به گزارش شهرآرانیوز، مجید باقری قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در باره فروش و خدمات پس از فروش گفت: یکی از ملاکها و شاخصهایی که شرکتهای خودروسازی را مورد سنجش قرار میدهند، به طور قطع شاخص میزان تعهد و میزان معوقات است.
او بیان کرد: اهمیت این شاخص بدون تردید اجتناب ناپذیر است و ارتباط مستقیمی با عملکرد تمام ارکان شرکتهای خودروسازی دارد. اگر برنامه ریزی دقیق در تولید نداشته باشیم نمیتوانیم متناسب با برنامه فروش تعهدات را ایفا کنیم، بنابراین در شرکتهای خودروسازی شاخص میزان تعهدات بسیار مهم است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: سایپا درباره این موضوع با چالش زیادی مواجه بودیم چرا که ۵۲۰ تعهد وجود داشت و به صفر رساندن آن در شرایط کنونی بسیار مشکل بود، تحریم یکی از این مشکلات بود که اثرات منفی در این صنعت گذاشته بود.
باقری گفت: تحریمها اشتغال شرکتهای خودروسازی را هدف قرار داد؛ سر فصلهای سنتی در این گروه داشتیم که باید تعیین تکلیف میشد، یک طرح اتوخدمت بود که برای برون رفت از زیان مالی شکل گرفته بود.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: یکی از مشکلات بعد از تحریم خودروها ساندرو و برلیانسی بود که ثبت نام کرده بودیم و شرکتهای تامین کننده آنها از کشور رفتند، این کار برنامههای ما را دچار مشکل کرد و تحویل این خودروهای به مشکل خورد.
باقری با بیان اینکه اکنون که تعهدات به صفر رسیده است گفت: اکنون اتوخدمت (یکی از طرحهای سایپا) به پایان رسیده است و ۱۲۰ هزار خودرو تحویل داده شده است و از آن حدود ۲۵۰۰ تعهد باقی مانده است که مشتریان تمایل ندارند از طرحهای ما استفاده کنند. در حوزه سبد سرمایه گذاری مشکلات را رفع کرده ایم.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه برای تحویل خودروهای ساندرو طرحهای مختلف تبدیلی گذاشته ایم گفت: اکنون طرحی برای این متقاضیان در نظر گرفته شده است که ۱۷۰۰ درصد سود برایشان دارد و ۱۸ درصد افزایش آورده آنها است.
باقری با بیان اینکه با وجود اجرایی شدن این طرح، متقاضیان تمایلی به استفاده از این طرح ندارند و چالشهایی برایمان ایجاد میکنند، گفت: هنوز این طرح توسط برخی از مشتریان مورد استقبال قرار نگرفته است. در طرح تبدیلی ساندرو ۱۰ هزار نفرشرکت کرده اند، اما آنهایی که شرکت نکرده اند بر این باور هستند که صبر میکنند تا خودرو ساندرو خود را تحویل بگیرند.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه مشتریان میتوانند در مقابل دریافت خودرو ساندرو از طرحهای تبدیلی استفاده کنند، گفت: طرحهای تبدیل برای ساندرو، تحویل انواع خودروهای کوییک است و بهتر است سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کنند.
باقری با اشاره به تحویل خودروهای ولوو توسط سایپا دیزل، گفت: در سایپا دیزل ۱۲۰۰ دستگاه معوق داریم که سایپا نیز در این زمینه سرمایه گذاری کرده و محصول جدیدی را تحت عنوان دانگ فانگ تحویل میدهد.
او با اشاره به جمع نهایی تحویل خودروها در گروه خودروسازی سایپا، گفت: از ۵۲۰ هزار دستگاه مجموع تحویل، ۱۷۰ هزار تعهد داریم و اعلام میکنم که اکنون با قاطعیت میگوییم که هیچ تعهد معوق نداریم و تمام آنها فاکتور شده است.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه از اول سال تاکنون ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فاکتور شده است، گفت: این میزان فاکتور شده نشان میدهد ۳۰ درصد افزایش تحویل خودرو نسبت به سال گذشته داشته ایم. خودرو شاهین نیز ۲ روز گذشته فاکتور شدند و در حال حاضر هیچ مشتری نداریم که بگوید زمان دریافت خودرو گذشته است.
او گفت: در کنار توسعه محصولات مشکلاتی داریم و اکنون از قیمت گذاری دستوری ضرر کرده ایم چراکه برای تامین جریان مالی با اخلال مواجه هستیم؛ بنا داریم تعهدات را صفر و سرمایه را به سمت تولید ببریم و بودجهای که داریم روی توسعه محصول نمیتوانیم سرمایه گذاری کنیم.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: امسال شاهین با گیربکس اتوماتیک تولید میشود و در ۳ ماه تولید ۳ محصول شاهین اتوماتیک و آریا و اطلس آغاز میشود.
او با اشاره به اشکلات مصوبه اخیر شورای رقابت، گفت: شورای رقابت مصوبه ابلاغ کرده که پیش فروش نداشته باشیم و رایزنیهایی در این زمینه داریم.
باقری بیان کرد: واردات خودرو هیچ چالشی برای سبد محصولات ایجاد نمیکند البته واردات خودروهای دست دوم نیز و خدمات پس از فروش آنها مطرح شده است که خودروسازان هیچ گاه با واردات خودرو مخالفت نداشتند.
گفتنی است روز گذشته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا طی خبری اعلام کرد که معوقات این گروه خودروسازی به صفر رسیده است.
این به صفر رسیدن در حالی رخ داده که چند وقتی است شرکتهای خودروسازی در کشور با مشکلات زیادی از جمله تحریم و مشکلات تامین قطعات و البته انتشار ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکنند.
مجید باقری، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با بیان اینکه مصوبه شورای رقابت در مورد قیمتگذاری خودرو با روح قانون حمایت از حقوق مصرف کننده تضاد دارد و به ضرر سهامداران خودرویی است، گفت: فعلا پیش فروش در سایپا توسط هیأت مدیره متوقف شده و مکاتباتی با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا انجام شده و امیدواریم نهادهای متولی ورود کنند.
او گفت: در صورتی که مصوبه شورای رقابت تغییری نکند تمرکز سایپا در سال ۱۴۰۰ بر فروش فوقالعادهخواهد بود و در این راستا در مهر ماه دومرحله فروش فوقالعاده خواهیم داشت.
او با اشاره به لغو شدن قرعه کشی در محصولات سایپا، گفت: پرچم دار ایجاد تعادل در محصولات خود بودیم، همانطور که همه دیدن بدون هیچ محدودیتی، محصولات خود را بدون قرعه کشی عرضه کردیم. مادامی که این مصوبه تعیین تکلیف شود.
تا پایان سال هیچ پیش فروشی نخواهیم داشت و به مراتب برنامههای فروش فوق العاده را افزایش خواهیم داد.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: وقتی فروش فوق العاده انجام میدهیم که تمام قطعات را داشته باشیم و تحویل آنها را به موقع انجام دهیم. برنامه دقیق داریم که تعهدات را ایفا کنیم و پیش فروش نخواهیم داشت تا مصوبه شورای رقابت تعیین تکلیف شود.
باقری بیان کرد: سایپا به هیچ وجه هیچ زمان مخالف واردات نبوده و مسایل به آن را وزارت خانه مدیریت کرده است.
باقری در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه زیان انباشته چقدر است؟ گفت: همه مدیران ارشد سایپا اعلام کرده اند، بخاطر اینکه تامین منابع مالی چالش اصلی شده است، محصولات را با قیمت تمام شده تولید، اما زیر قیمت میفروشیم.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت:، چون اعتقاد راسخ داشتیم به عنوان پایان تولید پراید؛ علی رغم مشکلات روی توسعه محصولات سرمایه گذاری کردیم.
باقری با بیان اینکه بحران جهانی تامینمیکروچیپ تنها دلیل خودروهای ناقص کنونی سایپا است، گفت: شمار خودروهای ناقص به اندازه تولید یک ماه است و برای رفع این مشکل سایپا برای تامین ۴۵ هزار میکروچیپ که استفاده فراوانی در خودرو دارد اقدام کرد تا از افزایش تعداد خودروهای ناقص جلوگیری کنیم.
او با بیان اینکه تولید خودرو کوییک R به پارس خودرو واگذار شده است، گفت: اکنون پارس خودرو تا ۱۰ سال تولید کوییک آر خواهد داشت.
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش با اشاره به میزان خودروهایی که فاکتور شده و تحویل داده شده است، گفت: از روزی که خودرویی فاکتور میشود و پلاک دریافت شود، ۱۰ روز زمان طول میکشد که آن هم برای احراز محل سکونت است.
باقری با تاکید بر اینکه فاکتور تا پلاک شدن خودروهای صفر کیلومتر ۱۰ روز طول میکشد، گفت: سایپا و ایران خودرو در اقدامی مشترکانه، دفاتر فروش که حدود ۶۰۰ دفتر در سطح کشور است ابلاغیه داده شده است که به این مراکز مراجعه کنند و کار سریعتر انجام میشود. ما به ازای تاخیری که از طرف ما باشد جریمه پرداخت میکنیم، یعنی اگر خودرویی دیر به دست مشتری برسد، جریمه آن به مشتری پرداخت میشود.
او در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا مولفههای پیش فروش بعد از اجرایی شدن تغییر میکنند، گفت: تمام شاهینهای فروش رفته و پیش فروش با مولفههای مشخص شده هستند و تغییراتی در آن ایجاد نشده است و امسال نسخه اتوماتیک آن به بازار خواهد آمد.
او در صحبتهای پایان گفت: از آنجایی که در سایپا اعتقاد داریم مباحث بر اساس ذاتش باشد، مجموعه اتفاقاتی که طی این سالها رخ داد، همکاران در فروش سایپا آن را در قالب کتاب منتشر کرده اند.
گفتنی است روز گذشته مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا طی خبری اعلام کرد که معوقات این گروه خودروسازی به صفر رسیده است.
این به صفر رسیدن در حالی رخ داده که چند وقتی است شرکتهای خودروسازی در کشور با مشکلات زیادی از جمله تحریم و مشکلات تامین قطعات و البته انتشار ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان