هوای کلانشهر مشهد برای دهمین روز پیاپی، در وضعیت «هشدار» قرار دارد (۶ آذر ۱۴۰۳) کوچه چهنو مشهد، راه‌آبِ کهنِ شهر که قدمتش به قبل دوره قاجار می‌رسد اختصاص ۷۰ هکتار زمین رهاشده برای محرومیت‌زدایی در منطقه ۴ شهرداری مشهد ثبت تردد بیش از ۲ میلیون وسیله نقلیه در مبادی ورودی و خروجی خراسان رضوی در آبان ۱۴۰۳ حاجی‌بگلو: ورود تفکر جهادی و بسیجی به هر عرصه‌ای، رفع گره‌ها و پیشرفت حتمی را به دنبال دارد تأکید شهردار مشهد بر همکاری همه‌جانبه شهرداری با سازمان بسیج شهرداری مشهد + فیلم مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی منصوب شد (۵ آذر ۱۴۰۳) خدمت بهتر با سیره و اخلاص بسیجی ثبت‌نام اعتکاف ماه رجب در حرم امام‌رضا(ع) آغاز شد (۵ آذر ۱۴۰۳) + لینک شهردار مشهد مقدس: پایه اصلی قوت و قدرت دفاعی کشور‌های اسلامی بسیج است نقش کلیدی مساجد در توسعه و مدیریت شهری همیاری خیران شهریار برای سازندگی در مشهد کشف و جمع‌آوری ۱۳ انشعاب غیرمجاز آب از یک مجتمع ویلایی در گلبهار مشهدِ بسیجی، امن‌تر و زیست‌پذیرتر است پاسخ گویی مسئولان اتوبوس رانی مشهد با حضور در خیابان عمار یاسر ۱۲۵ عملیات اطفای حریق توسط آتش نشانان مشهدی طی یک هفته دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری مشهد | نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید در خدمت شهروندان+ فیلم استاندار خراسان رضوی: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها راهی جز عبور از مسیر اقتصاد دیجیتال نداریم آغاز فعالیت کافه بازی‌ها در بوستان‌های بانوان مشهد (۳ آذر ۱۴۰۳) یادی از حاج حسین ملک، بزرگ‌ترین واقف تاریخ معاصر ایران | مردی که افسانه نبود
سرخط خبرها

پایانی بر کارهای نمایشی و تزئینی

  • کد خبر: ۸۰۷۸۴
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
پایانی بر کارهای نمایشی و تزئینی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند هشتم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «خدمت رسانی محسوس و منطقی به جای انجام امور نمایشی و تزئینی»، بیان شده است. از زمان شکل گیری شورا‌های اسلامی شهر و با تغییرات اساسی که در حوزه تامین بودجه شهرداری‌ها صورت گرفته است، این نهاد مهم به دلیل بهره مندی از قدرت اجرایی بسیار زیاد، نقدینگی فراوان و قدرت قانون گذاری که از طریق شورا‌های اسلامی شهر دراختیار دارد، در بسیاری مواقع به عنوان بازوی اجرایی و شریک توانمند خدمت رسانی (به عنوان یک نهاد عمومی) درکنار دولت‌ها قرار داشته است.


برای نمونه در همین ایام کرونا، شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها نقش ویژه‌ای در مبارزه با این ویروس‌منحوس و انجام رسالت اجتماعی خود در حوزه توسعه سلامت عمومی ایفا کردند، اما این همه ماجرا نیست. متاسفانه در سراسر کشور فراوان این اتفاق افتاده است که فرصتی که باید دراختیار خدمت محسوس، منطقی و عمومی قرار می‌گرفت، خرج مسائل کم اهمیت، نمایشی و تزئینی شده است.

 

اموری مثل مراسم و جشنواره‌های کم اثر، تبلیغات و فضاسازی‌های محیطی غیرمرتبط با رسالت شهرداری ها، برگزاری جلسات تشریفاتی با هزینه‌های هنگفت، دخالت و مشارکت در اموری که جزو وظایف شهرداری نیست و فقط با نیت تبلیغات خاص سیاسی یا مدیریتی انجام می‌گیرد (مثل اسپانسر شدن برخی تیم‌های ورزشی خاص که اثری بر توسعه ورزش همگانی نمی‌گذارد)، جابه جایی بخشی از اعتبارات امور زیربنایی و کلان همچون مدیریت حاشیه شهر، قطارشهری، حمل ونقل عمومی و... با سایر فعالیت‌های کم ارزش، هیجان زدگی در مناسبت ها، سفر‌های داخلی و خارجی کم بازده، حضور و اتلاف وقت مدیران در جلسات غیرضروری فقط برای دیده شدن در انظار عمومی و رسانه‌ها و کار‌های بسیار دیگری که جانشین امور خدمت رسانی جهادی و منطقی می‌شود.


اکنون که در دوره ششم شورا‌های اسلامی شهر، این اراده برای ایجاد تحول و چرخش رویکرد‌ها وجود دارد، این مهم به عنوان یکی از اقدامات اساسی در حوزه خدمت رسانی محل توجه قرار گرفته است که امیدواریم مدیران مربوط تا حصول نتیجه، به تحقق آن وفادار بمانند و در عمل، زمان پایان امور نمایشی و تزئینی فرارسیده باشد. زمانی که نام خدمت رسانی محسوس و منطقی به میان آورده می‌شود، منظور ارائه نوعی از خدمات است که با رسالت و قوانین مدیریت شهری همخوانی داشته باشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و دارای اثربخشی فراوان باشد، همچنین به صورت مستقیم سبب افزایش رفاه و رضایت و بهبود زندگی شهروندان شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->