شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم
سرخط خبرها

تعهد دولت افغانستان برای محافظت از جان تجار در عملیات باز پس‌گیری گمرک اسلام قلعه

  • کد خبر: ۷۵۴۴۶
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
تعهد دولت افغانستان برای محافظت از جان تجار در عملیات باز پس‌گیری گمرک اسلام قلعه
رییس اتاق مشترک بازرگانی استان‌های هرات و خراسان رضوی گفت: دولت افغانستان قول داده است که اگر قرار شود عملیاتی برای بازپس‌گیری بندر(گمرک) اسلام‌قلعه از طالبان انجام دهد، تلفات و خسارتی متوجه تاجران، رانندگان، کامیون‌ها و بارهای تجاری نخواهد شد و از آسیب رسیدن به آنها جلوگیری خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «میرا جان سلیمان خیل» در این باره گفت: با توجه به تصمیم اخیر دولت افغانستان در ولایت (استان) هرات، مبنی بر بازپس‌گیری مناطق از گروه طالبان، ما قبلاً نگرانی خود را به دولت اعلام کرده ایم که اگر قرار است عملیاتی در اسلام‌قلعه انجام شود نباید با آتش‌سوزی و خسارت به تجار و کامیونداران همراه باشد.

 

وی گفت: در گفت و گو با دولت مقرر شد، دولت قبل از هر عملیاتی، موضوع را از طریق انتشار اعلامیه به تجار و بازرگانان اطلاع دهد که امیدواریم عملیات دولت بدون درگیری، آتش سوزی و خونریزی باشد.

 

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی اظهار داشت: اگر دولت نیز تاکنون اقدام خاصی برای بازپس گیری گمرک اسلام قلعه انجام نداده، به این خاطر بوده است که خسارت و تلفاتی به تجار و کامیونها در منطقه وارد نشود.

 

سلیمان خیل گفت: ما با طالبان ارتباط نداریم لذا اطلاعاتی نیز در خصوص رفتار آنها در گمرک اسلام قلعه نداریم، اما بر اساس گزارش هایی که رانندگان و نمایندگان تجار در منطقه اسلام قلعه داده اند الحمدالله طالبان هیچ مشکلی در منطقه برای تجار و رانندگان ایجاد نکردنه است، هرچند رفتار آینده طالبان در هرات غیرقابل پیش‌بینی است، لذا ما در گفت‌وگو با بزرگان و ریش سفیدان منطقه توافق کردیم که ماشینی(کامیونی) شب هنگام در گمرک اسلام قلعه متوقف نماند و همه کامیونها، روز این گمرک را به مقصد هرات ترک کنند.

 

وی به تعطیلی پنج روزه گذرگاه مرزی اسلام قلعه - دوغارون به مناسبت عید قربان اشاره کرد و گفت: امروز شنبه پس از پنج روز تعطیلی از ساعت هفت صبح مرز بازگشایی شد و حرکت کامیون ها از ایران به افغانستان و هچنین عزیمت ماشین‌های خالی از سمت اسلام‌قلعه به خاک ایران بدون مشکل انجام گرفت.

 

سلیمان خیل گفت: در حال حاضر تهدیدات و مشکلات خاصی برای تردد کامیونها و بارهای تجاری در مسیر اسلام قلعه به هرات وجود ندارد، البته خبرهایی مبنی بر مین گذاری در این جاده در فضای مجازی منتشر می شود که نادرست است.

 

وی تصریح کرد: از صبح امروز تاکنون ۴۷ دستگاه کامیون از گمرک‌ اسلام‌قلعه به هرات رفته اند و حدود ۲۰۰ مسافر و نمایندگان تجار نیز در این مسیر بدون مشکل تردد داشته‌اند.

 

براساس اعلام برخی منابع خبری در شهر هرات و همچنین اعلام خبرنگاران محلی در شهرستانهای کهسان و غوریان، که اکنون در تصرف طالبان قرار دارند، احتمال بروز درگیری بین قوای دولتی و گروه طالبان در شهرستانهای غوریان، زنده جان و کهسال و همچنین گمرک اسلام قلعه در ساعات آینده وجود دارد.

 

به استناد گزارش‌های یاد شده، طالبان برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی به سمت شهرستان غوریان، جاده هرات-زنده جان- غوریان را مین گذاری کرده است اما در خصوص مین گذاری در شاهراه هرات- اسلام قلعه مطالب ضد و نقیضی در خبرهای محلی آمده است.

 

نیروهای دولتی توانستند طی دیروز - جمعه - شهرستان کرخ، همجوار با شهر هرات را از وجود نیروهای طالبان پاکسازی کنند اما هم اکنون درگیری ها همچنان در این شهرستان ادامه دارد. از میان ۱۵ شهرستان هرات نیروهای دولتی علاوه بر شهر هرات فقط بر ۲ شهرستان انجیل و کرخ تسلط دارند.

 

کنترل گمرک و منطقه صفر مرزی اسلام‌قلعه واقع در استان هرات افغانستان در نقطه مقابل تاسیسات گمرکی دوغارون شهرستان تایباد خراسان رضوی، از ۱۷ تیرماه تاکنون، و در پی خروج عوامل اداری و نظامی دولت افغانستان از این محدوده، در اختیار گروه طالبان قرار گرفته است.

 

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.

 

گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

 

خراسان رضوی از سمت شرق ۳۰۲ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی افغانستان دارد. شهرستانهای "تربت‌جام، تایباد و خواف" این استان در جوار مرز مشترک با افغانستان قرار دارند.

 

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->