افتخارات طلایی هادی رضایی، دارنده نشان مشهدالرضا(ع) | از معلولیت تا قهرمانی جهانی برگزیده نشان مشهد الرضا (ع) در سال ۱۴۰۲: این رویداد فضایی برای معرفی افراد سرآمد است هوای امروز مشهد، برای گروه‌های حساس ناسالم است (۳ دی ۱۴۰۳) | برای مقابله با آلودگی هوا باید برنامه‌محور پیش برویم افزایش چشمگیر آلاینده‌ها در مشهد | هوای کلانشهر مشهد امروز هم آلوده است (۳ دی ۱۴۰۳) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان کلانشهر مشهد صادر شد | مشهدی‌ها ماسک تنفسی بزنند (۳ دی ۱۴۰۳) «کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر
سرخط خبرها

شهروند، مهم‌تر

  • کد خبر: ۸۹۷۹۱
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
شهروند، مهم‌تر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شهر متعلق به همه شهروندان است، پس خدمات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، زیست محیطی و هر خدمت دیگری که در حوزه عملکرد و وظایف مدیریت شهری قرار دارد، باید به گونه‌ای باشد که امکان بهره برداری از آن برای همه شهروندان فراهم شود.

به عنوان مثال خیلی دور نیست و همه ما به یاد می‌آوریم که در طراحی‌ها و برنامه‌های مربوط به ساخت وساز‌ها و مسائل عمران و توسعه شهری هیچ گاه به معلولان توجه جدی نشده است، اما اکنون دست کم این ذهنیت وجود دارد که سازه‌های شهری و ترافیکی باید به گونه‌ای باشند که معلولان هم بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند؛

به خصوص در شهر‌های توسعه یافته‌تر کشور این مسئله بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ البته تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری داریم، اما همین که نسبت به گذشته دربرابر این موضوع بی توجه نیستیم، قانون گذاری شده و در برخی زمینه‌ها اقداماتی هم انجام گرفته است، خود می‌تواند سرآغاز خوبی برای اتفاقات مطلوب باشد. این درست است که آمار معلولان شهر‌ها نسبت به کل جمعیت شهر ناچیز است، اما در توسعه شهری بی شک این گونه محاسبات صحیح نیست.

این امر درمورد مسائل دیگر هم وجود دارد؛ به عنوان مثال چند سالی است که «مفهوم توسعه متوازن و زیست پذیری در تمام نقاط شهر» مطرح شده است؛ امری که غفلت از آن در سال‌های قبل، سبب شد مناطق کم برخوردار شهری ایجاد شوند؛ مناطقی که از امکانات عمومی ازقبیل پارک ها، مال ها، نوسازی معابر و حتی خدمات عمومی همچون نظافت نسبت به مراکز شهری یا مناطق بالانشین، بهره کمتری برده اند.

علاوه بر این، آنجا که قرار است به دیدگاه‌های عموم مردم در شناخت نیاز‌ها و اولویت‌های خدمت رسانی توجه شود، نیز باید نگاه عدالت محور برقرار باشد؛ بدین معنا که ما «شهروند مهم تر» نداریم و آحاد مردم برای مدیریت شهری محترم هستند و نظرها، علاقه مندی ها، خلاقیت و ابتکار، آیین‌ها و سنت‌ها و نیاز‌های همه آن‌ها اهمیت دارد.

از طرف دیگر امتیاز ویژه قائل شدن برای ساخت وسازها، پرداخت عوارض شهری، پارکینگ‌ها و هرگونه خدمت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدمت دیگر هرگز معنایی ندارد و رویکرد «عدالت محور» حکم می‌کند همه بتوانند از فرصت‌ها و امکانات موجود به صورت عادلانه بهره‌مند باشند.

پیشرفت و توسعه مفهومی، فراتر از رشد فردی دارد. بر همین اساس اگر قرار است همه شهروندان عوارض شهری را بپردازند و در اداره شهر احساس تکلیف و مشارکت کنند، باید از تمام مواهب ناشی از آن نیز بهره‌مند باشند و حقوق خود را به صورت کامل استیفا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->