تقدیر شهردار مشهد از مردم این شهر برای حضور حماسی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری آخرین وضعیت پروژه احداث آزادراه مشهد-چناران نگاهی به روزگار رفته یکی از مهمترین صنعت‌های قدیمی مشهد | گره خوردن تاریخ ریسندگی با تارو پود قالی مشهد روزانه ۲ تا ۶ هزار شهروند از شهربازی پارک ملت مشهد بازدید می‌کنند افزایش‌چشمگیر نماد‌ها و یادمان‌های زیارت در مشهد فارسی‌سازی کارت‌های پرواز به صورت آزمایشی در فرودگاه بین‌المللی مشهد آغاز شد ترافیک سنگین در پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: مردم باید کمک کنند تا رئیس‌جمهور موفق عمل کند + فیلم عضو شورای اسلامی شهر مشهد: کسانی که رأی ندادند، بدانند که زندگی آن‌ها وابسته به انتخاب دیگران خواهد بود + فیلم شهردار مشهد: حضور مردم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری پررنگ‌تر و پرشورتر است + فیلم مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها
سرخط خبرها

از پروژه‌های سطحی تا برنامه‌های بنیادی

  • کد خبر: ۸۳۶۶۴
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
از پروژه‌های سطحی تا برنامه‌های بنیادی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند نهم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اجرای برنامه‌های بنیادی به جای اقدامات و پروژه‌های سطحی و ظاهری»، بیان شده است. یکی از آفت‌های مهم مدیریت شهری، سطحی نگری و پرداختن به امور ظاهری و سطحی است؛ مقوله مهمی که بسیاری از شهرداری‌ها درگیر آن هستند.

البته بی تردید این امر در کلان شهر‌ها بیشتر به چشم می‌آید؛ چون اساسا زیرساخت‌های حیاتی و برنامه‌های بنیادی در عرصه شهر‌های کلان، معنای دقیق‌تر و عملیاتی تری به خود می‌گیرد و همچنین حجم نقدینگی دراختیار و میزان درآمد‌های مدیریت شهری در کلان شهر‌ها به مراتب بیشتر است.

در عصر حاضر شهر و زندگی شهری بدون بهره مندی از بزرگراه‌ها و شبکه‌های حمل ونقل ریلی، فرودگاه ها، شبکه‌های فاضلاب و تأمین آب، تلفن، برق و همچنین شبکه‌های اینترنت و تلفن همراه، تصورناپذیر است. این‌ها همان زیرساخت‌هایی هستند که بیشتر از هرپدیده دیگری در فرایند مدرنیته دوران کلاسیک بر قالب شهر‌ها و سبک و سطح رابطه انسان مدرن با محیط و طبیعت پیرامونش تأثیر گذاشته است. در این راستا با چرخش نگرشی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر بدان تأکید شده، قرار است امور نمایشی، سطحی و ظاهری جای خود را به دیدگاه امور بنیادی و حیاتی بدهد. در این مسیر رعایت چند نکته اهمیت دارد:

اول: سرمایه گذاری حداکثری در امور زیربنایی و بنیادی، امری معقول و کاملا پذیرفته شده است که در بلندمدت رفاه و توسعه پایدار شهری را به همراه می‌آورد. ولی از رعایت حداقل‌های ضروری برای امور سطحی و ظاهری که در منظر شهروندان قرار دارد، نباید غفلت شود.

دوم: در فرایند برنامه‌های بنیادی باید بررسی و تحلیل مفهومی کامل از «ویژگی‌ها و بحران‌های پیش روی زیرساخت‌های شهری و همچنین ویژگی‌های مورد انتظار از زیرساخت‌های دوران پس از صنعت» انجام گیرد.

سوم: باید با گذر از زیرساخت‌های شهری دوره صنعتی به زیرساخت‌های شهری دوران پساصنعتی مهاجرت کرد. بدان معنا که با رویکرد‌های چندوجهی و کل نگر امکان پیوند چندبعدی زیرساخت‌ها با وجوه مختلف اجتماعی، اقتصادی، معماری ایرانی اسلامی و اکولوژیکی شهر فراهم شود و به حاکمیت و استیلای نگرش مهندسی عمران که بالغ بر یک قرن به ایجاد زیرساخت‌های مکانیکی و تک بعدی به دور از انعطاف و پرداختن به نیاز‌های چندبعدی جامعه پرداخته است، پایان دهد.

سخن آخر اینکه شهر پویا و مدرن، شهروند فعال و مشارکت جو می‌خواهد. در فرایند‌های توسعه شهری و اجرای برنامه‌های بنیادی و زیرساخت‌های حیاتی قطعا صبر، مشارکت، شناخت نیاز‌ها و همراهی فکری و عملی شهروندان اهمیت فراوانی دارد؛ چون این روند بسیار پرزحمت و هدفی چالشی و درعین حال مطلوب است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->