کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
روایت‌های کرونایی

عادت نمی‌کنیم

  • کد خبر: ۷۸۹۷۴
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
عادت نمی‌کنیم
محمد امانی

جمله معروفی هست با این مضمون که «دکتر‌ها از خون نمی‌ترسند.». البته در هر موضوع و جامعه‌ای موارد استثنا وجود دارد. اما درکل افرادی که ماه‌ها و سال‌ها در مراکز درمانی و بهداشتی فعالیت می‌کنند، دیگر آن‌طور که برخی افراد خارج از این مجموعه‌ها از خون هراس دارند، به این ماده حیاتی که در سرتاسر بدن جاری است، واکنشی از جنس ترس نشان نمی‌دهند.


علت آن‌هم تنها در یک کلمه ساده نهفته است؛ «عادت». دیدن هر روزه جراحت و خونریزی و عفونت برایشان به امری عادی تبدیل شده است و اگر جز این هم بود، توان اجرای تخصصشان را نداشتند. پزشکی را فرض کنید که در اتاق عمل با دیدن حجم زیادی از خون، زانو‌هایش بی‌رمق بشود و از حال برود. این امری غیرممکن است.


ذهن پیچیده بشر به‌گونه‌ای طراحی شده است که با قرار گرفتن در هر موقعیت تازه، با گذشت اندک زمانی خود را با آن شرایط سازگار می‌کند و به محیط جدید عادت می‌دهد؛ چیزی که در حیوانات کمتر دیده می‌شود و شاهد هستیم که به کوچک‌ترین تغییری در محیط زندگی‌شان واکنش نشان می‌دهند و خیلی زود یا کوچ می‌کنند یا در آستانه انقراض قرار می‌گیرند.


«عادت» همان‌طور که می‌تواند یک موهبت خداوندی باشد تا آدمیزاد توان ادامه زندگی را در مراحل دشوار داشته باشد، به همان اندازه هم می‌تواند یک ویژگی خطرناک باشد؛ اینکه با به‌وجود آمدن هر وضعیت متفاوت اجتماعی و فردی، خودمان را با آن همسو کنیم و بی‌هیچ تلاشی برای رفع آن موقعیت نامطلوب به آن عادت کنیم.


هنوز یادمان هست در آن چند هفته‌ای که کرونا درحال بلعیدن جهان متمدن بود و در کشور خودمان عدد قربانیان هنوز دورقمی بود، ازآنجاکه با پدیده‌ای جدید روبه‌رو بودیم، با وجود امکانات ناکافی، شهر چنان از آدمیزاد تهی شده بود که انگار دور از جان، خاک مرده بر آن پاشیده اند.
هر بیرون آمدن از خانه مستلزم رعایت شدید شیوه‌نامه‌ها بود و چنانچه مواد خوراکی یا وسیله‌ای به خانه وارد می‌شد، باید تمام جوانب احتیاطی ازجمله شست‌وشو و گرم کردن و ضدعفونی با شدیدترین وسواس رعایت می‌شد.


کمتر کسی را در کوچه و خیابان مشاهده می‌کردیم که بدون ماسک و دستکش باشد. همه بازدید‌ها از طریق آنلاین صورت می‌گرفت و جز در مواقع خیلی استثنایی، رفت‌و‌آمدی به خارج از شهر نمی‌شد.
اما همین که مدتی گذشت و ویروس کرونا در شهر و سرزمین و دنیایمان لنگر انداخت، آرام‌آرام سختگیری‌ها را رها و به وضع موجود عادت کردیم، این درحالی بود که تعداد بستری‌های روزانه به چندهزار در روز رسیده بود و تعداد قربانیان در میانه‌های اعداد سه‌رقمی جا خوش کرده بود. گویی دیدن بیمارانی که دچار زجر تنفسی هستند و سردخانه‌های مملو از جسد، جزئی از زندگی روزمره‌مان شد. اما فراموش نکنیم که عادت کردن به ویروس کرونا، پیامدی جز مرگ برایمان ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->