روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شهروند، مهم‌تر

  • کد خبر: ۸۹۷۹۱
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
شهروند، مهم‌تر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شهر متعلق به همه شهروندان است، پس خدمات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، زیست محیطی و هر خدمت دیگری که در حوزه عملکرد و وظایف مدیریت شهری قرار دارد، باید به گونه‌ای باشد که امکان بهره برداری از آن برای همه شهروندان فراهم شود.

به عنوان مثال خیلی دور نیست و همه ما به یاد می‌آوریم که در طراحی‌ها و برنامه‌های مربوط به ساخت وساز‌ها و مسائل عمران و توسعه شهری هیچ گاه به معلولان توجه جدی نشده است، اما اکنون دست کم این ذهنیت وجود دارد که سازه‌های شهری و ترافیکی باید به گونه‌ای باشند که معلولان هم بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند؛

به خصوص در شهر‌های توسعه یافته‌تر کشور این مسئله بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ البته تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری داریم، اما همین که نسبت به گذشته دربرابر این موضوع بی توجه نیستیم، قانون گذاری شده و در برخی زمینه‌ها اقداماتی هم انجام گرفته است، خود می‌تواند سرآغاز خوبی برای اتفاقات مطلوب باشد. این درست است که آمار معلولان شهر‌ها نسبت به کل جمعیت شهر ناچیز است، اما در توسعه شهری بی شک این گونه محاسبات صحیح نیست.

این امر درمورد مسائل دیگر هم وجود دارد؛ به عنوان مثال چند سالی است که «مفهوم توسعه متوازن و زیست پذیری در تمام نقاط شهر» مطرح شده است؛ امری که غفلت از آن در سال‌های قبل، سبب شد مناطق کم برخوردار شهری ایجاد شوند؛ مناطقی که از امکانات عمومی ازقبیل پارک ها، مال ها، نوسازی معابر و حتی خدمات عمومی همچون نظافت نسبت به مراکز شهری یا مناطق بالانشین، بهره کمتری برده اند.

علاوه بر این، آنجا که قرار است به دیدگاه‌های عموم مردم در شناخت نیاز‌ها و اولویت‌های خدمت رسانی توجه شود، نیز باید نگاه عدالت محور برقرار باشد؛ بدین معنا که ما «شهروند مهم تر» نداریم و آحاد مردم برای مدیریت شهری محترم هستند و نظرها، علاقه مندی ها، خلاقیت و ابتکار، آیین‌ها و سنت‌ها و نیاز‌های همه آن‌ها اهمیت دارد.

از طرف دیگر امتیاز ویژه قائل شدن برای ساخت وسازها، پرداخت عوارض شهری، پارکینگ‌ها و هرگونه خدمت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدمت دیگر هرگز معنایی ندارد و رویکرد «عدالت محور» حکم می‌کند همه بتوانند از فرصت‌ها و امکانات موجود به صورت عادلانه بهره‌مند باشند.

پیشرفت و توسعه مفهومی، فراتر از رشد فردی دارد. بر همین اساس اگر قرار است همه شهروندان عوارض شهری را بپردازند و در اداره شهر احساس تکلیف و مشارکت کنند، باید از تمام مواهب ناشی از آن نیز بهره‌مند باشند و حقوق خود را به صورت کامل استیفا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->