معرفی وظایف، تعرفه و آدرس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مشهد

آشنایی با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

  • کد خبر: ۸۹۶۲
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
آشنایی با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
فرناز محمدیان

با افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش پرونده‌های قضایی، قوه قضاییه ۲۲خردادماه سال ۱۳۹۱ در راستای جلوگیری از طولانی شدن روند دادرسی در دادگاه‌ها آیین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را به تصویب رساند. به همین منظور دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه‌جویی در وقت و هزینه، شفاف‌سازی فرآیندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور و افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت‌های برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شد.

دفاتر خدمات الکترونیک خدمات گوناگونی از قبیل ثبت دادخواست‌های بدوی حقوقی و خانواده، ثبت شکایت کیفری، ثبت پرونده‌های شورای حل اختلاف، ثبت لایحه، اظهارنامه، پیگیری ابلاغ الکترونیکی و آخرین وضعیت دادخواست، شکواییه، لایحه و یا پیگیری زمان تشکیل دادگاه و... ارائه می‌دهند.

زمانی که به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کنید، ابتدا برای شما (به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی) پرونده تشکیل می‌شود و سپس یک رمز شخصی ۵رقمی به شما داده می‌شود که صرفا با داشتن این رمز می‌توانید از خلاصه پرونده و پیگیری کار خود مطلع شوید.

در نهایت با ثبت دادخواست شما، کارمند دفتر آن را به مجتمع قضایی مربوطه ارسال می‌کند. معاون ارجاع مجتمع قضایی نیز درخواست را به شعبه ارسال کرده و سپس از شعبه برای شما پیامک ارسال خواهد شد که در فلان تاریخ به فلان شعبه مجتمع مراجعه کنید. معمولا این فرآیند بین یک تا ۱۰روز زمان می‌برد که گاهی به دلیل اشکال در سیستم مخابرات به تأخیر می‌افتد. با این حال چنانچه بعد از چند روز پیامکی برای شما ارسال نشد، با مراجعه به سایت یا دفتر خدمات الکترونیک قضایی موضوع را پیگیری کنید.

از آن‌جا که ممکن است در رسیدگی به یک پرونده قضایی، پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری ارسال شود، علاوه بر شماره ۱۶رقمی پرونده، یک ردیف فرعی نیز تخصیص داده می‌شود که نشان می‌دهد این پرونده مربوط به کدام شعبه است.

درخواست‌های قابل طرح در سایت دفاتر خدمات الکترونیک شامل موارد زیر است: رسیدگی مجدد و طاری (تجدید نظر)، امور شهری، عقود و تعهدات، دعاوی مالی، دعاوی خانوادگی، آرای محاکم قضایی و غیرقضایی، اسناد و امور ثبتی، امور تجاری و شرکت‌ها، اعسار و تقسیط، امور حسبی، داوری، کار و امور اجتماعی، کاربری جنگل‌ها و اراضی مراتع و معادن، اموال و مالکیت و دیگر دعاوی.

خواسته‌های قابل طرح در سایت طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود؛ امور مربوط به ازدواج، طلاق، حضانت، وجه سفته، ابطال چک، مطالبه دیه، ابطال شناسنامه، نفی و یا اثبات نسب، اعسار از پرداخت محکوم‌به، مطالبات شرکتی، اثبات شراکت، اعاده اعتبار ورشکسته، تخلیه، خلع ید، قلع و قمع مستحدثات و... برخی از این مصادیق است.

آشنایی با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

آشنایی با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->