جابه جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۴ درباره بنای مصلی‌ها که نمونه‌های بزرگ شده محراب‌ها هستند | شکوهی ۳۰۰ ساله در پایین خیابان گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری
سرخط خبرها

لزوم بازنگری در مدیریت تخریب شهری مشهد

  • کد خبر: ۸۵۸۶۳
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
لزوم بازنگری در مدیریت تخریب شهری مشهد
عدم رعایت اصول ایمنی در تخریب ساختمان‌های فرسوده و اثرات متعددی که تخریب‌های غیر ایمن بر محیط شهری و شهروندان می‌گذارد، نشان از لزوم بازنگری در مدیریت تخریب در کلانشهر مشهد دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، عدم رعایت اصول ایمنی در تخریب ساختمان‌های فرسوده و اثرات متعددی که تخریب‌های غیر ایمن بر محیط شهری و شهروندان می‌گذارد، نشان از لزوم بازنگری در مدیریت تخریب در کلانشهر مشهد دارد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، عملیات تخریب در بسیاری از فعالیت‌های ساختمانی و عمرانی به عنوان اولین و حساس‌ترین بخش از عملیات اجرایی است که نظارت صحیح بر این امور اهمیت فراوانی دارد، عملیات تخریب ساختمان‌های فرسوده در شرایط غیر ایمن می‌تواند باعث آسیب به افراد و دارایی‌های عمومی و خصوصی شود و سلامت افراد مرتبط با پروژه را به مخاطره بیندازد و حتی به محیط پیرامونی و همسایگان آسیب برساند.

در روز‌های ابتدای ماه جاری عملیات تخریب ساختمان فرسوده‌ای در خیابان دانش غربی مشهد منجر به ریزش آوار بر روی یک کارگر و مرگ او شد، سوال اینجاست که چگونه باید از وقوع چنین آسیب‌هایی پیشگیری کرد و چه تدابیری برای آینده می‌توان در نظر داشت تا دیگر شاهد چنین آسیب‌های جانی و حتی مالی نباشیم.

پیشگیری، علاج حلقه مفقوده مدیریت در صنعت ساختمان

آتشپاد دوم حمیدرضا کافی نیا معاون آموزش، نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد در این خصوص، اظهار کرد: علت اصلی ریزش سازه در حین عملیات تخریب و بروز حوادث این چنینی، فقدان نگرش مهندسی و مدیریتی به مقوله تخریب، به‌کارگیری روش‌های سنتی و پررنگ بودن نقش نیروی کار در عملیات تخریب، عدم گرایش به روش‌ها و متد‌های نوین و به‌کارگیری ماشین آلات، فقدان موسسات و شرکت‌های تخصصی، فقدان و کمبود نیروی کار ذی‌صلاح است.

وی ادامه داد: عدم نظارت کافی بر فرآیند تخریب توسط عوامل دخیل با نگاهی به ضوابط و اصول مهندسی تخریب مشخص می‌شود که این عملیات نیازمند برنامه‌ریزی بوده و به عبارتی دیگر تخریب ایمن به جای قدرت بدنی نیازمند قوه تفکر و تعقل است.

وی افزود: بررسی گردش کار و آیین‌نامه‌های تخریب در سایر کشور‌ها موید این امر است که پیش از هر اقدام اجرایی، بررسی‌ها و کنترل‌های اولیه ساختمان و سازه، ساختمان‌ها و تاسیسات مجاور، شناسایی و ارزیابی خطرات و در نهایت تعیین روش و تهیه برنامه اجرایی برای آن، امری ضروری است.

معاون آموزش، نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد همچنین بررسی ریسک‌های مربوط به آسیب به ساختمان‌های مجاور و ریزش آن ها، ریسک مربوط به ریزش آوار، سقوط مصالح و اشیاء بر روی افراد، سقوط از ارتفاع و یا بازشو‌ها را به عنوان مهم‌ترین ریسک‌های ایمنی در عملیات تخریب ساختمان عنوان و بیان کرد: بسیار حائز اهمیت است که مسئولین امر توجه ویژه به این ریسک‌ها داشته باشند و ضمن شناسایی عوامل مهم در بروز این ریسک‌ها و به کارگیری اقدامات اصلاحی سعی در به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از این ریسک‌ها داشته باشند.

کافی نیا با تاکید بر اینکه الزامات و اقدامات فنی و ایمنی عملیات تخریب را می‌توان به سه بخش پیش، در حین و پس از اجرا تقسیم‌بندی کرد، گفت: از مهم‌ترین اقدامات پیش از اجرا می‌توان به انتخاب پیمانکار تخصصی و مجرب، تامین دسترسی‌ها، استفاده از حصار‌ها و راهرو‌های سرپوشیده، تامین تجهیزات حفاظت فردی و اقلام ایمنی، استفاده از علایم هشدار‌دهنده و آمادگی برای شرایط اضطراری اشاره کرد.

لزوم بازآموزی برای پیشگیری از حوادث

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی فقط نیاز به آموزش است، متأسفانه سطح علمی فارغ التحصیلان در بسیاری از دانشگاه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود! درحال حاضر ورود به حرفه داریم، ولی متأسفانه افراد از نظر علمی ضعیف هستند؛ لذا تنها راه، آموزش و باز آموزی خواهد بود که به نظر می‌رسد سازمان نظام مهندسی باید برای پیشگیری از چنین مواردی کلاس‌های آموزشی‌ای در نظر بگیرد، وقوع حوادث متعدد در پروژه‌های ساختمانی درحین تخریب یا احداث، خطای بزرگی بوده که می‌بایست با آموزش جلوی تکرار آن گرفته شود.

معاون آموزش، نظارت و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد ضمن توصیه به فعالان صنعت ساختمان درخصوص رعایت موارد ایمنی، تصریح کرد: متولیان در انجام عملیات تخریب، برداشت بار اجزای غیرسازه‌ای (درب‌ها، پنجره‌ها، تاسیسات و...)، سبک‌سازی ساختمان و همچنین جمع‌آوری مواد و مصالح مخاطره‌آمیز (آزبست، سرب و...) در اولویت اقدامات اجرایی قرار دهند و در تخریب، عکس عملیات ساخت و به صورت تدریجی عمل کنند.

کافی نیا خاطرنشان کرد: رعایت نظم و انضباط کارگاهی، مرطوب کردن محیط برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار، جمع‌آوری صحیح و انتقال نخاله‌ها و پسماندها، توجه به بازیافت مواد و مصالح و اعمال کنترل و نظارت مستمر بر فرآیند تخریب را نیز از جمله مواردی است که باید درحین تخریب رعایت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->