مجوز رسمی سازمان بورس برای عرضه خودرو در بورس کالا (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) سخنگوی شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس کالا غیرقانونی است مخالفت دیوان عدالت اداری با افزایش قیمت خودسرانه محصولات ایران‌خودرو ارزش معاملات صندوق‌های طلا در جریان معاملات روز بورس به ۱.۲ همت رسید+جزئیات آرد یارانه‌ای نوع یک از چرخه توزیع حذف می‌شود قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | هایما ۷S پرو ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد! نقره به بالاترین رقم ۱۳ سال گذشته رسید قیمت امروز تلفن‌های همراه هوشمند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) ابزار جدید پیش‌فروش ارز رونمایی شد بورس درجا زد | افت شدید ارزش معاملات خُرد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فروش نان کنجدی در نانوایی‌های مشهد و خراسان رضوی با دستگاه نانینو | قیمت گندم از شنبه ۲۴ خرداد تغییر می‌کند بازار طلای مشهد راکد است | سرمایه‌گذاران بازار طلا منتظر اخبار سیاسی هستند (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جزئیاتی تازه از نیروگاه‌های خورشیدی خانگی | خرید برق خانگی سبز ۳۷۰۰ تومان صدور سند رسمی ۲ هزار هکتار از اراضی منطقه آزاد تجاری دوغارون (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رئیس کل بانک مرکزی: تامین مالی ۳ میلیارد دلاری از طریق بازار پیش‌فروش ارز قیمت نهایی کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه خردادماه ۱۴۰۴ اعلام شد + جدول وزارت صمت افزایش قیمت ایران خودرو را رد کرد مجوز واردات خودرو از محل ارز اشخاص خارج از کشور صادر شد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) جهش بیت‌کوین به ۱۱۰ هزار دلار | آیا بازار در آستانه یک صعود تاریخی است؟ رشد شدید قیمت محصولات ایران خودرو در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) | نوسان دلار در کانال ۸۲ هزار تومان بانک جهانی: بهبود رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده اطلاعیه جدید ایران‌خودرو درباره قیمت جدید محصولاتش (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) قیمت جهانی طلا در بازار امروز (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) اعلام شد | مسیر طلای جهانی تغییر کرد جهش قیمت طلا در مشهد (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) رشد ۲ برابری درآمدهای مالیاتی نسبت به درآمد‌های نفتی مدیر کل صمت خراسان رضوی: یکی از محور‌های مهم در بخش صنعت، کیفیت کالا‌های تولیدی است ۹۵ میلیارد تومان برای دیه فوت‌شدگان بندر رجایی پرداخت شد | ارزیابی خسارات باربری هنوز ادامه دارد حذف ۳۵۰ میلیون حساب بانکی منجر به افزایش شفافیت مالی می‌شود
سرخط خبرها

چگونه خودروی چپی را تشخیص بدهیم؟

  • کد خبر: ۸۸۱۳۵
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
چگونه خودروی چپی را تشخیص بدهیم؟
یکی از نکاتی که هنگام خرید یک خودرو دست دوم باید در نظر بگیریم این است که آیا خودرو تا به حال چپ کرده است یا خیر که به چند روش می‌توان آن را تشخیص داد.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از شدیدترین آسیب‌های ممکنه برای یک خودرو، آسیب جدی بدنه و یا واژگونی خودرو است.

در این حالت خودرو به هر دلیلی اعم از خواب‌آلودگی راننده، برخورد با مانع و عدم کنترل، تعادل خود را از دست داده و از حالت تعادل خارج می‌شود.سپس به هر شکل ممکن روی زمین کشیده شد و یا غلت می‌خورد، در این حالت گفته می‌شود که اصطلاحاً خودرو واژگون شده است، اما بحث ترمیم و بازسازی بدنه در کشور با توجه به امکانات محدود آنقدر پیشرفت کرده است که خودروهای چپ کرده را به نحوی ترمیم و بازسازی می‌کنند که تشخیص آن‌ها از خودروی نو و سالم مشکل به نظر می‌رسد.

اولین نکته‌ای که یک خودرو واژگون شده در آن نقص دارد رنگ آن است. وقتی خودرو واژگون می‌شود حال به هر دلیلی نیاز به رنگ پیدا می‌کند. بعد از ترمیم و بازسازی اتاق و شاسی خودرو، بدنه باید رنگ شود. رنگی که کارخانه می‌زند، تفاوت بسیار عمده‌ای با رنگی که افراد می‌کنند دارد. رنگ کارخانه طی مراحل خاصی توسط دستگاه اتاق و یا سالن رنگ و سپس در بعضی مراحل توسط افراد صورت می‌گیرد.

اتاق بدنه خودرو درون حوضچه رنگ فرو رفته و سپس خارج می‌شود، سپس در نهایت در کوره‌ای که دمای آن بسیار بالاست، رنگ اتومبیل پخته شده و به صورت یک لعاب درمی‌آید. اما در بیرون و ترمیم و نقاشی خودرو توسط افراد، هیچ‌گاه رنگ خودرو، مثل رنگ کارخانه در نمی‌آید. علت تلرانس دست افراد و عدم یکنواخت بودن آن، در صورت حتی تجربه و مهارت زیاد باز هم کیفیت رنگ پاشیده شده به راحتی تشخیص داده می‌شود. همچنین پس از پاشیده شدن رنگ اتاق خودرو، به علت عدم کوره رنگ با دمای بالا رنگ پاشیده شده به هیچ وجه کیفیت رنگ کوره‌ای را پیدا نمی‌کند.

در بازار، رسم بر این است که وقتی خودرو رنگ می‌شود، آن را درون یک اتاقک با هوای ۵۰ تا ۶۰ درجه قرار می‌دهند تا رنگ به سرعت خشک شود، اما در کارخانه رنگ خودرو در دمای بالای ۱۵۰ درجه خشک شده و در واقع پخته می‌شود. رنگ پخته شده درست مثل لعاب بوده و بسیار مقاوم است.

به طور مثال، رنگ پخته شده در مقابل خراشیدگی، ترک‌خوردگی و مات‌شدن بسیار مقاوم است. اگر دقت کرده باشید خودرویی که تصادف می‌کند در ناحیه تصادف کرده اگر رنگ شده توسط کارخانه باشد حتی با وجود ضربه شدید و امکان خراشیدگی شدید، هنوز رنگ داشته و رنگ جدا نمی‌شود. با توجه به این که قسمت تصادف کرده تغییر شکل داده است ولی رنگ هنوز باقی مانده است در این مواقع گفته می‌شود گریسی تعمیر می‌شود. رنگی که توسط خود افراد پاشیده می‌شود پیوند قوی با بدنه خودرو نداشته و به راحتی جدا می‌شود. همچنین اگر تمام خودرو رنگ نشود، قسمت‌هایی که توسط کارخانه قبلاً رنگ شده است تفاوت مختصری با قسمت‌هایی که فرد شخصاً رنگ کرده است، دارد. تمامی‌این موارد را شما شاید نتوانید تشخیص بدهید ولی کارشناس رنگ به راحتی تشخیص داده و مشخص می‌کند چه نواحی رنگ شده است.

یکی دیگر از مهمترین نقاط که معمولاً در واژگونی خودروها مورد صدمه و آسیب قرار می‌گیرد، سقف خودرو است. سقف خودرو قسمتی حساس است که در صورت کوچک‌ترین ضربه، به راحتی تغییر شکل می‌دهد. اگر خودرویی کوچک‌ترین ضربه را در این ناحیه داشته باشد شکل و زاویه ستون‌های سقف، شیب آن و حتی شکل آن به راحتی تغییر می‌کند. حال حتی اگر سقف تعویض شود باز هم ستون‌های متصل به آن، نمایانگر تعویض آن است. هیچ‌گاه تعویض سقف نیز بیهوده انجام نمی‌شود. البته تشخیص این امر نیز باید توسط کارشناس و افراد با تجربه انجام شود.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->