پرسش و پاسخ حقوقی

  • کد خبر: ۷۶۰۸
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
پرسش و پاسخ حقوقی
همسرم در جیب من دستگاه شنود قرار داده و مرا متهم به داشتن رابطه نامشروع کرده است و اکنون خواستار انتقال سند خانه به نام خودش است. من از این کار امتناع کردم و طلاق توافقی گرفتیم. او پس از طلاق مکالمه ضبط شده را میان اقوام و دوستان منتشر کرده و موجب آبروریزی شده است و مدام از طریق پیامک مرا تهدید می‌کند. چه اقدام قانونی می‌توان علیه وی صورت داد؟
شما می‌توانید به جرم تهدید و استراق سمع و همچنین هتک حرمت علیه ایشان شکایت کیفری کنید، اما اگر او رابطه نامشروع شما را اثبات کند مجازات خواهید شد.

آیا زن یا شوهر درباره همسر خود از اولیا دم محسوب می‌شوند و از حق قصاص برخوردارند؟
زن و شوهر جزو اولیای دم محسوب نمی‌شوند، اما از دیه ارث می‌برند. به عبارت دیگر این دو شخص دخالتی در قصاص ندارند، اما اگر کار به دیه برسد جزو ورثه محسوب می‌شوند.

سربازی‌ام را به صورت اقساطی خریده‌ام؛ یعنی یک سوم مبلغ را به طور نقد پرداخت کردم و مابقی را به صورت اقساطی ماهانه پرداخت می‌کنم. اکنون شغلی پیدا کرده‌ام که مرا بیمه تأمین اجتماعی می‌کند. حال با توجه به شرایطی که دارم آیا امکان بیمه شدن من وجود دارد؟
بله، بیمه شدن شما ارتباطی به سربازی نخواهد داشت.

آیا متن پیامک تلفن همراه در مخابرات ثبت می‌شود؟ پیامک‌هایم را از گوشی تلفن همراه پاک کرده‌ام و اکنون به برخی از آنان برای استناد در دادگاه نیاز دارم.
پیامک‌ها از طریق نامه دادگاه تا ۲ سال و تماس‌ها تا ۵ سال ذخیره می‌شوند. اگر پیامک‌هایی که نیاز دارید در ۳ ماه اخیر باشد، با درخواست خودتان نیز قابل ارائه در مرکز مخابراتی است.

آیا به زن خیانت‌کار مهریه تعلق می‌گیرد؟
مهریه از حقوق مالی زن است که مرد تحت هر شرایطی مکلف به پرداخت آن است و به دلیل خیانت همسر نمی‌تواند از پرداخت مهریه خودداری کند. البته در صورت اثبات خیانت همسرتان می‌توانید از وی طلاق بگیرید.

درصورتی‌که در قولنامه ماشین ذکر شده باشد که ماشین ۶ ماه بیمه دارد و پس از خرید متوجه شوم فروشنده دروغ گفته است و ۳ ماه از وقت بیمه نیز گذشته است، آیا می‌توانم شکایت کنم؟
اگر در زمان خرید ماشین بیمه‌نامه را رؤیت کرده باشید، دلیل بر اطلاع است و حق شکایت ندارید، اما اگر بیمه‌نامه را رؤیت نکرده باشید، به عنوان خیار تخلف وصف بلافاصله بعد از زمان اطلاع باید اقدام کنید. از آنجا که این خیار فوری است و مهلت محدود دارد، به محض اطلاع باید برای طرح دعوا اقدام کنید.

دریک سایت شرط‌بندی شرکت کردم و مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان متضرر شدم و از طریق سایت از حساب من کسر شده است. اکنون در اداره پلیس فتای شهرستان پرونده دارم. پس از پیگیری فهمیدم صاحب سایت خارج از کشور است. درصوتی که صاحب حساب پیدا نشود، تکلیف پول من چه می‌شود؟ آیا گردانندگان سایت که در ایران هستند به پرداخت پول من موظف هستند؟
از آنجا که شرط‌بندی در قانون جمهوری اسلامی ایران جرم محسوب می‌شود، اگر با عنوان شرط‌بندی شکایت مطرح شده باشد پولی به شما استرداد نمی‌شود. اگر صاحب سایت هم ایران نباشد استرداد مبلغ تقریبا امکان‌پذیر نیست.

آیا اگر شوهرم به دلیل نشوز من از دادگاه حکم ازدواج دوباره بگیرد، این موضوع به من اجازه می‌دهد که به استناد بند‌های سند ازدواج مثل عسر و حرج یا بند ۱۲ عقدنامه از او طلاق بگیرم؟
خیر، از آنجا که ازدواج با اجازه دادگاه انجام شده است، شما به این دلیل حق طلاق ندارید.

همسرم در دادگاه علیه من شکایت طرح کرده است و خواهان فسخ نکاح به دلیل بیماری صرع من است درحالی‌که من اصلا صرع نداشته‌ام. تنها یک مرتبه بعد از ۶ ماه از ازدواج به دلیل افت قند خون تشنج کردم و به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کردیم و دکتر گفت بر اساس آزمایش‌ها سالم هستم و تنها صرع خفیف دارم، پس از طرح شکایت از جانب همسرم به ۲ متخصص دیگر مراجعه کردم و تشخیص دادند که صرع ندارم و تنها کاهش میزان قند خون باعث تشنج من شده بود. قبل از عقد به همسرم گفته بودم که افت قند خون دارم و با این مسئله مشکلی نداشت، اما حالا می‌گوید صرع داشتم و به او نگفتم. آیا دادگاه رأی به فسخ نکاح می‌دهد؟
خیر، همسر شما نمی‌تواند براساس این دلیل برای فسخ نکاح اقدام کند. ضمن اینکه از وضعیت شما به دلیل کاهش قند خون مطلع بوده است.

آیا همسر من بدون اینکه بخواهد از من طلاق بگیرد، می‌تواند مهریه‌اش را -که ۱۱۰ سکه است- مطالبه کند؟ از آنجا که توانایی پرداخت مهریه را ندارم، با وجود پا برجا بودن زندگی مشترک، مجازات حبس در مورد من اعمال می‌شود؟ در این صورت تکلیف فرزندان و زندگی مشترک چه می‌شود؟ اگر ۶ ماه یا بیشتر در زندان بمانم آیا همسرم می‌تواند به دلیل پرداخت نکردن نفقه تقاضای طلاق دهد؟
بله، همسر شما می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام کند بنابراین اگر پرداخت نکنید می‌تواند برای جلب شما اقدام کند. علاوه بر این در صورت پرداخت نکردن نفقه به مدت ۶ ماه، حق طلاق خواهد
داشت.

مبلغ ۵ میلیون تومان را به شخصی داده‌ام، اما تنها مدرکی که دارم، قبض خودپرداز بانک است. آیا به صرف همین قبض می‌توانم در دادگاه طرح دعوا کنم؟ آیا برای این مبلغ حکم جلب وی صادر می‌شود؟
بله، با استناد به همان رسید بانک، می‌توانید دادخواست مطالبه وجه از طریق دفاتر الکترونیک خدمات قضایی بدهید.

آیا اگر فرزندی از پدرش کلاهبرداری کرده باشد و در دادگاه محکوم شود، از پدرش ارث می‌برد؟
بله ارث می‌برد؛ زیرا کلاهبرداری مانع ارث بردن نمی‌شود. موانعی که طبق قانون مدنی باعث می‌شوند شخص نتواند ارث ببرد عبارتند از: قتل متوفی، کفر، لعان، ولادت ناشی از زنا، برده بودن، غائب مفقودالاثر، فوت پیش از متوفی.

میزان مهریه قابل وصول چقدر است؟ بیشتر از ۱۱۰ سکه قابل دریافت است؟
تا ۱۱۰ سکه قابل وصول است و در صورت اعسار زوج، قانون او را مجاب به پرداخت بیش از ۱۱۰ سکه نمی‌کند. مهریه زنان هر میزان که باشد، مرد مکلف به پرداخت ۱۱۰ سکه است و الباقی مهریه تنها درصورتی قابل وصول است که زن بتواند ملائت مالی همسرش را ثابت کند، اما اگر مالی از شوهر شناسایی نشد، طبق ماده ۲ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی اقدام می‌شود و اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد، مهریه همان ۱۱۰ سکه خواهد بود.

آیا شخص می‌تواند قبل از فوت، تمام اموال خود را به دیگری واگذار کند؟
بله. هرکس می‌تواند تا زمان پیش از فوت، تمامی اموال خود را به هر شخصی که بخواهد منتقل کند، اما برای پس از فوت، تنها تا میزان یک سوم از اموال خود را می‌تواند از طریق وصیت به دیگری منتقل کند و مازاد بر یک سوم به اجازه تمام ورثه نیاز دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->