سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

غذاهای نذری و چگونگی رعایت بهداشت در تهیه و توزیع در ایام کرونا

  • کد خبر: ۷۷۵۸۴
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
غذاهای نذری و چگونگی رعایت بهداشت در تهیه و توزیع در ایام کرونا
هر سال با آغاز دهه اول محرم و آیین‌های سوگواری، هیئت‌ها و مجالس عزاداری با تهیه و توزیع غذای نذری میان مردم نذرشان را ادا می‌کنند. از زمان شیوع کرونا تاکنون، این اقدام با شرایط خاصی همراه شده است.

گروه سلامت و پزشکی شهرآرانیوز | هر سال با آغاز دهه اول محرم و آیین‌های سوگواری، هیئت‌ها و مجالس عزاداری با تهیه و توزیع غذای نذری میان مردم نذرشان را ادا می‌کنند. از زمان شیوع کرونا تاکنون، این اقدام با شرایط خاصی همراه شده است.


امسال دومین محرم کرونایی درحال برگزاری است که هم‌زمانی آن با موج پنجم کرونا وضعیت سخت و متفاوتی را در کشور رقم زده است. در این وضعیت رعایت همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزاری مراسم محرم ازجمله تهیه و توزیع غذای نذری بسیار لازم است و برای آنکه بدانیم تهیه و توزیع این غذا چه نکاتی نیاز دارد، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

 

پرهیز از استفاده ظروف یک‌بارمصرف

سال‌های گذشته و پیش از کرونا، توزیع غذای نذری به ۲ صورت بود: میل‌کردن آن در محل عزاداری یا بردن آن در ظروف یک‌بارمصرف. امسال از ظروف یک‌بارمصرف پرهیز کنید و تا آنجا که امکان دارد با خودتان ظرف ببرید. اگر این امکان هم مهیا نبود، پیشنهاد ما آن است که از ظروف یک‌بارمصرفی استفاده شود که پایه تولید آن مواد گیاهی، سلولوزی یا آلومینیمی باشد. این ظروف قابلیت گرم‌کردن در ماکروفر را دارند.

 

ظروف مسی برای پختن غذا مناسب نیست

اگر غذای نذری را در دیگ‌های بزرگ مسی می‌پزید، این کار را نکنید یا حتما از ظرف مسی‌ای استفاده کنید که با قلع پوشانده شده باشد. در غیر این صورت، گرمای دیگ باعث ترکیب‌شدن غذا با محتویات مس می‌شود و برای سلامتی افراد مضر خواهد بود.

 

در غذا سنگ نمک و رنگ‌دهنده نریزید

به یاد داشته باشید برای تهیه نذری از رنگ‌دهنده‌ها استفاده نکنید و حتما از مواد اولیه اصلی مانند زعفران طبیعی استفاده کنید. همچنین سنگ نمک در غذا بسیار مضر است. سنگ نمک حاوی سرب، جیوه و کادیوم است که هریک به‌تن‌هایی برای غذا و سلامت فرد مضر است. نمک‌های تصفیه‌شده و یددار برای تهیه غذا لازم است.

 

از گوشت‌های مجوزدار استفاده کنید

برخی هیئت‌ها در گذشته با ذبح دام گوشت مورد نیاز غذای نذری را فراهم می‌کردند. در وضعیت کنونی ذبح غیربهداشتی به‌دلیل رعایت سلامت افراد توصیه نمی‌شود و بهتر است از فراورده‌های دامی با کشتار مجاز، بسته‌بندی‌شده و تأییدشده وزارت بهداشت و سازمان دام‌پزشکی استفاده شود. اگر برای پخت نذری گوشت به‌صورت لاشه خریداری شود، باید آن را از مراکز مجاز و تأییدشده سازمان دام‌پزشکی کشور تهیه کرد و اگر به‌صورت زنده فراهم شود، باید آن را از میادین دائمی عرضه دام تهیه کرد.

 

غذای دریافتی را چگونه نگهداری و میل کنیم

حال که با شرایط تهیه غذا آشنا شدیم، بهتر است درباره توزیع و نگهداری غذا هم اطلاعاتی به‌دست بیاوریم.
هنگام دریافت نذری بهتر آن است که در همان وعده غذایی میل شود. بااین‌حال اگر می‌خواهید مقداری از آن را برای سایر افراد خانواده نگه دارید یا آن لحظه میلی برای غذا ندارید، در اولین فرصت آن را در ظروف دردار و کوچک بریزید و روی شعله و حرارت ۷۵ درجه گرم کنید. دقت کنید زمان مفید استفاده از غذاها، چه نذری و چه حتی غذای خانگی، بیشتر از ۷۲ ساعت نیست؛ بنابراین از سردکردن و گرم‌کردن متعدد و متوالی غذا بپرهیزید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->