استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
سرخط خبرها

فرش قرمز برای موج ششم کرونا پهن نکنیم

  • کد خبر: ۸۲۵۰۲
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
فرش قرمز برای موج ششم کرونا پهن نکنیم
سهل انگاری در خیز پنجم کرونا، آتش زیر خاکستر این ویروس را شعله‌ور می‌کند.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ آ تش زیر خاکستر است و هر آن ممکن است شعله ور شود، زبانه بکشد، بسوزاند و زندگی را در دل خانه‌ای ویران کند. آتش کرونا خاموش نشده است؛ هشداری که گاهی فراموش می‌شود و رعایت‌ها به حداقل‌ می‌رسد. چیزی شبیه حال وروز مشهد در اولین روز‌های فصل پاییز که سهل انگاری و طغیان دوباره کرونا در جنب وجوش کوی و بازارهایش به چشم می‌خورد. دیدن چهره‌هایی که ماسک بر چانه زده اند و فاصله‌هایی که رعایت نمی‌شود.

رفت وآمد‌های غیرضروری در شهر، شلوغی برخی اماکن، ترافیک خیابان‌ها و قطارخودروها، حاکی از عادی انگاری کرونا بعد از عبور از شرایط قرمز و سخت اخیر مشهد است. «در خانه بمانیم» به شعار‌های تاریخی مان پیوسته و رعایت دستورالعمل‌ها به صرف نگاه به اینکه مشهد از شرایط قرمزو نارنجی خارج شده، کاهش یافته است. نگاهی که نگران کننده است و شرایطی که شکننده و ناپایدار.

مردادماه چقدر از عزیزانمان را به خاک سپردیم و چه قیامتی را در درمانگاه ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌های شهر به چشم دیدیم. نه سِرم پیدا می‌شد، نه دارو‌های کرونا. ذخایر اکسیژن کارخانه‌ها رو به اتمام بود و کپسول‌های اکسیژن را همراهان بیمار برای عزیزانشان به سختی شارژ می‌کردند. خانواده‌ای در مشهد نبود که درگیر کرونا نباشد؛ یا بین اعضای خانواده بیمار مبتلا به کرونا داشتند یا در میان دوستان، همکاران و بستگانشان. این همه دل شوره و نگرانی و رنج بیماری را در پیک پنجم کرونا به جان خریدیم، حالا، اما خیلی زود است که کرونا و روز‌های سخت را فراموش کنیم.

امکان بازگشت به مرداد سیاه

خوشبختانه روند ابتلا به کرونا و مرگ ومیر ناشی از آن در مشهد و خراسان رضوی همچنان نزولی است، اما هشدار‌های بخش درمان حکایت از این دارد که اگر با عادی انگاری دستورالعمل‌ها رعایت نشوند، امکان بازگشت به مرداد سیاه با خیز دوباره کرونا وجود دارد. همان خطری که به عنوان موج ششم پیش بینی شده است و به دلیل نزدیک شدن به روز‌های سرد پاییزی و احتمال شیوع آنفلوانزای فصلی، چه بسا خانواده‌ها را بیشتر درگیر بیماری کند.
رئیس اداره پیشگیری و مبازره با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این زمینه سخنان خود را با این جمله که نگران ورود موج ششم کرونا در آبان ماه هستیم، شروع می‌کند.

دکتر محمدجعفر صادقی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: به مردم حق می‌دهیم خسته شوند. چه کاسبی که هر از گاهی اعلام می‌شود باید کرکره مغازه اش را بالا ندهد و چه کارگری که با تعطیلی واحد‌های صنفی باید گوشه خانه بنشیند. اما اگر قرار بر رهایی از کرونا باشد، همه باید احساس مسئولیت جمعی کنیم و زمینه ساز موج‌های بعدی کرونا نباشیم؛ لذا از مردم می‌خواهیم از انجام سفر‌های غیرضروری، حضور در دورهمی‌ها و سهل انگاری در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پرهیز کنند.

جلوگیری از خیز بعدی کرونا با واکسن

نکته دیگری که دکتر صادقی در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به آن تأکید مــی کند، اهمیت تسریع در واکسیناسیون از سوی مردم است. به گفته وی، تا حدود زیادی با انجام واکسیناسیون جمعیت بیشتری از جامعه، از طغیان موج بعدی کرونا می‌توان جلوگیری کرد.

وی آمار تعداد افرادی که در استان تاکنون هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، معادل ۲۲ درصد جمعیت اعلام می‌کند و می‌گوید: با این درصد به شرایط ایمن نمی‌رسیم، لذا گروه‌های سنی مختلف اصلا انجام واکسیناسیون خود را به تأخیر نیندازند و هر چه سریع‌تر به مراکز ما مراجعه کنند.

رئیس اداره پیشگیری و مبازره با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین جمعیتی را که فقط دز اول واکسن را دریافت کرده اند، ۵۷ درصد اعلام می‌کند که شیب افزایشی خوبی داشته است.
وی با تأکید بر اینکه مردم واکسیناسیون را جدی بگیرند، توضیح می‌دهد: ظرفیت خوبی در مراکز دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده است که دریافت واکسن را در دسترس‌تر و آسان‌تر می‌کند. ۵۸ پایگاه و مرکز واکسیناسیون با ظرفیت تزریق روزانه ۱۴۰ هزار دز واکسن فعال و پاسخگوی گروه‌های سنی مختلف است.
وی درعین حال تأکید می‌کند: افراد با این نگاه که دو دز واکسن را دریافت کرده اند، دستورالعمل‌های بهداشتی را کنار نگذارند، زیرا تا زمان واکسیناسیون حداکثری جمعیت، نباید شرایط را ایمن از کرونا فرض کرد.

واکسن فایزر نداریم

دکتر صادقی درباره تعداد واکسن مصرفی برای جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در استان نیز می‌گوید: یک میلیون و ۹۷۰ هزار نفر رقمی نزدیک به دو میلیون واکسن در دز اول را دریافت کرده اند که برای دز دوم نیز دقت کنند در زمان اعلام شده مراجعه کنند و به تأخیر نیندازند.
وی به سؤال خبرنگار ما، درباره واکسیناسیون مادران باردار این‌طور پاسخ می‌دهد: واکسن سینوفارم به زنان باردار تزریق می‌شود.

واکسیناسیون مادران باردار از آنجایی اهمیت دارد که بر اساس اعلام دکتر مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کرونا میزان مرگ ومیر مادران باردار را در خراسان رضوی و کشور طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۰ به میزان بیش از ۷۰ درصد افزایش داده است. درعین حال، خوشبختانه از اول شهریورماه واکسیناسیون زنان باردار آغاز شده است تا مرگ ومیر مادران باردار جوان را کمتر شاهد باشیم.

مدارس و مراکز آموزشی حضوری غفلت نکنند

بازگشایی مدارس و برخی از مراکز آموزشی درحالی که هنوز واکسیناسیون در جامعه به درصد شایان توجهی نرسیده، نگرانی دیگری است که احتمال دارد در اوج گیری موج بعدی کرونا دخیل باشد. در این زمینه نیز توصیه رئیس اداره پیشگیری و مبازره با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد رعایت دقیق دستورالعمل‌های ستاد کروناست.

وی با بیان اینکه ازدحام جمعیت در یک نقطه، به خصوص در محیط‌های بسته، برای افراد ریسک بالای شیوع کرونا را دارد، می‌گوید: مدارس و مراکز آموزشی به دلیل در ارتباط بودن با جمع‌های دانش آموزی یا دانش آموخته، جلوگیری از تجمع جمعیت را باید اصل درنظر بگیرند. رعایت فاصله طولی، عرضی و استفاده از ماسک هم باید در برگزاری کلاس‌ها مد نظر قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->