٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای ثبت جهانی یک گونه جدید از ماهی به نام «علی دایی» + عکس

  • کد خبر: ۸۸۰۷۱
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
ماجرای ثبت جهانی یک گونه جدید از ماهی به نام «علی دایی» + عکس
نام علمی یک گونه از ماهیانی که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیت‌های انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار وی کتفیش علی دایی (Glyptothorax alidaeii) نامگذاری شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در قالب یک تیم تحقیقاتی ایرانی و آلمانی و به سرپرستی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گونه جدید ماهی کشف و ثبت جهانی شد و به نام علی دایی افتخار فوتبال ایران نامگذاری گردید.

به گزارش ایسنا، نتایج هشت سال تحقیقات مستمر یک گروه تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین ایرانی و آلمانی بر روی ماهیان خانواده سیسوریده در حوضه آبریز رودخانه‌های دجله و فرات در کشور‌های ایران، ترکیه، سوریه و عراق در قالب یک مقاله با کشف گونه‌های ناشناخته از این خانواده منتشر شد.

دکتر سید حامد موسوی ثابت، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق مشترک اظهار کرد: این تحقیقات با همکاری دکتر سهیل ایگدری، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه تهران، دکتر صابر وطن دوست، عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و دکتر یورگ فرایهوف، ماهی شناس موزه تاریخ طبیعی برلین انجام شد و ماهیان ناشناخته از این خانواده در ایران برای اولین بار به جهان علم معرفی شدند.

وی افزود: با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه‌های استان‌های غربی و جنوب غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیت‌های انسان دوستانه و میهن پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمانشاه به افتخار وی کتفیش علی دایی (Glyptothorax alidaeii) نامگذاری شد.

ماجرای ثبت جهانی یک گونه جدید از ماهی به نام «علی دایی» + عکسGlyptothorax alidaeii

عضو هیئت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان با بیان اینکه مقاله حاصل از این تحقیق در یکی از معتبرترین مجلات جانورشناسی جهان (Zootaxa) اخیرا به انتشار رسیده است، تصریح کرد: نامگذاری گونه‌های جدید در راستای احترام به مفاخر و بزرگان امری مرسوم در علوم زیستی می‌باشد، به طوری که در ایران برخی ماهیان بومی توسط کاشفان به نام فردوسی، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، رئیسعلی دلواری، امیرکبیر، محیطبان شهید سعید پرهام و... نامگذاری شده اند؛ البته این اولین بار نیست که نام علمی یک گونه جانوری به افتخار یک ورزشکار نامگذاری می‌شود.

موسوی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹، پروفسور شرف متخصص مورچه شناسی مصری از دانشگاه ملک سعود عربستان مورچه‌ای را از منطقه مرزی کشور‌های یمن و عمان کشف کرد و به دلیل سختکوشی و ظاهر آن به افتخار محمد صلاح فوتبالیست مصری، به نام مرانوپلوس موصلاحی (Meranoplus mosalahi) نامگذاری کرد.

وی گفت: ما با افتخار این گنجینه را از دل رودخانه بخشنده سیمره و از طرف تمام مردم ایران و بخصوص هموطنان غیور کرمانشاهی، به پاس تلاش‌های علی دایی در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه به نام ایشان جاودان کردیم.

از لحظات ابتدایی انتشار این خبر، شوخی‌های زیادی با این موضوع شد و حجم زیادی از انتقاد‌ها روانه تیم اکتشاف شد. برخی از این فرصت استفاده کردند تا بساط طنزشان را پهن کنند و عده‌ای هم خرده گرفتند که چرا با چنین اقداماتی، اسطوره‌های ملی را تحقیر می‌کنند! به وجود آمدن این جو در شرایط مختلف و واکنش‌های متفاوت به این قبیل اخبار، امری طبیعی است و با این وجود نباید ماه‌ها تلاش گروهی از محققان ایرانی را نادیده گرفت.

کسانی که احتمالا روز‌ها و هفته‌های زیادی را در محل زیست این گونه جانوری گذرانده و مسیر‌های زیادی را برای رسیدن به آن، پیموده اند. پیش‌تر هم گروهی دیگر از محققان ایرانی که به کشف یک گونه جدید عنکبوت موفق شدند، آن را «رامبد جوان» نام گذاری کردند و همان طور که می‌بینید این موضوع نه تنها در دنیا که در ایران هم کم سابقه نیست و نشان از احترام به چهره‌های تأثیرگذار کشورمان دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->