آیا خرید و فروش مسکن رونق می گیرد؟

  • کد خبر: ۸۳۵۰۵
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
آیا خرید و فروش مسکن رونق می گیرد؟
«خروج مسکن از سکون و سوق گیری به سمت رونق معاملات»؛ این خلاصه تحلیل کارشناسان از آینده بازار مسکن است.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ «خروج مسکن از سکون و سوق گیری به سمت رونق معاملات»؛ این خلاصه تحلیل کارشناسان از آینده بازار مسکن است. به اعتقاد آنان مسکن برخلاف بازار اجاره از نظر رشد قیمت واقعی به کف خود رسیده است. به عبارتی میزان افزایش قیمت مسکن کمتر از میانگین نرخ تورم است. همین مسئله سبب شده است تقاضا برای خریدوفروش مسکن افزایش بیابد.

در همین راستا آمار ثبت شده حجم معاملات مسکن در دو ماه پایانی تابستان، حاکی از رشد درخورتوجه معاملات است. آمار‌های ثبت شده از معاملات مسکن، رشد ۱۵۵درصدی قرارداد‌های خریدوفروش در تهران و افزایش ۱۴۸درصد‌ی در کل کشور را نشان می‌دهد. شهریور۱۴۰۰، ۹هزارو ۱۲۴ ملک در پایتخت خریدوفروش شد. در کل کشور نیز ۵۳هزارو۱۱۶فقره معامله انجام شد.

درواقع بازار ملک در شهریور امسال به لحاظ حجم تقاضا با رشد ۲/۵ برابری در کل کشور نسبت به ماه قبل مواجه شد. ازسوی دیگر آمار سامانه‌های ملکی و مسکن از افزایش ۱/۵ برابری حجم عرضه در مقایسه با مرداد حکایت دارد، با این حال قیمت‌های پیشنهادی حدود ۲ درصد افزایش پیدا کرده است که باتوجه به رشد معاملات، رقم درخورتوجهی محسوب نمی‌شود. درواقع بازار یک رونق غیرتورمی را تجربه کرده است.

از کف قیمت تا ثبات قیمت مسکن

محمد سیف الدین، کارشناس بازار مسکن، است. او تحلیلش درباره قیمت مسکن را از نیمه دوم سال گذشته شروع می‌کند و در این باره می‌گوید: سال گذشته به دلیل فروکش کردن حجم تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قدرت خرید، شیب تورم بازار مسکن منفی شد و نهایتا در بهار امسال به کف قیمتی خود رسید.

این کارشناس بازار مسکن دلایل ریزش قیمت مسکن در سال گذشته را جدا از کاهش تقاضا، برپایه تحولات سیاسی و بین المللی استوار می‌داند و معتقد است که این روند کاهشی تا آذر سال گذشته ادامه داشته است.

او وضعیت قیمت مسکن در نیمه نخست امسال را با استناد به آمار بانک مرکزی این طور توضیح می‌دهد: براساس آمار بانک مرکزی، قیمت قطعی مسکن در تیر و مرداد امسال به ترتیب ۳درصد و ۳/۱ درصد افزایش پیدا کرد.

سیف الدین از این افزایش قیمت با عنوان ثبات قیمت‌ها در تابستان یاد می‌کند و معتقد است که پس از روند نزولی قیمت‌ها در اواخر سال گذشته، بازار مسکن با رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی مواجه شد، بنابراین افزایش قیمت مسکن در تابستان درمقایسه با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، نشان از ثبات قیمت مسکن دارد.

وی توضیحاتی درباره تورم و نقش آن در تعیین قیمت مسکن‌ می‌دهد و می‌گوید: براساس آنچه بانک مرکزی در شهریور امسال منتشر کرد، تورم عمومی در کشور ۴۵/۸ درصد بوده است، این درحالی است که در همین گزارش، تورم مسکن ۳۶ درصد ذکر شده است، بنابراین تورم مسکن از تورم عمومی ۱۱ درصد عقب‌تر است.

این تحلیلگر بازار مسکن، عقب ماندگی تورم مسکن از تورم عمومی را دلیلی مناسب برای خریداران حقیقی مسکن می‌داند.

سیف الدین با تاکید دوباره بر مناسب بودن شرایط قیمتی بازار مسکن، می‌گوید: در شهریور بازدهی بورس به میزان ۸/۵ درصد منفی بود. بازدهی سکه نیز ۰/۵ درصد منفی شد. بازار ارز هم در این ماه شاهد رشد ۰/۶ درصدی بود. این نکات نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در بازار مسکن سودده است.

وی با استناد به تازه‌ترین آمار رسمی منتشرشده بازار مسکن می‌گوید: حجم معاملات مسکن در شهریور امسال نسبت به مرداد با جهش درخورتوجه ۱۵۰ درصدی مواجه بود. افزایش سقف وام مسکن، ترس از ریزش احتمالی قیمت‌ها در بازار‌های زوداثرپذیر نظیر بورس و رو به پایان بودن زمان ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک واسکان با هدف اخذ مالیات از خانه‌های خالی، از دیگر دلایلی بود که سبب رونق بازار مسکن مشهد در شهریور شد.

وی تاکید می‌کند: پیش بینی می‌شود که بازار مسکن مشهد در ماه‌های پیش رو رونق بگیرد و بر میزان معاملات افزوده شود. درمجموع فعالان بازار مسکن به رونق بازار امیدوار هستند.

رشد معاملات مسکن

علی فتاحی، دیگر کارشناس بازار مسکن، نیز با بیان اینکه مناطق پرتقاضای مشهد در شهریور با رشد معاملات مواجه شدند، می‌گوید: مناطق نوساز و رو به توسعه مشهد در شهریور بیشترین حجم بازدید و خریدوفروش را داشته اند. در مناطق مرکزی شهر هم خانه‌های چهار تا هشت سال ساخت، با استقبال بیشتری در شهریور روبه رو بوده اند.

وی ادامه می‌دهد: با این حال بازار مسکن در مناطق برخوردار شهر نسبتا راکد است و خریدوفروش در مناطقی مانند منطقه یک یا خیابان هاشمیه و هنرستان و سجاد کمتر صورت می‌گیرد. وی تاکید می‌کند: سرمایه گذاری در بازار‌های طلا و ارز در ماه گذشته زیان ده بوده، ازطرفی زمزمه‌های واردات خودرو سبب شده است بسیاری از افراد در ورود به این بازار احتیاط کنند.

درنتیجه مردم سراغ مطمئن‌ترین بازار برای حفظ دارایی‌های خود می‌روند که آن هم بازار خرید واحد‌های مسکونی است. علاوه بر این، انتظارات به وجودآمده درباره پایان کرونا در ماه‌های پیش رو سبب شده است بر حجم خرید وفروش مسکن افزوده شود.
این کارشناس بازار مسکن بیان می‌کند: باتوجه به تحولات بازار، می‌توان نتیجه گرفت که بازار مسکن در مشهد رونق نسبی گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->