راه‌های پیشگیری از سرطان

  • کد خبر: ۸۷۰۶
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
محمد عبدالهی کارشناس مراقب سلامت ناظر مرکز خدمات جامع سلامت حضرت خدیجه مھرآباد
طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت، از ۴۰ درصــــد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد و مواردی هم که نمی‌توان پیشگیری نیستند، اگر در سایه خودمراقبتی، نگاه امیدوارانه به اثربخشی روش‌های تشخیصی و درمانی و مراجعه بموقع، زودهنگام تشخیص داده شوند، درمان‌پذیرترهستند.
شاید اگر بدانید که دست‌کم نیمی از سرطان‌ها با درمان مناسب علاج خواهند شد، زودتر به علائم مشکوک خود توجه کنید. امروزه مشخص شده است که از شیوع بسیاری از سرطان‌ها با اصلاح شیوه زندگی و رعایت اصول صحیح بهداشت و سلامت می‌توان پیشگیری کرد. این اصول عبارتند از: از مصرف دخانیات پرهیز کنید. استفاده از سیگار، پیپ و قلیان خطرناک است و موجب انواع سرطان ازجمله ریه، مثانه، کلیه و دهانه رحم می‌شود. حتی جویدن توتون نیز خطرناک است و احتمال سرطان‌های دهان و لوزالمعده را زیاد می‌کند. فعالیت بدنی منظم داشته باشید. فعالیت بدنی منظم احتمال سرطان‌های پستان و روده بزرگ را کاهش می‌دهد. بهتر است روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید؛ به‌طوری‌که ضربان قلب شما بالا برود و در کنار آن تمرین‌هایی برای تقویت عضلات داشته باشید. اگر نمی‌توانید به اندازه مطلوب ورزش کنید، مطمئن باشید که حتی چند دقیقه ورزش کردن بهتر از ورزش نکردن است. وزن خود را در حالت ایده‌آل نگه دارید. وزن بالا احتمال انواع سرطان به‌ویژه سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ را افزایش می‌دهد. از کاهش و افزایش وزن مکرر بپرهیزید. تغذیه سالم داشته باشید. از غذا‌های کم‌چرب و تا حد امکان بدون چربی‌های حیوانی استفاده کنید. روزانه ۵ وعده از سبزی‌ها و میوه‌ها استفاده کنید. مصرف قند و شکر تصفیه‌شده را کاهش دهید. از نوشیدنی‌های شکردار پرهیز کنید و این نوشیدنی‌ها را با آب جایگزین کنید. مصرف نمک را محدود کنید و برای طعم‌دار کردن غذا از ادویه و چاشنی گیاهی استفاده کنید. خود را در برابر عفونت‌ها محافظت کنید، برای پیشگیری از ابتلا به ویروس هپاتیت «ب»  (HBV) لازم است به‌ویژه افراد پرخطر واکسن بزنند مانند کسانی که با فراورده‌های خونی سر و کار دارند یا رفتار‌های جنسی پرخطر دارند. از پوست خود محافظت کنید، سعی کنید در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید به‌ویژه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر. اما باید توجه کرد که به میزان مناسب نور ملایم خورشید به بدن برسد چرا که در غیر این صورت، با افزایش احتمال کمبود ویتامین «د» زمینه ایجاد برخی سرطان‌ها فراهم می‌شود. در صورتی که مجبور هستید در تماس طولانی مدت با تابش آفتاب باشید، از کرم ضدآفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و پوشش مناسب مثل لباس سفید، آستین‌دار و یقه بلند استفاده کنید. زندگی روانی معنوی سالمی داشته باشید، در زندگی واقع‌بین باشید. از تنش و اضطراب پرهیز کنید. اضطراب سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کند. در صورت دارا بودن علائم بیماری روانی مانند افسردگی به پزشک مراجعه کنید به طور میانگین ۷ ساعت در شب بخوابید. نداشتن خواب کافی میل به خوردن شیرینی‌جات را بالا و قدرت دفاعی بدن را پایین می‌برد. خویشتن را دوست بدارید و به جسم و روان خود احترام بگذارید. زندگی اجتماعی سالمی داشته باشید، با دیگران با مهربانی و احترام رفتار کنید و از رقابت‌های ناسالم و تنش‌آفرین بپرهیزید. به عقاید دیگران احترام بگذارید و به آن‌ها توهین نکنید و دیگران را دوست بدارید و قضاوت زودهنگام نداشته باشید.   
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}