تصاویر مردان میدان مین، در مشهد اکران می‌شود تبریک شهردار مشهد مقدس به مناسبت عید سعید قربان (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) توضیحات مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص بدهی به صندوق توسعه ملی کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد پرداخت کامل معوقات بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری مشهد افزایش ساعات سرویس‌دهی خط ۳ قطار شهری مشهد در روز عرفه (۱۵خرداد ۱۴۰۴) پیام تسلیت رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پی جان‌باختن پاکبان مشهدی آماده‌باش کامل ناوگان تاکسیرانی مشهد هم‌زمان با سالروز رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، قیام ۱۵خرداد و برگزاری دعای عرفه ۱۴۰۴ بی‌احتیاطی راننده منجر به فوت یک پاکبان مشهدی در پیاده‌رو شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) پیام تسلیت شهردار مشهد به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و گرامیداشت یوم الله ۱۵ خرداد امضای تفاهم نامه تامین مسکن حمایتی ویژه اقشار خاص در مشهد «نهضت آسفالت» در مشهد | تحقق ۴ میلیون مترمربع روکش معابر تا پایان خرداد ۱۴۰۴ پیگیری تأمین منابع مالی در قرارگاه راهبری و تحول در مدیریت منابع شهری مشهد حسامی: از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای روشنگری درباره جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنیم سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در روز‌های عرفه و عید سعید قربان (۱۵ و ۱۶ خردادماه ۱۴۰۴) محدودیت‌های ترافیکی مراسمات دعای عرفه و نماز عید قربان ۱۴۰۴ در مشهد اعلام شد کدام مراکز معاینه فنی در مشهد، ۱۴ و ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ فعال هستند؟ دستگاه حفار خط سه مترو مشهد در نزدیکی ایستگاه امامیه قرار دارد مشهد، پیشتاز توسعه مسیر‌های دوچرخه‌سواری در کشور با ۲۲۰ کیلومتر زیرساخت بازگشت تیم ملی دوومیدانی به کشور در غیاب حاشیه‌سازان وضعیت عارف آقاسی مشخص شد
سرخط خبرها

شهروند، مهم‌تر

  • کد خبر: ۸۹۷۹۱
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
شهروند، مهم‌تر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شهر متعلق به همه شهروندان است، پس خدمات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، زیست محیطی و هر خدمت دیگری که در حوزه عملکرد و وظایف مدیریت شهری قرار دارد، باید به گونه‌ای باشد که امکان بهره برداری از آن برای همه شهروندان فراهم شود.

به عنوان مثال خیلی دور نیست و همه ما به یاد می‌آوریم که در طراحی‌ها و برنامه‌های مربوط به ساخت وساز‌ها و مسائل عمران و توسعه شهری هیچ گاه به معلولان توجه جدی نشده است، اما اکنون دست کم این ذهنیت وجود دارد که سازه‌های شهری و ترافیکی باید به گونه‌ای باشند که معلولان هم بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند؛

به خصوص در شهر‌های توسعه یافته‌تر کشور این مسئله بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ البته تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله بسیاری داریم، اما همین که نسبت به گذشته دربرابر این موضوع بی توجه نیستیم، قانون گذاری شده و در برخی زمینه‌ها اقداماتی هم انجام گرفته است، خود می‌تواند سرآغاز خوبی برای اتفاقات مطلوب باشد. این درست است که آمار معلولان شهر‌ها نسبت به کل جمعیت شهر ناچیز است، اما در توسعه شهری بی شک این گونه محاسبات صحیح نیست.

این امر درمورد مسائل دیگر هم وجود دارد؛ به عنوان مثال چند سالی است که «مفهوم توسعه متوازن و زیست پذیری در تمام نقاط شهر» مطرح شده است؛ امری که غفلت از آن در سال‌های قبل، سبب شد مناطق کم برخوردار شهری ایجاد شوند؛ مناطقی که از امکانات عمومی ازقبیل پارک ها، مال ها، نوسازی معابر و حتی خدمات عمومی همچون نظافت نسبت به مراکز شهری یا مناطق بالانشین، بهره کمتری برده اند.

علاوه بر این، آنجا که قرار است به دیدگاه‌های عموم مردم در شناخت نیاز‌ها و اولویت‌های خدمت رسانی توجه شود، نیز باید نگاه عدالت محور برقرار باشد؛ بدین معنا که ما «شهروند مهم تر» نداریم و آحاد مردم برای مدیریت شهری محترم هستند و نظرها، علاقه مندی ها، خلاقیت و ابتکار، آیین‌ها و سنت‌ها و نیاز‌های همه آن‌ها اهمیت دارد.

از طرف دیگر امتیاز ویژه قائل شدن برای ساخت وسازها، پرداخت عوارض شهری، پارکینگ‌ها و هرگونه خدمت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و خدمت دیگر هرگز معنایی ندارد و رویکرد «عدالت محور» حکم می‌کند همه بتوانند از فرصت‌ها و امکانات موجود به صورت عادلانه بهره‌مند باشند.

پیشرفت و توسعه مفهومی، فراتر از رشد فردی دارد. بر همین اساس اگر قرار است همه شهروندان عوارض شهری را بپردازند و در اداره شهر احساس تکلیف و مشارکت کنند، باید از تمام مواهب ناشی از آن نیز بهره‌مند باشند و حقوق خود را به صورت کامل استیفا کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->