همین الان ۱۶ هزارو ۵۰۰ تومان است. اگر برای تولیدکننده ۱۵ درصد سود درنظر بگیریم -این نکته را هم اضافه کنم که در همه کشور‌ها ۳۰ درصد سود لحاظ می‌کنند- قیمت تخم مرغ درب مرغداری ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان می‌شود، با این حال دولت ۱۴ هزار تومان را به عنوان قیمت مصوب درنظر گرفته است و حاضر نیست برخلاف گرانی‌هایی که خودش بر نهاده ها، آب و برق و... اعمال کرده است، تخم مرغ را نیز گران کند.


سرنوشت تلخ صف مرغ برای تخم مرغ هم تکرار می‌شود؟

موسوی نژاد در پاسخ به اینکه آیا سرنوشت تخم مرغ هم مانند تجربه تلخ صف‌های مرغ خواهد شد یا نه، می‌گوید: اشاره‌ای به صف‌های مرغ کردید و بد نیست این نکته را بیان کنم که فروردین و اردیبهشت، قیمت تخم مرغ به شدت کاهش یافت، تاجایی که قیمت این محصول، جلوی درب مرغداری به ۹ هزارو ۵۰۰ تومان رسید. به عبارتی از همان قیمت ۱۴ هزار تومانی که خود دولت مصوب کرده بود، کمتر شد.


رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار خراسان رضوی ادامه می‌دهد: مطابق قانون وقتی محصولی قیمتش از قیمت مصوب دولت کمتر است، دولت باید خرید تضمینی کند تا در ماه‌های آینده بتواند از افزایش قیمت محصول جلوگیری کند. آن زمان مکاتبات بسیاری با دولتمردان انجام دادیم تا تخم مرغ را تضمینی بخرند و در سردخانه نگهداری کنند که در شرایط بحرانی مانند الان از این تخم مرغ سردخانه‌ای برای تامین نیاز بخش صنعتی استفاده شود. ولی آن‌ها در پاسخ مکاتبات ما گفتند که دولت بودجه خرید ندارد. همین موضوع سبب شد که مرغدار برای جبران ضررش، بخشی از مرغ‌های تخم گذار خود را کشتار و از چرخه تولید حذف کند.


کمبود نخواهیم داشت

اما مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهادکشاورزی خراسان رضوی همان ابتدای صحبت، تاکیدش بر این است که در حوزه تخم مرغ در روز‌های آینده کمبود نخواهیم داشت و تخم مرغ به لحاظ فراوانی در استان با مشکل روبه رو نخواهد شد.
محمدمهدی یعقوب زاده البته به موضوع گرانی تخم مرغ نیز اشاره می‌کند و می‌گوید که این افزایش قیمت با تجزیه وتحلیل‌هایی که این صنف کرده اند، درحال بررسی در تهران است.


مدیر طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهادکشاورزی خراسان رضوی افزایش شاخص‌هایی مانند هزینه‌های حمل ونقل، نهاده‌های دامی، قیمت جوجه یک روزه و... را از عوامل موثر بر قیمت تخم مرغ یاد می‌کند، با این حال او هیچ گونه پیش بینی برای زمان افزایش قیمت تخم مرغ و درصد آن ندارد و همه را منوط به تصمیم گیری‌های کشوری می‌کند.


در ۲ ماه آینده به تولید سال قبل می‌رسیم

یعقوب زاده بر افزایش تولید تخم مرغ تاکید می‌کند و می‌گوید: در ماه‌های گذشته به دلیل کاهش قیمت تخم مرغ، تولید این محصول کاهش یافت، تاجایی که تولید ماهانه آن در استان از ۱۲ هزار تن به ۱۰ هزار تن رسید.
مدیرطیور، زنبورعسل و کرم ابریشم جهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه می‌دهد:، اما هم اکنون تولید تخم مرغ در مسیر افزایشی است و پیش بینی می‌کنیم تا دو ماه آینده، دوباره به مرز تولید ۱۲ هزارتن در ماه برسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->