تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

نگرانی‌ها از احتمال تخریب منار جام در ولایت غور افغانستان + عکس و جزئیات

  • کد خبر: ۸۷۳۲۰
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
نگرانی‌ها از احتمال تخریب منار جام در ولایت غور افغانستان + عکس و جزئیات
مقامات طالبان اعلام کردند که به دلیل عدم اختصاص بودجه برای تقویت دیوارهای محافظ، منار جام غور در معرض تخریب قرار گرفته است. منار جام از جمله ارزشمندترین منارهای آجری جهان است و به همین دلیل در یونسکو ثبت شده است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ به دنبال ابزار نگرانی از احتمال فروریختن منار جام در ولایت غور افغانستان، مسئولان محلی طالبان در غور این موضوع را تایید کردند.

نگرانی‌ها از احتمال تخریب منار جام در ولایت غور افغانستان + عکس و جزئیات

مولوی عبدالحی زعیم، رییس اطلاعات و فرهنگ غور به روزنامه ۸صبح چاپ کابل گفت: تاکنون بودجه‌ای برای ترمیم و حفاظت منار جام اختصاص داده نشده و از ۲ میلیون دلاری که یونیسف برای نگهداری این بنای تاریخی اختصاص داده خبری نشده است.

وی افزود: خانه‌هایی در کنار منار جام به دلیل سرازیر شدن سیلاب‌ها تخریب شده است و ممکن است که این منار نیز در زمستان پیش‌رو فروریزد.

تصاویری جدید از منار جام نشان می‌دهد که بخشی از این بنا از جمله راه پله‌ها ترک برداشته و احتمال فرو ریختن آن را تشدید می‌کند.

نگرانی‌ها از احتمال تخریب منار جام در ولایت غور افغانستان + عکس و جزئیات

«منار جام» از قدیمی‌ترین برج‌‌های آجری جهان

«یونسکو» منار جام در ولایت «غور» افغانستان را از سازه‌‎های بی‌نظیر معماری و یکی از کهنسال‌ترین برج‌های آجری باقیمانده در جهان ‌‌‌می‌دانند.

گفته می‌‎شود این مناره تاریخی که پس از «قطب منار» در «دهلی» هند، یکی از بلندترین مناره‌های آجری جهان به شمار می‌‎رود.

این مناره در ۶۲ کیلومتری منطقه «شهرک» در روستای موسوم به «جام»، محلی که رودخانه جام از جنوب به طرف شمال به رودخانه خروشان «هریرود» جریان دارد و در زاویه تلاقی این ۲رودخانه، منار جام به ارتفاع ۶۳.۳ متر خودنمایی می‌‎کند.

منار جام در تاریخ ۲۷ جون (۲۰۰۲ میلادی) در نشستی در شهر «بوداپست» که از طرف سازمان آموزش، علمی و فرهنگی یونسکو برگزار شده بود در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار گرفت.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مناره‌های هرات


مناره جام در میان سلسله کوه‌های ولایت غور در در حاشیه جنوبی هریرود برپا شده است که یک‌هزار و ۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

براساس اسناد سازمان یونسکو، این مناره در سال ۱۱۹۴ میلادی در دوران سلطنت «سلطان غیاث‌الدین غوری» ۱۱۶۳-۱۲۰۲ میلادی ساخته شده است.

نگرانی‌ها از احتمال تخریب منار جام در ولایت غور افغانستان + عکس و جزئیات

در شماره ششم کتیبه‎ نشریه «انجمن حفظ میراث‌های فرهنگی افغانستان» (سپک) آمده است که سازنده‎ این مناره معماری به نام «علی» بوده که نام او در ۲ نقطه این مناره دیده می‌‎شود، همچنین در پای منارجام نیز نام شاه غیاث الدین غوری به چشم می‌خورد.

باستان شناسان بر این باورند که اهمیت منار جام تنها در زیبایی آن نیست، بلکه این مناره می‌‎تواند کلیدی باشد در جهت گشودن راز‌های دوره غوریان در افغانستان.

نگرانی‌ها از احتمال تخریب منار جام در ولایت غور افغانستان + عکس و جزئیات

رابطه منار جام با فرهنگ اسلامی

«مناره» یکی از نماد‌های اسلامی و از ویژگی عمده ساختمان‌هایی است که از فرهنگ اسلامی نمایندگی می‌کنند.

مناره در مسجد بنا می‌شود و در گذشته از آن برای اهداف نظامی نیز استفاده می‌شده است و از مناره به عنوان محل رصد در تأمین امنیت شهر‌ها و کاروان‌ها استفاده می‌شود.

همچنین مناره‌ها برای نشان دادن عظمت و قدرت امپراطوری‌ها و پادشاهان ساخته می‌‎شده است.

منارجام دارای هشت ضلع است، اضلاع آن در مجموع صفحه‌ای را تشکیل می‌دهند که نوشته‌هایی را در خود جای داده است.

نگرانی‌ها از احتمال تخریب منار جام در ولایت غور افغانستان + عکس و جزئیات

در هشت ضلع پائین مناره نوشته‌ای طولانی مشاهده می‌‎شود که متن نوشته به شکل مدور با کاشی آغاز شده است.

این متن از جزء نوزدهم قرآن کریم از سوره مریم انتخاب شده و مجموعاً ۹۷۶ کلمه است. در صفحه ۳ آیه ۳۱، در صفحه ۴ آیه ۴۳، در صفحه ۵ آیه ۵۴، در صفحه ۶ آیه ۷۷، در صفحه ۸ آیه ۹۲، درج است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->