آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد
سرخط خبرها

نگاهی به عملیات تحقیر آمریکا در دریای عمان

  • کد خبر: ۸۶۷۸۰
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
نگاهی به عملیات تحقیر آمریکا در دریای عمان
نیروی دریایی سپاه درحالی ارتش هالیوودی ایالات متحده را در دریای عمان تحقیر کرد که نمایش قدرت پیش چشم متحدان آن‌ها در منطقه، مهم‌ترین دستور کار ارتش آمریکا برای جلب مشتریان امنیت محسوب می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم منتشر شده از این رویارویی نشان می‌دهد که شناور‌های نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران که ربوده شده بود، در مقابل ناوشکن‌های غول پیکر آمریکایی و شناور‌های دیگر آن وارد عمل شدند و نفتکش مذکور را تصرف کرده و درنهایت به لنگرگاه امن در داخل کشور منتقل کردند.

از سویی وزارت خارجه ویتنام مطرح کرد که درباره نفتکش توقیف شده توسط سپاه که حامل نفت صادراتی ایران بود و مدتی قبل در دریای عمان از سوی آمریکا مصادره شده بود، با ایران درحال مذاکره است.

اما شکست آمریکا در این عملیات، بازتاب گسترده‌ای در فضای داخلی کشور و رسانه‌های جهان داشت. آیت ا... سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در اجتماع ۱۳ آبان سمنان در واکنش به دزدی دریایی آمریکا، ضمن قدردانی از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: دزدی دریایی آمریکا، عملی قبیح و زشت بود.

واکنش‌های بین المللی

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در تلاش برای وارونه جلوه دادن حقیقت، موضوع توقیف یک نفتکش توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران که حامل سوخت صادراتی ایران بود را رد کرد. پیش‌تر مقامات آمریکایی مدعی شده بودند ایران در واقع یک نفتکش با پرچم ویتنام را توقیف کرده است و نیرو‌های دریایی آمریکا صرفا در حال رصد و نظارت بر آن رخداد بوده اند.

از سویی پایگاه خبری «نیوزویک» به نقل از یک مقام آمریکایی، خبر توقیف یک فروند نفتکش توسط ایران را تأیید کرد و گفته است: ایران هفته گذشته یک نفتکش را در دریای عمان توقیف کرده است، اما مدعی شد که هیچ تقابلی میان نیرو‌های آمریکایی و سپاه پاسداران رخ نداده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز طی گزارشی در این باره عنوان کرد: مقامات ایرانی اعلام کردند که آمریکا یک نفتکش را که حامل نفت ایران بوده است، در تاریخ ۲۴ اکتبر مصادره کرد، ولی حمله کماندو‌های ایران باعث شد این نفتکش بازپس گرفته شود. همچنین شبکه خبری «فرانس ۲۴» در خبری به نقل از تلویزیون دولتی ایران نوشت: سپاه پاسداران تلاش آمریکا برای سرقت نفت جمهوری اسلامی در دریای عمان را در جریان حادثه‌ای که به تازگی اتفاق افتاد، ناکام گذاشت.

واکنش مقامات ایران

فرمانده کل سپاه در مراسم ۱۳ آبان با بیان اینکه آمریکایی‌ها در صحنه هایی، از تروریست‌ها و سارقان بین المللی نفت حمایت می‌کنند، افزود: آن‌ها آمده بودند نفت ما را به سرقت ببرند، اما ما بر اساس سناریوی دقیق، تشخیص دادیم که اگر کشتی را تصرف کنیم، آمریکایی‌ها مداخله می‌کنند. این پیش بینی شده بود و بچه‌های ما همه احتمالات را سنجیده بودند. شما گام‌های محکم فرزندانتان را وقتی بر بالگرد سوار می‌شدند دیدید؛ این‌ها تکثیر شده روح حاج قاسم هستند.

سرلشکر حسین سلامی تأکید کرد: به همه می‌گوییم درباره ایران، محاسبات خود را اصلاح کنند و قدرت این ملت و عظمت آن را به رسمیت بشناسند. ما گفته ایم لنگرگاه امنیت منطقه هستیم. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه، نیز با اشاره به موضوع توقیف یک نفتکش در دریای عمان بیان کرد: آن‌ها آمده بودند از سارقان نفت ایران حمایت و آن‌ها را اسکورت کنند. با توقیف این نفتکش، نیرو‌های آن‌ها پشت سلاح هایشان خشکشان زده بود و حتی پلک هم نمی‌زدند و فرزندان این مرز و بوم را نظاره می‌کردند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به برخورد نیروی دریایی سپاه با ناو‌های آمریکایی بیان کرد: این اقدام در آستانه ۱۳ آبان، خاطره تحقیر آمریکا را زنده کرد و مهر تأییدی بر غروب هیمنه آمریکایی در دریای اقتدار ایران اسلامی است. سردار غلامرضا جلالی ادامه داد: خلیج فارس دریای اقتدار ایران اسلامی و محل افول هیمنه پوشالی استکبار است.

همچنین معاون بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: آمریکا در عملیات دریای عمان نتوانست عرض اندام کند و مفتضح شد. منوچهر متکی افزود: دلاوران نیروی دریایی، درسی دیگر به آمریکایی‌ها دادند و به آن‌ها فهماندند که «عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.»

واکنش نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس نیز با مصاحبه و انتشار توئیت به این اقدام واکنش نشان دادند.
مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «عملیات غرورآفرین سپاه در دریای عمان؛ یک تیر و هفت نشان بود؛ شکست آمریکا، تو دهنی به عربستان، تقویت قدرت تهاجمی ایران در مذاکرات، همراهی پکن با ایران، جدایی فرانسه از آمریکا، مأیوس شدن رژیم صهیونیستی و تثبیت اقتدار دریایی ایران.»

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی، نایب رئیس فراکسیون نیرو‌های انقلاب اسلامی مجلس، نیز گفت: دلاورمردان ما همواره نقشه‌ها و توطئه‌های آمریکا و دیگر دشمنان ایران را نقش بر آب کرده اند و شاگردان سردار سلیمانی، مسیر مقابله با زورگویان جهان را با قدرت پیش می‌برند.

اسماعیل کوثری، نماینده تهران در مجلس، با بیان اینکه آمریکایی‌ها با پوشش دزدان دریایی می‌خواستند هم سوخت و هم کشتی را با خود ببرند، یادآور شد: مقاومت نیرو‌های مستقر در کشتی و نیرو‌هایی که بلافاصله توسط نیروی هوایی روی کشتی هلی برن کردند، باعث شد که آمریکایی‌ها نتوانند به خواسته خود برسند. در مرحله بعد با بالگرد بالای سر شناور آمدند و باز هم موفق نشدند. از طرفی وقتی شناور‌های ما سریع به تعداد شایان توجه و با تجهیزات لازم در منطقه حضور پیدا کردند، متوجه شدند در صورت درگیری، تلفات سنگینی متحمل می‌شوند؛ لذا پا به فرار گذاشتند که تصاویر آن هم منتشر شد.

سید احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده فریمان و سرخس در مجلس، نیز در توئیتر نوشت: «قدرت نمایی دلاورمردان سپاه در آستانه روز ملی استکبار ستیزی، به ملت‌های منطقه نشان داد که نه ناو‌های به ظاهر مدرن و نه یاوه گویی‌های سیاسی، از پوشالی بودن قدرت آمریکا نمی‌کاهد و اگر ایمان و باور انقلابی باشد، این رژیم دزد و غارتگر، به زودی و برای همیشه از این منطقه فرار خواهد کرد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->