ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | مرگ ۲ موتورسوار به دلیل نداشتن کلاه ایمنی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سال تحصیلی ۱۴۰۳ از شهریورماه آغاز می‌شود؟ فصل بهار، بهترین زمان برای انجام حجامت است معاون دادستان خراسان رضوی: هر گونه تهدید بهداشت عمومی جرم است فرصت یک ماهه برای خرید بسته ۶۰۰ هزار تومانی مادران دارای فرزند زیر دو سال کشف اسکلت وسط خانه | ماجرای مرگ عجیب مرگ مرد ۵۳ ساله چه بود؟ «صفر» شدن زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی پیدا کردن همسر مناسب، مهمترین دغدغه جوانان در تشکیل خانواده است سد‌های خراسان رضوی تنها ۸ درصد آب دارند | مجوز حفر ۱۳۰ حلقه چاه برای تامین آب صادر شد غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود آب هویج را با این گیاه ترکیب کنید خاصیتش چند برابر می‌شود  بازنشستگان تامین اجتماعی با ۳۵ درصد افزایش حقوق هم نمی‌توانند زندگی کنند جایگزین‌های مفید و جادویی شکر | با این نوشیدنی‌ها قند و شکر را کنار می‌گذارید پنج راهکار که علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد | اگر سابقه ابتلا به آلرژی‌های بهاری را دارید، این مطلب را بخوانید آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعرفه‌های ابلاغی وزارت بهداشت برای تمامی پزشکان لازم الاجراست واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مشهد اجرا می‌شود زلزله‌های شدید، تایوان را لرزاندند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آتش‌سوزی مهیب در کرمان مهار شد
سرخط خبرها

واکسن «آسترازنکا» ساخت کجاست؟ | میزان اثربخشی و عوارض احتمالی

  • کد خبر: ۷۶۴۸۶
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
  • ۲۰
واکسن «آسترازنکا» ساخت کجاست؟ | میزان اثربخشی و عوارض احتمالی
واکسن کرونای آسترازنکا واکسنی است که برای محافظت از افراد بزرگتر از ۱۸ سال در مقابل بیماری COVID ۱۹ ساخته شده و در کشور‌های مختلف، در گروه‌های سنی مختلف در حال استفاده است.

شهرآرانیوز - واکسن ۱۹-COVID  آسترازنکا تولید کارخانه Bio SK کره جنوبی است.

واکسن ۱۹-COVID  آسترازنکا موجب تحریک دفاع طبیعی بدن (سیستم ایمنی) می‌شود. این واکسن دلیل ایجاد آنتی‌بادی بدن در مقابل ویروس است که به محافظت از فرد در مقابل ۱۹-COVID  در آینده کمک می‌کند. باید توجه کرد که هیچ یک از ترکیبات موجود در این واکسن منجر به بروز ۱۹-COVID نمی‌شوند.

 

اثربخشی واکسن آسترازنکا

بنابراعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، اثربخشی واکسن آسترازنکا علیه ابتلا به بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ در بررسی اولیه سازمان جهانی بهداشت در فوریه ۲۰۲۱، برابر ۶۳ درصد ذکر شده است. هر چند که با افزایش فاصله نوبت اول و دوم از چهار هفته به ۱۲ هفته، اثربخشی بالاتر و تا ۷۹ درصد نیز اعلام شده است.

این واکسن تاییدیه مصرف در برزیل را دارد و در  ۵۳ کشور دیگر از جمله در اتحادیه اروپا و ... و همچنین سازمان جهانی بهداشت مجوز مصرف اضطراری دارد.

باید توجه کرد که مانند هر واکسن دیگری، واکسن ۱۹-COVID  آسترازنکا هم نمی تواند تمام افرادی را که واکسینه شده‌اند، از بیماری ۱۹-COVID  محافظت کند.

 

ظاهر و محتویات ویال واکسن ۱۹-COVID آسترازنکا

محلول قابل تزریق این واکسن، محلول بی رنگ متمایل به قهوه‌ای کمرنگ، شفاف تا کمی مات و فاقد ذرات معلق است. ویال‌های ۱۰ دز (۵ میلی) این واکسن در بسته‌های ۱۰ تایی (۱۰۰ دوزی) قرار دارند.

 

موارد ممنوعیت استفاده از واکسن آسترازنکا

باید توجه کرد که موارد ممنوعیت مصرف واکسن کرونای آسترازنکا به شرح زیر است:

- وجود سابقه واکنش حساسیتی شدید (آنافیلاکسی) به دوز قبلی یا ترکیبات این واکسن. بهتر است افرادی که سابقه واکنش آنافیلاکسی با سایر فراورده‌های غذایی یا دارویی داشته‌اند نیز از دریافت این واکسن خودداری کنند.

- در عین حال به جهت احتیاط از نظر بروز آنافیلاکسی، توصیه می‌شود همه افراد واکسینه شده حداقل ۱۵ دقیقه در مرکز دریافت واکسن بمانند.

- در صورت وجود تب بالای ۳۸ درجه دریافت واکسن باید به تعویق افتد و فرد از نظر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله کووید-۱۹ بررسی شود.

  • باید توجه کرد که وجود بیماری‌های خفیف منع دریافت واکسن نیست.

 

استفاده در موارد خاص:

 گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال: سازمان بهداشت جهانی استفاده از این واکسن را برای همه گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال مجوز مصرف اضطراری داده است. البته در ماه‌های اخیر موارد نادری از بروز عارضه ایجاد لخته خون در سیستم وریدی بدن (از جمله عروق مغزی) سبب نگرانی و قطع برنامه واکسیناسیون در معدودی از کشورها شده یا برخی کشورها محدوده سنی برای استفاده واکسن قرار داده‌اند.

گرچه رابطه علیتی عارضه یاد شده با واکسن هنوز اثبات نشده است، اما بروز آن در زنان و در سنین زیر ۶۵ سال بیشتر گزارش شده است.

در عین حال بروز این عارضه نادر، حدود چهار در یک میلیون فرد واکسینه شده براورد شده است. این عارضه عموما چهار تا ۲۸ روز بعد رخ داده است. میزان بروز این عارضه بعد از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ بیش از هزار برابر بیشتر از احتمال بروز بعد از واکسن است.

بر این اساس با توجه به فواید بسیار زیاد دریافت واکسن در مقایسه با ریسک این عارضه نادر، استفاده از این واکسن برای همه گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال از سوی وزارت بهداشت توصیه شده است.

نکته مورد توجه در واکسن آسترازنکا این است که اگر بیماری خونریزی‌دهنده یا مبتلا به اختلال انعقادی (هموفیلی) دارید یا داروهای رقیق کننده خون (ضدانعقادی) استفاده می‌کنید؛ واکسیناسیون باید در ساعت‌های اول بعد از دریافت فاکتورهای انعقادی انجام شود.

بعد از تزریق واکسن هم محل حدود ۳۰ دقیقه تحت فشار قرار داده شود.

 

شرایط استفاده از واکسن آسترازنکا در مادران باردار، شیرده و مبتلایان به اچ آی وی

 استفاده از واکسن آسترازنکا در دوران بارداری

زنان باردار در معرض ابتلا به فرم شدیدتر بیماری کووید-۱۹ هستند و میزان زایمان زودرس نیز با بیماری افزایش می‌یابد. هر چند اطلاعات کافی در مورد تجویز این واکسن در دوران بارداری هنوز در دسترس نیست، اما باید توجه داشت که واکسن از نوع غیر تکثیر شونده است. در حال حاضر توصیه می‌شود خانم‌های باردار که در ریسک بالای ابتلا (مانند کارکنان بهداشتی درمانی)  یا عوارض ابتلا به بیماری (دارای بیماری زمینه ای) هستند، واکسن را دریافت کنند.

باید توجه کرد که قبل از واکسیناسیون نیاز به تست بررسی بارداری نیست و همچنین تاخیر در بارداری به دلیل واکسیناسیون با این واکسن توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه نمی‌شود.

 

- استفاده از واکسن آسترازنکا در دوران شیردهی

هنوز مشخص نیست که واکسن در شیر ترشح می‌شود یا خیر، اما به دلیل ماهیت غیر تکثیر شونده واکسن توصیه می‌شود آن دسته از زنان که فرزندشان را شیر می‌دهند اگر در ریسک بالای ابتلا (مانند کارکنان بهداشتی درمانی)  یا عوارض ابتلا به بیماری (دارای بیماری زمینه ای) هستند، واکسینه شده و نیازی به قطع شیردهی پس از واکسیناسیون ندارند.

 

- استفاده از واکسن آسترازنکا در موارد ضعف سیستم ایمنی

با توجه به ماهیت واکسن که ویروس غیر تکثیر شونده است، بنابراین چنانچه افراد HIV مثبت، افراد با ضعف سیستم ایمنی و یا افراد دچار بیماری‌های اتوایمیون جزو گروه‌های اولویت‌دار، در ریسک بالای ابتلا(مانند کارکنان بهداشتی درمانی) یا عوارض ابتلا به بیماری (دارای بیماری زمینه ای) هستند، واکسینه شوند.

همچنین توصیه می‌شود افرادیکه ایمونوگلوبولین و یا آنتی بادی منوکلونال دریافت کرده‌اند تا ۹۰ روز بعد از دریافت این فراورده‌ها، واکسن را به تعویق بیندازند تا از تداخل واکنش سیستم ایمنی جلوگیری شود.

 

- اثر واکسن بر رانندگی و کار با ماشین آلات

باید توجه کرد که واکسن ۱۹-COVID  آسترازنکا هیچ اثر شناخته شده‌ای بر توانایی رانندگی و کار با ماشین آلات ندارد، اما عوارض جانبی لیست شده، ممکن است بر توانایی شما در رانندگی و کار با ماشین‌آلات تاثیر گذار باشد. اگر بعد از تزریق این واکسن، احساس ناخوشی می‌کنید از رانندگی و کار با ماشین آلات بپرهیزید.

 

نحوه دریافت واکسن ۱۹-COVID آسترازنکا:

واکسن ۱۹-COVID  آسترازنکا به صورت تزریق عضلانی معمول در قست فوقانی بازو (عضله دلتویید) تزریق می‌شود. این واکسن در دو نوبت به فاصله ۱۲ هفته توصیه می‌شود. واکسن نوبت اول و دوم دقیقا یکسان هستند و در صورت تاخیر تزریق در اولین فرصت توصیه می‌شود که تزریق شود. مانند سایر واکسن‌ها برای اطمینان از ایجاد حداکثر اثربخشی واکسن دریافت هر دو نوبت طبق جدول زمانی، الزامی است مگر افرادی که منع دریافت نوبت دوم را داشته باشند. مانند افرادی که به دوز اول واکنش آنافیلاکسی می‌دهند. در صورت تزریق واکسن ۱۹-COVID آسترازنکا در نوبت اول، از همان واکسن (و نه هیچ واکسن دیگری) باید برای تکمیل واکسیناسیون در دوز دوم استفاده کرد. البته ممکن است که بتوان از واکسن با برند تجاری کویشیلد که Covishield  واکسن آسترازنکای تولید شده توسط موسسه سرم هند است، برای دوز دوم استفاده کرد.

باید توجه کرد که حداقل فاصله بین دریافت این واکسن و سایر واکسن‌ها ۱۴ روز است.

 

عوارض جانبی احتمالی آسترازنکا

مانند هر داروی دیگر، این فرآورده نیز عوارض جانبی دارد، که البته همه به آن دچار نمی‌شوند. در مطالعات بالینی انجام شده، تمام عوارض جانبی مشاهده شده خفیف تا متوسط بوده و در عرض چند روز برطرف شدند. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی خارج از لیست حتما به پزشک، داروساز یا پرستار خود اطلاع دهید. در صورت نیاز به داروهای مسکن درد یا تب نیز می‌توانید از داروهای حاوی استامینوفن استفاده کنید.

-عوارض بسیار شایع عبارتند از:

- عوارض موضعی مانند درد، گرمی و خارش محل تزریق

- احساس کسالت عمومی، احساس خستگی و سرگیجه

- تب و لرز

- سردرد

- تهوع

- درد مفاصل یا عضلات.

 

نحوه نگهداری واکسن آسترازنکا

واکسن ۱۹-COVID آسترازنکا که تاریخ انقضا آن گذشته نباید مصرف شود. تاریخ انقضا بر روی کارتن واکسن نوشته می‌شود و منظور آخرین روز ماه ذکر شده است. این واکسن باید در دمای دو تا هشت درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و از یخ زدگی محافظت شود. به منظور محافظت از نور، ویال‌ها را داخل بسته‌بندی کارتنی نگه‌داری کنید. واکسن فاقد هرگونه مواد نگهدارنده می باشد.

 پس از باز کردن ویال باید حداکثر در مدت زمان ۶ ساعت مصرف شود و تا آن زمان باید در دمای ۸-۲ درجه نگهداری شود. محتویات باقیمانده پس از این زمان باید دور ریخته شود.

باید واکسن را از نظر ظاهری بررسی کرد و در صورت وجود تغییر رنگ یا وجود هرگونه ذرات معلق از استفاده واکسن خودداری کرده و باید ویال امحا شود. از تکان دادن محکم ویال خودداری شود. هر ۵.۰ ML واکسن باید توسط سرنگ به صورت داخل عضلانی در ناحیه عضله دلتوئید بازوی دست غیر غالب فرد، تزریق شده و برای هر تزریق از سرنگ و سرسوزن استریل و جداگانه برای هر فرد استفاده شود.

منبع: ایسنا


اینجا بخوانید: واکسن «سینوفارم» ساخت کجاست؟


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
0
0
من دختر40سالمه واکسن آسترازنکازدم خیلی نگرانم
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
منم زدم ولیکن اصلا استرسی ندارم وهمه چی خوب خوبه
منصور علی نیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
1
خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
استرازنکا یک شرکت داروسازی بریتانیایی هست
چطوره که این واکسن به اسم کره جنوبی زده شده ؟
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
0
سلام دوستان. اصلانترسید. من استرازنکازدم. فقط یه چیزمهم. ازچندروزقبل تزریق واکسن گرمیجات زیادبخورین مخصوصازنجبیل.. وتاچندروزبعدهم ادامه بدین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
0
0
کاش میتونستیم بفهمیم کدام مراکز این واکسن رو تزریق می‌کنند

تومور مغز داشتم خرداد 99جراحی کردم وجراحم گفتند واکسن آسترازنکا دریافت کنم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
0
0
منم زدم ولی ۶ ساعت بعد از تزریق یک دفعه کل بدنم درد گرفت تب لرز همراه با سردرد شدید گرفتم به مدت ۲۴ ساعت ولی گفتند طبیعی هستش چون بدن داره به واکسن واکنش نشان میده ولی بعد ۲۴ ساعت حالم خوب شد در کل تحقیق کردم نسبت به واکسنی دیگه بهتر هستش در ضمن تو سن ۲۰ الی ۴۰ سال واکنش بیشتره مخصوصا در آقایان ایشالا سیدالشهدا یه نظری به همه ما کنه
محمود رزمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
0
0
سلام من سه روزه زدم هنوز زنده ام عزیزان ....
Jalal tagezade
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
0
0
باسلام من درحدود ۱۵روزاست که واکسن زدم آسترازنکا الان زانوهام وسردرد خفیف و بعضی وقت سرگیجه دارم لطف کنید راهنمائی ام کنید
ن ک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
0
سلام عزیزان من آسترازانکا زدم رو ز اول زیاد درد نداشتم ولی روز دوم بدن درد ویکمی تب ولرز دارم اون هم طبیعی که بدن واکنش نشون میده اصلان نگران نباشید با خیال راحت بزنید
حسین فلاح ه
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
0
0
من حدود جهل روز است واکسن استرزینکاه زدم مفصل تاندونم اسیب جدی دید لطفان راهنمایم کنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
1
0
برکت بهترینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و... رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. مرسی از مطلبتون که بدردمون خورد.
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
0
0
من دوز دوم زدم فعلا زده هستم خیلی هم خوبه حتما بزنید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
0
برکت بهترینه
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
0
0
من دیروز ز دم، از صبح زود سردر و لرز و تب داشتم،؛ ولی الان که عصر هست خوب شدم
اهورا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
0
0
من امروز8/20 واکسن زدم بدنم کامل درد میکنه.
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
0
سلام دوستان.بشایعات توجه نکنید! واکسن زدن نه ترس داره ونه عوارض بد! واکسن نزدن یعنی ترس وعوارض وبعدشم دور ازجون همه = مرگ . پس اگر خود وخانواده وسلامتی براتون مهمه در زدن واکسن حتی یک دقیقه تاخیر هم دیر دیره! التماس دعا ،خدا یارو نگهدار همگی شما!
امیرحسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
0
0
باسلام واقعا جای تاسف داره میگن داروبعدازبازشدن پالس بایدظرف ۶ساعت استفاده شودیک دومندش بایددمای ۲تا۸درجه نگهداری شودمن انروزرفتم زدم انجادمابالای ۲۳درجه چراهزینه میکنیدولی درست کارانجام نمیشه پول این مملکتاهزینه میکنیدبعددرست استفاده نمیشه حداقل اجبارنکنیدوقتی شرایط نداریدچرامابایدهمیشه ازدنیاعقب باشیم دراین موردکه هزینه ای نداردشرایط نگهداری ودمای قابل قبول
محمدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
0
0
من هر دو مرحله واکسن استراز نکا زدم در هر مرحله خیلی اذیت شدم تو هر مرحله 20تا 25 روز در گیر بودم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->