سند آمایش سرزمینی نیاز به بازنگری دارد پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت سکه و طلا (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟ سود ۱۵۰ برابری قاچاقچیان سوخت در آب‌های بین المللی وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی
سرخط خبرها

چگونه خودروی چپی را تشخیص بدهیم؟

  • کد خبر: ۸۸۱۳۵
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
چگونه خودروی چپی را تشخیص بدهیم؟
یکی از نکاتی که هنگام خرید یک خودرو دست دوم باید در نظر بگیریم این است که آیا خودرو تا به حال چپ کرده است یا خیر که به چند روش می‌توان آن را تشخیص داد.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از شدیدترین آسیب‌های ممکنه برای یک خودرو، آسیب جدی بدنه و یا واژگونی خودرو است.

در این حالت خودرو به هر دلیلی اعم از خواب‌آلودگی راننده، برخورد با مانع و عدم کنترل، تعادل خود را از دست داده و از حالت تعادل خارج می‌شود.سپس به هر شکل ممکن روی زمین کشیده شد و یا غلت می‌خورد، در این حالت گفته می‌شود که اصطلاحاً خودرو واژگون شده است، اما بحث ترمیم و بازسازی بدنه در کشور با توجه به امکانات محدود آنقدر پیشرفت کرده است که خودروهای چپ کرده را به نحوی ترمیم و بازسازی می‌کنند که تشخیص آن‌ها از خودروی نو و سالم مشکل به نظر می‌رسد.

اولین نکته‌ای که یک خودرو واژگون شده در آن نقص دارد رنگ آن است. وقتی خودرو واژگون می‌شود حال به هر دلیلی نیاز به رنگ پیدا می‌کند. بعد از ترمیم و بازسازی اتاق و شاسی خودرو، بدنه باید رنگ شود. رنگی که کارخانه می‌زند، تفاوت بسیار عمده‌ای با رنگی که افراد می‌کنند دارد. رنگ کارخانه طی مراحل خاصی توسط دستگاه اتاق و یا سالن رنگ و سپس در بعضی مراحل توسط افراد صورت می‌گیرد.

اتاق بدنه خودرو درون حوضچه رنگ فرو رفته و سپس خارج می‌شود، سپس در نهایت در کوره‌ای که دمای آن بسیار بالاست، رنگ اتومبیل پخته شده و به صورت یک لعاب درمی‌آید. اما در بیرون و ترمیم و نقاشی خودرو توسط افراد، هیچ‌گاه رنگ خودرو، مثل رنگ کارخانه در نمی‌آید. علت تلرانس دست افراد و عدم یکنواخت بودن آن، در صورت حتی تجربه و مهارت زیاد باز هم کیفیت رنگ پاشیده شده به راحتی تشخیص داده می‌شود. همچنین پس از پاشیده شدن رنگ اتاق خودرو، به علت عدم کوره رنگ با دمای بالا رنگ پاشیده شده به هیچ وجه کیفیت رنگ کوره‌ای را پیدا نمی‌کند.

در بازار، رسم بر این است که وقتی خودرو رنگ می‌شود، آن را درون یک اتاقک با هوای ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار می‌دهند تا رنگ به سرعت خشک شود، اما در کارخانه رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک شده و در واقع پخته می‌شود. رنگ پخته شده درست مثل لعاب بوده و بسیار مقاوم است.

به طور مثال، رنگ پخته شده در مقابل خراشیدگی، ترک‌خوردگی و مات‌شدن بسیار مقاوم است. اگر دقت کرده باشید خودرویی که تصادف می‌کند در ناحیه تصادف کرده اگر رنگ شده توسط کارخانه باشد حتی با وجود ضربه شدید و امکان خراشیدگی شدید، هنوز رنگ داشته و رنگ جدا نمی‌شود. با توجه به این که قسمت تصادف کرده تغییر شکل داده است ولی رنگ هنوز باقی مانده است در این مواقع گفته می‌شود گریسی تعمیر می‌شود. رنگی که توسط خود افراد پاشیده می‌شود پیوند قوی با بدنه خودرو نداشته و به راحتی جدا می‌شود. همچنین اگر تمام خودرو رنگ نشود، قسمت‌هایی که توسط کارخانه قبلاً رنگ شده است تفاوت مختصری با قسمت‌هایی که فرد شخصاً رنگ کرده است، دارد. تمامی‌این موارد را شما شاید نتوانید تشخیص بدهید ولی کارشناس رنگ به راحتی تشخیص داده و مشخص می‌کند چه نواحی رنگ شده است.

یکی دیگر از مهمترین نقاط که معمولاً در واژگونی خودروها مورد صدمه و آسیب قرار می‌گیرد، سقف خودرو است. سقف خودرو قسمتی حساس است که در صورت کوچک‌ترین ضربه، به راحتی تغییر شکل می‌دهد. اگر خودرویی کوچک‌ترین ضربه را در این ناحیه داشته باشد شکل و زاویه ستون‌های سقف، شیب آن و حتی شکل آن به راحتی تغییر می‌کند. حال حتی اگر سقف تعویض شود باز هم ستون‌های متصل به آن، نمایانگر تعویض آن است. هیچ‌گاه تعویض سقف نیز بیهوده انجام نمی‌شود. البته تشخیص این امر نیز باید توسط کارشناس و افراد با تجربه انجام شود.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->