پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا
سرخط خبرها

چگونه پرونده‌ها کم می‌شوند؟

  • کد خبر: ۸۵۲۸
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۷
چگونه پرونده‌ها کم می‌شوند؟
عباس عبدی رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
معاون محترم فرهنگی دستگاه قضایی به نکته بسیار مهمی اشاره و اعلام کرده است که: «میزان ورودی پرونده‌های قضایی در کشور ۲ تا ۳ برابر استاندارد‌های جهانی است... انباشته شدن پرونده‌های قضایی مدت زمان رسیدگی را نیز بیشتر می‌کند؛ این در حالی است که قضات ساعت‌ها بعد از وقت اداری نیز مشغول رسیدگی به شکایات می‌شوند.»
این گزاره درست است، ولی بسنده کردن به بیان آن از جانب یک مدیر دستگاه قضایی برای مخاطب و مردم مشکل راه حل نمی‌کند. در واقع پس از بیان این واقعیت باید به علت وجود و راه‌های کاهش آن اشاره کرد. مثل این است که مسئولان دولتی بگویند شدت مصرف انرژی ایران ۳ برابر میانگین آن در جهان است؛ این را همه می‌دانیم و جزو آمار‌های بین‌المللی است. مسئولان دولتی موظف هستند که بگویند چرا چنین وضعی وجود دارد که در حال اتلاف منابع انرژی خود هستیم و سیاست‌های دولت برای اصلاح این وضع چیست؟
درباره بالا بودن شاخص تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی، چند علت وجود دارد؛ تناسب نداشتن میان قوانین موجود با واقعیت‌ها و انتظارات عمومی یکی از آن‌هاست. همچنین وجود تناقضات و نارسایی‌ها در مواد قانونی و اعلام کردن رفتار‌هایی از سوی قانون به عنوان جرم که مردم آن را قبول ندارند؛ بنابراین مرتکب آن می‌شوند، بدون آنکه به‌صورت اخلاقی آن را جرم بدانند. ناکارآمدی نهاد‌های حل اختلاف که اختلافات را مثل یک زخم درمان‌نشده زیر پوست پنهان می‌کند، نبود نهاد‌های داوری و حل اختلاف مدنی که مردم اختلافات عادی خود را در آنجا طرح کنند و نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی نباشد، به هم ریختن سازوکار‌های عادی جامعه و نیز کاهش شاخص اعتماد یا مشکلات اقتصادی و معیشتی و... هم می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها و اختلافات شود و همین امر می‌تواند به افزایش پرونده‌های ورودی به دادگستری منجر شود.
برحسب اینکه هرکدام از این موضوعات چه تأثیری در بروز این پدیده دارد، راه‌حل برای این مشکل نیز متفاوت خواهد بود. بخشی از این راه حل‌ها خارج از توان و مسئولیت‌های دستگاه قضایی است و دولت باید به آن بپردازد. ولی اصلاح بخشی از آن‌ها در گرو اقدامات دستگاه قضایی است. حل تعارضات و نارسایی‌های مواد قانونی، ضعف‌های قانون، توسعه مفهوم جرم به رفتار‌هایی که از نظر جامعه جرم تلقی نمی‌شود، نبود نهاد‌های داوری و حل اختلاف پیش از مرحله قضایی و... جزو حوزه اختیارات و وظایف دادگستری است.
به نظر می‌رسد که اگر مدیریت محترم دستگاه قضایی محور اصلی برنامه خود را به کاهش پرونده‌های ورودی به این دستگاه معطوف کند و اقدامات خود را در این راستا سر و سامان دهد؛ به‌طوری‌که مردم مجبور نشوند برای حل کوچک‌ترین اختلافات خود به دادگستری مراجعه کنند، موفقیت بزرگی در انتظار این قوه خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->