سرخط خبرها

۲۹ سال میهمان امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۸۳۶۱
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
۲۹ سال میهمان امام رضا (ع)
عزاداری هیئت‌های مذهبی یزدی‌ها در عرصه میدان شهدا
نجمه موسوی‌زاده - مراسم سینه‌زنی یزدی‌ها حال و هوای دیگری به عرصه میدان شهدا داده بود. مردی بلندقامت با لباس مشکی و شال سبز رنگی که دور گردنش انداخته بود بر روی جایگاه ایستاده بود و با ته‌لهجه یزدی‌ای که داشت نوحه‌خوانی می‌کرد. بچه‌های هیئت نیز جمع شده بودند و با سینه‌زنی هماهنگ نظر تمام زائران و مجاورانی را که از عرصه می‌گذشتند به خود جلب می‌کردند به‌طوری که هنوز چند دقیقه‌ای از عزاداری هیئت نگذشته بود که بر جمعیت سینه‌زنان اضافه می‌شد. «احمد عشقان ملک» سرپرست هیئت متوسلین به صاحب‌الزمان (عج) محله محمودآباد یزد با اشاره به اینکه قدمت هیئتشان به بیش از ۷۰سال می‌رسد از سابقه و برنامه‌های هیئت و حضورشان در مشهد در ایام پایانی ماه صفر این چنین برایمان تعریف کرد: هیئت متوسلین به صاحب‌الزمان (عج) محله محمودآباد یزد از هیئت‌های پرجمعیت و پرشور این شهر است که بنده افتخار ۴۱ سال سرپرستی آن را دارم. این هیئت بزرگ، علاوه‌بر پرداختن به عزاداری و مراسم‌های مذهبی در مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی نیز فعالیت‌های جالب توجهی داشته است.
او با بیان اینکه محله محمودآباد معروف به مردآباد یکی از محله‌های قدیمی یزد است که این محله هم مانند اغلب محله‌های قدیمی یزد هیئت مخصوص به خود را دارد، بیان کرد: اشعار این نوحه‌ها بر اساس سنت بومی یزد است و در راستای مکتب عاشورا و پیام امام حسین (ع) سروده شده و شاعران این ابیات یزدی هستند، ولی گاهی مواقع از شاعران بزرگ که در مدح امام حسین (ع) سروده‌هایی دارند نیز استفاده می‌شود سعی ما بر این است که سبق و سیاق قدیمی حفظ شود و اگرچه اشعار جدید است، ولی بر اساس پایه سنتی باشد.
وی افزود: مداح باید سبک سنتی و حماسی خود را در خواندن اشعار عاشورایی رعایت کند و فقط برای اهل بیت (ع) نوای خود را طنین‌انداز کند. افرادی که در زمینه سرود و اجرای ترانه فعالیت دارند و در ایام ماه محرم به نوحه‌خوانی می‌پردازند، هرگز نمی‌توانند آن‌گونه که باید، تأثیر معنوی در دل مخاطبان بگذارند. فعالیت مداحان در هیئت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برای جذب جوانان و تأثیر مثبت بر مردم، برخوردار است. خوشبختانه این محله از این نعمت یعنی مداحان بااخلاص بهره‌مند بوده و در حال حاضر هیئت ما با دو مداح که یکی حافظ قرآن و دیگری طلبه است همکاری می‌کند.
سرپرست هیئت متوسلین به صاحب‌الزمان (عج) محله محمودآباد یزد با اشاره به حضورشان در مشهد و برگزاری مراسم دهه آخر صفر اظهار کرد: از سال ۱۳۵۹ تصمیم گرفتیم دهه آخر صفر به مشهد بیاییم و ۲۹ سال است که این توفیق نصیبمان شده تا در این ایام در مشهد عزاداری کنیم؛ البته امسال اولین سالی است که در عرصه میدان شهدا حضور داریم، سال‌های گذشته در اطراف حرم اقامه عزا می‌کردیم.
عشقان ملک با اشاره به حضور ۳۰۰ نفر از اعضای هیئت صاحب‌الزمان (عج) در مشهد در ایام پایانی ماه صفر بیان کرد: به‌دلیل حضور هر ساله هیئت در مشهد ۱۵ سال پیش مکانی برای هیئت در محله آیت‌ا... خامنه‌ای خریداری و ساخته شد و بچه هیئتی‌ها در یک هفته‌ای که در مشهد هستند هر روز صبح زیارت عاشورا و مداحی دارند و علاوه‌بر برگزاری مراسم عزارداری در اطراف حرم و میدان شهدا هر شب نیز در یکی از مکان‌های مشهد مثل حسینیه یزدی‌ها و ... مراسم اجرا می‌کنند. او خاطرنشان کرد: یزدی‌ها از همان پنج و شش سالگی وارد هیئت می‌شوند و با شرکت در مراسم‌های مختلف عزاداری یا جشن‌هایی مانند نیمه‌شعبان با اهل بیت (ع) و هیئت انس می‌گیرند به همین دلیل هم هیئت کودکان، نوجوانان و هیئت بزرگسالان داریم. وی که از همان کودکی پایش به هیئت باز شده در بیست‌ودوسالگی مسئول هیئت می‌شود و احترام زیادی برای پیرغلامان هیئتشان و مسئول قبلی هیئت که به‌دلیل بیماری مسئولیت خود را واگذار کرده قائل است و بیان می‌کرد: از قدیم مردم استان یزد مقید بودند تا در روز شهادت امام رضاع) به مشهد بیایند و در کنار مضجع شریف حضرت ثامن الحجج (ع) اقامه عزا کنند هیئت متوسلین به صاحب‌الزمان (عج) محله محمودآباد هزار و ۴۰۰ نفر هستند که نمی‌توانیم تمام آن‌ها را همراه خود بیاوریم، اما امسال ۳۰۰ نفر حضور دارند.
سرپرست هیئت متوسلین به صاحب‌الزمان (عج) محله محمودآباد یزد پی حرفش را این‌گونه گرفت: مردم محمودآباد یزد به هیئتی‌بودن شهره‌اند و در راه اباعبدا... با شور و شوق فعالیت می‌کنند. در استان یزد هزار و ۴۵۰ و در شهرستان یزد ۴۴۰ هیئت فعال داریم به غیر از آن‌ها هیئت‌های خانوادگی نیز وجود دارند و بسیاری از خانه‌ها مقید هستند شبی یک‌بار روضه بخوانند. وی ادامه داد: جوانان هیئت‌های مذهبی از ظرفیت، نیرو و انگیزه زیادی برخوردار هستند و مسئولان هیئت‌های عزاداری باید با تدبیر خود آن‌ها را در فعالیت‌های مختلف به ویژه کمک به افراد کم‌توان محله سامان‌دهی کنند. خوشبختانه جوانان هیئت ما بچه‌های سالمی هستند و وابستگی زیادی به هیئت دارند.
عشقان ملک با اشاره به اینکه هیئت آن‌ها ۴۷ شهید دارد، اشاره‌ای نیز به فعالیت‌های این هیئت کرد و گفت: تهیه ارزاق عمومی برای خانواده‌های بی‌بضاعت در طول سال، شناسایی و کمک به دانش‌آموزان کم‌بضاعت برای ادامه تحصیل بخش کوچکی از فعالیت‌های هیئت متوسلین به صاحب‌الزمان (عج) محله محمودآباد یزد است که تمام هزینه‌های این اقدام توسط اعضای هیئت تدارک دیده می‌شود. وی در پایان اظهار کرد: توصیه من این است که هرکس هیئتی شد باید در طول سال امام‌حسینی بماند، کسی که برای اباعبدا... (ع) عزاداری می‌کند باید درگیر معضلات اجتماعی نشود و سالار شهیدان را الگویی برای خود بداند، به‌یقین اگر این‌گونه شود دنیایی خالی از هرگونه فساد اخلاقی و رفتاری را شاهد خواهیم بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->